Na práve prebiehajúcej výstave a veľtrhu CES 2015 v Las Vegas ohlásila automobilka Toyota, že uvoľní až 5680 patentov súvisiacich s vodíkovým pohonom vozidiel a palivových článkov. Toto pozitívne gesto má napomôcť rozvoju odvetvia vodíkovej mobility, na ktorej nezávisle pracujú viaceré silné automobilky po celom svete.
Prvý komerčný automobil na vodík Toyota Mirai sa začne predávať v tomto roku.
Pozrite si: Honda chystá vodíkový FCV Concept
Trieštenie síl a vývojových kapacít je však na škodu a brzdí rýchly nástup nových progresívnych technológií. Ak by sa podarilo roztvoriť začarovaný kruh nízkeho dopytu a zaostávajúcej infraštruktúry, mohlo by to významným spôsobom zmeniť vývoj alternatív voči motorom spaľujúcim uhľovodíkové palivá. Dnes totiž vôbec nie je isté, že nástupcom benzínových a naftových motorov budú čisté elektromobily – vodík má tiež silné šance. Toyota sa každopádne inšpirovala krokom Tesly Motors, ktorá vlani takisto uvoľnila množstvo patentov z oblasti elektromobilov.
Autá na vodík sú vlastne taktiež elektromobily, ale namiesto akumulátorov majú energiu uskladnenú v nádržiach s vodíkom a ten slúži na výrobu elektrickej energie v palivových článkoch. Toyota patrí k priekopníkom v ich vývoji a výrobe a tento rok medzi prvými uvedie na trh komerčný automobil na vodíkový pohon. Pôjde o Toyotu Mirai, ktorej uvedeniu predchádzal dvadsaťročný vývoj súvisiacich technológií. Viac ako päťtisíc patentov je výsledkom práve tohto dlhodobého výskumu a vývoja.
Pozrite si: Vodíkový športiak predstavilo aj Audi. Je pripravené spustiť výrobu.
Medzi uvoľnenými patentmi sa viac ako tretina (1970) vzťahuje na palivové články a ďalších 360 patentov na výrobu, tankovanie a distribúciu vodíka. Zvyšok sú väčšinou patenty na softvér. Podľa viceprezidenta Toyoty Boba Cartera bude kritická etapa v nasadzovaní vodíkových palivových článkov v autách práve v rokoch 2015 až 2020. Uvoľnené patenty majú preto stimulovať úsilie výrobcov, ale aj regulátorov, energetické spoločnosti, distribútorov paliva a ďalšie strany k účinnej spolupráci.
Vodíkový pohon je nielen ekologický (pri spaľovaní vzniká len voda), ale takéto vozidlá nemajú na rozdiel od elektromobilov problém s dojazdom. Dokonca môžu prekonať aj akčný rádius benzínových a naftových pohonov, ako dokazuje ďalšia novinka z CES 2015, koncept vodíkového auta Mercedes-Benz F015 s dojazdom až 1100 km. Ďalším nemalým benefitom je možnosť zužitkovania nadbytočnej elektrickej energie zo solárnych, veterných, ale aj jadrových elektrární pri výrobe vodíka, ktorá tak môže byť aj účinným stabilizátorom energetickej sústavy.
Zdroj: Hybrid.cz, Toyota