Vodík má vysokú energetickú hustotu, preto je popri skvapalnenom zemnom plyne (CNG) a propán-butáne (LPG) zaujímavým alternatívnym palivom aj na pohon automobilov. Jeho výbušnosť v zmesi so vzduchom je problémom, ktorý môžu eliminovať palivové články. Tie vyrábajú spaľovaním vodíka elektrickú energiu, ktorá poháňa klasické elektromotory.
Vodíkové autá tak spájajú výhody elektromobilov (tichý chod, spoľahlivosť, vysoká akcelerácia) s prednosťami bežných spaľovacích motorov (rýchle tankovanie, dlhý dojazd).
Pozrite si: Vodíková Toyota FCV mieri aj na európsky trh. Porazí Teslu?
Vodík by sa navyše mohol stať akumulačným médiom energie pre solárne a veterné, ale aj pre nukleárne elektrárne, keďže sa vyrába elektrolýzou vody. Vodíková doprava by tak mohla vyriešiť dva, či vlastne tri problémy súčasne – náhradu za ropu a zlepšenie kvality ovzdušia (spaľovaním vodíka vzniká voda) a zároveň stabilizáciu elektrickej rozvodnej sústavy.
Od roku 2017 plánuje Daimler začať v kooperácii s Fordom a Nissanom masívne dodávky elektrických áut s pohonom na palivové články. Tri spoločnosti uzavreli dohodu o spolupráci v tejto oblasti ešte začiatkom roku 2013. V roku 2018 má byť na európskych cestách už viac ako desaťtisíc vozidiel s palivovými článkami.
Tip: Daimler, Ford a Nissan nasadia do automobilov palivové články
Daimler so svojimi partnermi tvrdí, že vodík je perspektívnym palivom. Spolu so spoločnosťou Linde Daimler, ktorá je výrobcom vodíka už investuje 10 miliónov eur do podpory na budovanie čerpacích staníc na vodík. Prvá takáto stanica bola koncom septembra sprevádzkovaná v Berlíne. Má značku TOTAL a je určená práve na tankovanie vozidiel s pohonom na palivové články. Do konca roka 2014 plánuje sprevádzkovať TOTAL v Nemecku osem, OMV tri, AVIA jednu a Hoyer tiež jednu vodíkovú stanicu. Do konca roku 2015 má byť v Nemecku 50 a do roku 2023 zhruba 400 vodíkových čerpacích staníc.
Vyvíjaný Mercedes-Benz F125!
Mercedes-Benz sa vývoju vozidla s palivovým článkom venuje už 20 rokov. Začalo to v roku 1994 veľkou dodávkou NECAR1 s palivovým článkom na ložnej ploche. V súčasnosti už viac ako 100 vozidiel model B F-CELL jazdí s palivovými článkami v rámci rozsiahlych testov. Pripravovaná luxusná verzia vozidla s palivovým článkom F125! je míľnikom na ceste k bezemisnej budúcnosti. Má dojazd vyše 1000 km a akceleruje z nuly na 100 km/hod za 4,9 sekundy. Ani maximálnou rýchlosťou 220 km/hod sa nenechá zahanbiť konvenčnými limuzínami. Vodík v doprave má jednoducho budúcnosť.
Zdroj: Mercedes-Benz Slovakia, Foto: MotorAuthority, Mercedes-Benz