Reklama

Audi vyrába „modrú naftu“ z vody a oxidu uhličitého

Juraj Procházka

Autá s pohonom na „vodu“, ba aj výrobu benzínu zo vzduchu sme tu už mali, no autori takýchto projektov obvykle „varia z vody“, alebo ide minimálne o technológie výrazne nerentabilné. Projekt Audi naproti tomu vyzerá poctivo a reálne, hoci výsledný produkt – syntetická nafta zrejme (zatiaľ) nedokáže cenovo konkurovať fosílnym palivám.

audi-e-diesel2

Nové palivo, ktoré vyvíja Audi má ale šancu na uplatnenie. V takom prípade by bolo prínosom k zlepšeniu kvality ovzdušia, syntetická nafta je totiž vyrobená iba z vody a oxidu uhličitého.
Firma v pokusnej fabrike, ktorá je prevádzkovaná nemeckým startupom Sunfire v Drážďanoch, vyrobila tento mesiac prvé litre paliva „e-diesel“. Naftu úspešne otestovala spolková ministerka školstva a výskumu Johanna Wanka, keď natankovala pár litrov paliva do svojho služobného Audi A8.

POZRITE SI: nanoFlowcell QUANTiNO – žihadlo s dojazdom fantastických 1000 km

Základné palivo označované ako „modrá ropa“ vzniká elektrolýzou vody pomocou elektriny z obnoviteľných zdrojov z veterných, solárnych, alebo vodných elektrární, produkujúcou vodík. Ten sa potom zmieša s CO2, ktorý sa vo dvoch chemických procesoch premenení na CO a výsledná reakcia vytvorí kvapalinu z uhľovodíkov s dlhým reťazcom. Modrá ropa je potom rafinovaná, pričom výsledným produktom je syntetická nafta, informoval portál Gizmag.

audi-e-diesel-wanka

Prvú syntetickú naftu z vody a vzduchu tankuje do svojho Audi A8 nemecká ministerka školstva a výskumu Johanna Wanka.

Oxid uhličitý používaný v technologickom procese môže byť získaný zo zariadení na výrobu bioplynu, ale môže byť zachytený aj priamo z okolitého vzduchu, čo priamo redukuje skleníkové plyny z atmosféry.

POZRITE SI: Benzín zo vzduchu? Zabudnime!

Podľa Sunfire sú vlastnosti syntetickej nafty lepšie než fosílneho paliva, pričom vďaka absencii síry je jej spaľovanie šetrnejšie k životnému prostrediu. Celková energetická účinnosť pri výrobe paliva s využitím obnoviteľných zdrojov energie sa podľa Audi pohybuje okolo 70 percent. Technický šéf Sunfire Christian von Olshausen hovorí tiež, že motor s novým palivom beží tichšie.

audi-e-diesel

Palivo je možné kombinovať s bežnou motorovou naftou, podobne ako sa dnes často robí s bionaftou. Poloprevádzka v Drážďanoch je schopná vyrábať len 160 l syntetickej nafty denne, ale Audi aj Sunfire tvrdia, že ďalším cieľom je výstavba väčšieho závodu. V prípade pozitívnej odozvy sú pripravení technológiu komercializovať.

Trhová cena syntetickej nafty by mohla byť medzi 1 a 1,5 eura za liter. Je to síce trochu viac, než je aktuálna cena ropnej nafty na európskych trhoch, ale ďalší vývoj bude závisieť od ceny elektriny. Tá má v prípade obnoviteľných zdrojov klesajúci trend. Cena ropy zas z dlhodobého hľadiska bude určite stúpať. Výhodou oproti vodíku, ktorý sa tiež dá vyrábať pomocou „zelenej“ elektriny je, že syntetickú naftu je možné tankovať na bežných čerpacích staniciach a používať v bežných motoroch.

Foto: Gizmag

 

 

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.