Automatické systémy riadenia, parkovania a riešenia kolíznych situácií majú byť blízkou budúcnosťou automobilov. Ale nebude to také jednoduché, ako si predstavovali socialistickí novinári pred začatím výstavby prvej diaľnice v Československu. Vládla predstava, že aspoň na diaľnici by automobily sledovali vodiacu lištu v strede jazdného pruhu, podobne ako automatické vozíky v niektorých výrobných halách. Jednoduchá koncepcia však stroskotáva už pri myšlienke predbiehania.
Ford prehovoril
Samozrejme, automatické vedenie motorového vozidla a jeho autonómna jazda v reálnej prevádzke je natoľko zložitým problémom, že sa nedá vyriešiť súborom jednoduchých algoritmov. Vytvorenie takéhoto kybernetického systému s dostatočnou výbavou senzorov, konektivitou a výkonným riadiacim mozgom (a áno, aj sofistikovanými algoritmami pre všemožné situácie) je problémom, vyžadujúcim si roky výskumu. Hoci výrobcovia sa zvyknú chváliť skôr hotovými riešeniami a vývoj utajujú nielen pred konkurenciou, ale aj pred verejnosťou, Ford na nedávnej výstave MWC 2014 odhalil, ako vyvíja systémy vozidiel budúcnosti. TECHBOX bol pri tom.
Americký výrobca predstavil výskumno-vývojové vozidlo, na ktorom testuje potrebné agregáty a meria jazdné vlastnosti, reakcie a podobne. Aby autopilot dokázal bezpečne a spoľahlivo riadiť vozidlo za každých okolností, potrebuje množstvo informácií o stave vozovky a prekážkach v okolitom priestore. O ich získavanie sa stará štvorica infračervených „radarov“ na streche vozidla. Ford tento systém nazýva LiDAR (Light Detection and Ranging) a pomocou neho v reálnom čase vytvára 3D mapu okolitého prostredia do vzdialenosti až 70 m. Riadiaci systém tak „vidí“ prekážky v podobe iných vozidiel, chodcov, cyklistov, aj malých zvierat a vykoná až 2,5 milióna kalkulácií vzdialeností za sekundu.
Testovacie vozidlo Ford: LiDAR
Tímová práca prináša výsledky
Ford pri vývoji autonómneho riadenia spolupracuje s University of Michigan a poisťovacou spoločnosťou State Farm. Spolupráca s University of Michigan sa zameriava na vývoj senzorov a riadiacej jednotky systému s ohľadom na lepšie pochopenie fyzikálneho prostredia a rozhodovanie o smerovaní vozidla. Spolupráca s poisťovňou a jej expertmi zas pomáha lepšie vyhodnotiť riziká a výhody spojené s automatickým riadením vozidiel.
Testovacie vozidlo Ford: „mozog“ systému autopilota sa zatiaľ ukrýva v batožinovom priestore
Ford spolupracuje v tejto oblasti aj s ďalšími inštitúciami. Spolu s MIT (Massachusetts Institute of Technology) vyvíjajú pokročilé algoritmy a samoučiace sa systémy, aby autopilot dokázal predvídať budúci pohyb iných účastníkov premávky – chodcov, aj vozidiel. So Stanfordskou univerzitou zas Ford skúma, ako vozidlo reaguje, keď senzory zaznamenajú prekážku. Automobilka má partnerov v oblasti výskumu aj v Európe. Spolupracuje s RWTH Univerzitou v Aachene na vývoji rozhrania človek-stroj, ktoré umožňuje jednoduchú a zrozumiteľnú komunikáciu s vodičom a hladké prevzatie ručného riadenia v prípade potreby.
Senzorové systémy dnešných vozidiel Ford ako Active Park Assist, Active City Stop, Lane Keeping Aid, Traffic Sign Recognition a SYNC, ktoré sú obsiahnuté v parkovacích asistentoch, umožňujú hlasové ovládanie, pomáhajú detekovať nebezpečné situácie, alebo podporujú núdzové bezpečnostné brzdenie, sú základnými kameňmi aj v budúcich automatických vozidlách, povedal Pim van der Jagt, výkonný technický šéf vo Ford Research and Innovation.
Za možnosť priniesť vám spravodajstvo priamo z výstavy MWC 2014 ďakujeme spoločnosti Samsung Electronics, ktorá hradí cestu a pobyt redaktora TECHBOX. Živé fotografie a videá vám prinášame vďaka Olympusu OM-D E-M1.
Foto: TECHBOX
Zdroj: Ford Motor Company