Reklama

Chceš 5 hviezdičiek? Musíš vedieť sám zabrzdiť!

Marek Šimunek

Aj napriek tomu, že sen o aute, ktoré vie šoférovať samo a tým je aj bezpečnejšie, je ešte veľmi ďaleko, Európska komisia je zjavne naklonená využitiu automatických bezpečnostných systémov v autách. Svedčí o tom aj schválenie nariadenia, ktoré podmieňuje získanie piatich hviezdičiek v testoch bezpečnosti Euro NCAP integráciou autonómneho systému bŕzd do nových modelov.

Euro NCAP

Chystáte sa kúpiť o rok, alebo dva nové auto a záleží vám pritom okrem ceny aj na bezpečnosti vášho nového tátoša? Ak by ste sa chceli pýšiť autom, ktoré dosiahlo v hodnotení bezpečnosti Euro NCAP päť hviezdičiek, budete mať od roku 2014 o jedného asistenta v aute navyše. Európska komisia totižto schválila nariadenie, ktoré pre automobilky sprísni podmienky dosiahnutia plného počtu hviezdičiek. Novou podmienkou, ktorú budú musieť autá ašpirujúce na maximálne hodnotenie od roku 2014 splniť, je integrácia systému autonómneho brzdenia.

Volvo City Safety - systém autonómneho brzdenia

Systém musí byť schopný vozidlo v prípade kolízie automaticky zastaviť, pričom môže na tento účel využívať radar, laser, alebo video. Obdobné systémy nájdeme už aj dnes v niektorých prémiových automobilkách, bohužiaľ doposiaľ iba v príplatkovej výbave. Podľa výskumu, ktorý Európska komisia uskutočnila, by malo nasadenie podobného systému v budúcnosti znížiť nehodovosť o viac ako 27 %, čo by v konečnom dôsledku malo zachrániť viac ako 8 000 ľudských životov ročne. To je viac ako priaznivé číslo, dúfajme však, že sa sprísnenie podmienok neprejaví na cenovej politike automobiliek.

Volvo City Safety - systém autonómneho brzdenia

Foto: Volvo

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.