Reklama

MWC 2014 | Ford poodhalil budúcnosť automobilov

Juraj Procházka

Automatické systémy riadenia, parkovania a riešenia kolíznych situácií majú byť blízkou budúcnosťou automobilov. Ale nebude to také jednoduché, ako si predstavovali socialistickí novinári pred začatím výstavby prvej diaľnice v Československu. Vládla predstava, že aspoň na diaľnici by automobily sledovali vodiacu lištu v strede jazdného pruhu, podobne ako automatické vozíky v niektorých výrobných halách. Jednoduchá koncepcia však stroskotáva už pri myšlienke predbiehania.

Ford LiDAR1

Ford prehovoril

Samozrejme, automatické vedenie motorového vozidla a jeho autonómna jazda v reálnej prevádzke je natoľko zložitým problémom, že sa nedá vyriešiť súborom jednoduchých algoritmov. Vytvorenie takéhoto kybernetického systému s dostatočnou výbavou senzorov, konektivitou a výkonným riadiacim mozgom (a áno, aj sofistikovanými algoritmami pre všemožné situácie) je problémom, vyžadujúcim si roky výskumu. Hoci výrobcovia sa zvyknú chváliť skôr hotovými riešeniami a vývoj utajujú nielen pred konkurenciou, ale aj pred verejnosťou, Ford na nedávnej výstave MWC 2014 odhalil, ako vyvíja systémy vozidiel budúcnosti. TECHBOX bol pri tom.

Ford LiDAR2

Americký výrobca predstavil výskumno-vývojové vozidlo, na ktorom testuje potrebné agregáty a meria jazdné vlastnosti, reakcie a podobne. Aby autopilot dokázal bezpečne a spoľahlivo riadiť vozidlo za každých okolností, potrebuje množstvo informácií o stave vozovky a prekážkach v okolitom priestore. O ich získavanie sa stará štvorica infračervených „radarov“ na streche vozidla. Ford tento systém nazýva LiDAR (Light Detection and Ranging) a pomocou neho v reálnom čase vytvára 3D mapu okolitého prostredia do vzdialenosti až 70 m. Riadiaci systém tak „vidí“ prekážky v podobe iných vozidiel, chodcov, cyklistov, aj malých zvierat a vykoná až 2,5 milióna kalkulácií vzdialeností za sekundu.

Ford LiDAR3

Testovacie vozidlo Ford: LiDAR

Tímová práca prináša výsledky

Ford pri vývoji autonómneho riadenia spolupracuje s University of Michigan a poisťovacou spoločnosťou State Farm. Spolupráca s University of Michigan sa zameriava na vývoj senzorov a riadiacej jednotky systému s ohľadom na lepšie pochopenie fyzikálneho prostredia a rozhodovanie o smerovaní vozidla. Spolupráca s poisťovňou a jej expertmi zas pomáha lepšie vyhodnotiť riziká a výhody spojené s automatickým riadením vozidiel.

Ford LiDAR4

Testovacie vozidlo Ford: „mozog“ systému autopilota sa zatiaľ ukrýva v batožinovom priestore

Ford spolupracuje v tejto oblasti aj s ďalšími inštitúciami. Spolu s MIT (Massachusetts Institute of Technology) vyvíjajú pokročilé algoritmy a samoučiace sa systémy, aby autopilot dokázal predvídať budúci pohyb iných účastníkov premávky – chodcov, aj vozidiel. So Stanfordskou univerzitou zas Ford skúma, ako vozidlo reaguje, keď senzory zaznamenajú prekážku. Automobilka má partnerov v oblasti výskumu aj v Európe. Spolupracuje s RWTH Univerzitou v Aachene na vývoji rozhrania človek-stroj, ktoré umožňuje jednoduchú a zrozumiteľnú komunikáciu s vodičom a hladké prevzatie ručného riadenia v prípade potreby.

Senzorové systémy dnešných vozidiel Ford ako Active Park Assist, Active City Stop, Lane Keeping Aid, Traffic Sign Recognition a SYNC, ktoré sú obsiahnuté v parkovacích asistentoch, umožňujú hlasové ovládanie, pomáhajú detekovať nebezpečné situácie, alebo podporujú núdzové bezpečnostné brzdenie, sú základnými kameňmi aj v budúcich automatických vozidlách, povedal Pim van der Jagt, výkonný technický šéf vo Ford Research and Innovation.

Za možnosť priniesť vám spravodajstvo priamo z výstavy MWC 2014 ďakujeme spoločnosti Samsung Electronics, ktorá hradí cestu a pobyt redaktora TECHBOX. Živé fotografie a videá vám prinášame vďaka Olympusu OM-D E-M1.

Foto: TECHBOX

Zdroj: Ford Motor Company

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.