Reklama

Toyota testuje bezdrôtové nabíjanie hybridov cez WiTricity

Juraj Procházka

Známy japonský výrobca hybridných automobilov Toyota investoval už v roku 2011 do americkej spoločnosti WiTricity. O jej zámeroch presadiť bezdrôtové systémy dobíjania, napájania a prenosu elektrickej energie na báze Nikolom Teslom objavenej magnetickej rezonancie, sme už na našich stránkach neraz písali.

toyota-prius-wireless

Tip: Bezdrôtové nabíjanie je v plienkach, budúcnosť má však veľkú

V decembri 2013 však Toyota oficiálne licencovala technológiu bezdrôtového nabíjania od WiTricity, čo dáva tušiť, že realizácia myšlienky je blízko. Samotná WiTricity vyvinula celý rad menších aj väčších aplikácií na nabíjanie a napájanie menších a stredných elektrospotrebičov, najmä pri tých menších, akými sú mobily, alebo tablety však zatiaľ nemá takú podporu výrobcov ako magnetická indukcia, známa pod skratkou Qi. Pri väčších výkonoch však padne kosa na kameň, pretože elektromagnetická indukcia vyžaduje presné a tesné priblíženie prijímacej a vysielacej cievky, v opačnom prípade dramaticky klesá účinnosť prenosu. Je dokonca problematické hovoriť v tomto prípade o bezkontaktnom napájaní, pretože maximálna účinnosť vyžaduje práve čo najtesnejší kontakt. To však v prípade parkovania automobilov nie je také jednoduché splniť a ak má špeciálny parkovací automat navádzať s milimetrovou presnosťou vozidlo na nabíjaciu elektródu, môže ho rovno pripojiť na nabíjací konektor. Mimochodom na „robotickom nabíjacom konektore“ údajne pracuje Tesla Motors.

Magnetická rezonancia je v tomto ohľade omnoho flexibilnejšia a nie je natoľko citlivá na vzdialenosť elektród. Aj preto si myslím, že pri napájaní väčších spotrebičov priamo z priestoru, aj pri nabíjaní elektromobilov a hybridov má táto technológia podstatné výhody. Toyota nie je jedinou automobilkou, ktorá spolupracuje s WiTricity. Medzi jej partnermi nájdeme aj Audi a Mitsubishi. WiTricity pritom ponúka systém bezdrôtového nabíjania automobilov WiT-3300 s výkonom 3,3 kW. Pri vzdialenosti rezonátorov 18 cm je účinnosť prenosu 90%. Oproti elektromagnetickej indukcii sú rezonátory 4x menšie a 2x ľahšie.

wi3city-3,3kw-kit

Nabíjací kit WiT-3300 od WiTricity prenesie výkon až 3,3 kW.

Samozrejme, na rýchlonabíjanie batérií v elektromobiloch ako Tesla Model S môžeme pri bezdrôtovom prenose zatiaľ zabudnúť. Aby sme dokázali „naládovať“ najväčšiu batériu s kapacitou 85 kWh, nestačilo by nám pri výkone 3,3 kW ani 24 hodín. Aj preto je bezdrôtové dobíjanie zatiaľ určené skôr pre hybridy, kde máme skôr tendenciu nabíjanie zanedbať, keďže je k dispozícii aj hlavný spaľovací motor.

Touto cestou sa uberá aj Toyota, ktorá začína testovať nový bezdrôtový systém dobíjania plug-in hybridov Toyota Prius a elektromobilov na báze magnetickej rezonancie. Systém dokáže automaticky potláčať pokles účinnosti prenosu energie pri nesprávnom zarovnaním cievok a zároveň minimalizuje elektromagnetické rušenie elektronických zariadení. Systém, ktorý použila Toyota má výkon 2 kW pri nabíjacom napätí 200 V (jednosmerných) a frekvencii 85 kHz. Batériu hybridu dobije asi za 90 minút.

Súčasťou testovaného systému je aj špeciálne upravený parkovací asistent, ktorý dokáže zaparkovať vozidlo v optimálnej polohe na nabíjanie. Testy majú prebiehať na troch plug-in hybridoch Toyota Prius rok a po vyhodnotení údajov plánuje automobilka systém bezdrôtového nabíjania optimalizovať a uviesť do komerčnej praxe.

Obr.: WiTricity, House of Japan

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.