Iba pred nedávnom sa vo vozidlách Volvo objavil systém pre rozpoznávanie chodcov s úplným automatickým zabrzdením a táto švédska automobilka už pracuje na novom bezpečnostnom systéme, ktorý by mal tieto prémiové autá ochrániť aj pred kolíziou s divou zverou.
Bezpečnosť moderných automobilov napreduje míľovými krokmi a nebezpečné plechovice minulosti sa postupne menia na spoločníkov na cestách, ktorý dokážu aktívne ochrániť nie len posádku ale aj ostatných účastníkov cestnej premávky. Jedným s popredných výrobcov, ktorý sa snažia o nasadenie nových systémov do sériovej výroby je aj švédska automobilka Volvo. Potom ako vo svojich prémiových vozidlách predstavila systém pre rozpoznávanie chodcov pracuje na jeho evolúcii, ktorá by sa na trhu mala objaviť v priebehu nasledujúcich rokov. Nový systém automaticky upozorní vodiča ak sa na ceste objaví zver a obdobne ako systém varovania pred chodcami je schopný v prípade potreby aj zabrzdiť auto. Projekt vývoja systému varovania pred zrážkou s chodcom je súčasťou plánu spoločnosti Volvo pre rok 2020 a jeho cieľom je dosiahnuť aby sa v novom Volve nikto vážne nezranil.
Celý systém je zložený z dvoch častí a to radarového snímača a infračervenej kamery. Kamera sleduje dopravnú situáciu pred vozidlom a v prípade, že sa na vozovke objaví zviera automaticky pomocou systému upozorní vodiča zvukovým signálom. Ak vodič ani po zvukovom signále nezareaguje, začne vozidlo automaticky brzdiť. Vývojári pracujú na tom aby systém spoľahlivo pracoval v tme, nakoľko najmä v nočných hodinách dochádza najčastejšie k zrážkam vozidiel s divou zverou. Cieľom je aby systém fungoval pri bežných mimo mestských rýchlostiach a ak aj nedokáže samotnej zrážke zabrániť aby minimalizoval riziko zranení osôb vo vozidle dostatočným spomalením pred samotnou zrážkou. Nový systém je však ešte iba v prvých fázach vývoja a ostáva ešte mnoho práce. Tím vývojárov Volva sa musí vysporiadať najmä s tým ako bude systém rozpoznávať jednotlivé zvieratá a takisto musí popracovať na rozhodovacích mechanizmoch celého systému, ktoré mu určia ako a kedy má zareagovať. V prvých počiatkoch bude systém pravdepodobne reagovať len na väčšiu zver a následne bude dopĺňaný o nové druhy. Isté však je, že sa jedná o krok správnym smerom k bezpečnosti, nakoľko iba vo Švédsku je ročne hlásených viac ako 47 tisíc dopravných nehôd spôsobených divou zverou.
Foto: Volvo