Hybrid automobilu a ľahkého lietadla nie je novou myšlienkou. Na rozdiel od hydroplánu, čo je kríženec lietadla a lode však cestná premávka prináša jedno podstatné obmedzenie. Krídla sa v pozemnej premávke musia schovať, pretože s ich potrebným rozpätím je takéto lietajúce auto jednoducho príliš široké, aby sa zmestilo do bežného jazdného pruhu.
Koncepcia lietajúceho elektromobilu s kolmým štartom TF-X.
To prináša problémy aj so štartom a pristávaním na každej ceste, okrem viacprúdových komunikácií. Na auto s malými postrannými krídelkami, aké mal Fantomas v známych francúzskych komédiách, zabudnime, Také čosi môže fungovať len vo filme. Ale čo tak postaviť lietajúce auto s kolmým štartom? Samozrejme, neprichádza do úvahy prúdový pohon, aký používajú stíhačky s kolmým štartom na lietadlových lodiach a dvojnásobne to platí v prípade elektromobilu.
Spoločnosť Terrafugia však prišla so zaujímavou myšlienkou. Plánuje namiesto hybridu auto-lietadlo vytvoriť hybrid auto-vrtuľník. V takom prípade by bol kolmý štart realizovateľný aj v elektromobile a práve takýto druh pohonu by malo lietajúce auto TF-X používať, informoval server Engadget.
Podľa zámerov firmy TERRAFUGIA by mal mať hybrid TF-X akčný rádius 800 km. Nie je jasné, či vo vzduchu, alebo na zemi. V oboch prípadoch by to bol na elektromobil rekordný výkon. Obrázky: TERRAFUGIA
Žiaľ, zatiaľ sa jeho tvorcovia nedostali ďalej od základnej myšlienky a prezentačného demo videa. Pokiaľ sa podarí zostrojiť funkčný prototyp, stále nie je isté, či sa ho podarí presadiť do sériovej výroby. Okrem bežných homologizácií pre automobily totiž bude musieť absolvovať testy aj u leteckých certifikačných autorít. Ak by sa však všetko teoreticky podarilo, stále ostáva mnoho otáznikov. Ako by sa takéto vozidlo správalo v bežnej premávke? Naozaj si myslíte, že by bolo priechodné kdekoľvek v stojacej kolóne vystrčiť vrtule a odletieť? Alebo naopak pristáť uprostred premávky a zaradiť sa do nej, akoby sa nechumelilo? Mimochodom, v mestách je ponad ulice naťahané množstvo nadzemných elektrických a telekomunikačných vedení, takže určite nie sú vhodným miesto pre šantenie vrtuľníkov.
Na druhej strane, koncepcia TF-X by mohla nájsť odozvu úplne inde, než v mestskej doprave. Armáda by vozidlo schopné prekonávať prekážky v zložitom teréne určite privítala. Veď z podobných dôvodov používa okrem vrtuľníkov aj vznášadlá.