Najnovšia karoséria plne elektrického Audi e-tron Sportback je nádherná. Je to však len časť toho, čo tento prémiový športový elektromobil ponúka. Na cestách sa totiž správa extrémne dynamicky.
V prvej časti nášho seriálu o Audi e-tron Sportback, ktoré sme mali možnosť si v redakcii vyskúšať v peknej bielej gletscher metalíze, sme sa pozreli na dizajn a niektoré najvýraznejšie prvky. Prvé dojmy boli perfektné a tak je na čase sa pozrieť „pod kapotu“.
Plne elektrický e-tron Sportback už na prvý pohľad napovedá, že dynamická jazda mu je bližšia než ležérne vozenie sa mestom. Aj keď ani to, samozrejme, nie je zlé. Ako predná ,tak zadná náprava, má svoj elektromotor, ktorých spoločný výkon je úctyhodných 300 kW, teda celkovo 408 koní.
Ak spomenieme krútiaci moment 664 Nm, nikoho neprekvapí, že odpich na semafore alebo zrýchlenie pri predbiehaní zvláda e-tron Sportback excelentne. Dokonca až tak, že sme neodolali a išli na prázdne parkovisko vyvenčiť naše pretekárske ja.
Maximálku neskúšajte, na stovke ste lusknutím prsta
Audi uvádza, že z 0 na 100 km/h sa dostanete za 5,7 sekundy, čo je vzhľadom na karosériu naozaj pekné číslo, a podľa našich pokusov aj reálne. Pocitovo? Myslíte si, že ste do dali pod 5 sekúnd, oprie vás do sedadiel, verte nám. Maximálna rýchlosť Audi e-tron Sportback je podľa špecifikácií 200 km/h, čo sme samozrejme na slovenských cestách radšej neskúšali. Na elektromobil je to vynikajúci horný limit.
Pri takýchto výkonoch je na mieste sa pýtať ako je na tom akumulátor? Kapacitu má 95 kWh a podľa automobilky na plné nabitie prejdete 446 km. Naša skúsenosť je taká, že ak jazdíte s rozumom, nikam sa zbytočne neponáhľate a kombinujete jazdu v meste s jazdou po diaľnici, tak sa dostanete hravo cez 300 km kedykoľvek. Treba však myslieť na to, že aby ste akumulátor udržali čo najdlhšie v dobrej kondícií, je dobré ho držať medzi 20 až 80 % nabitia. Jednoducho batériu pre dlhšiu životnosť nenabíjajte zakaždým na 100%.
Samozrejme, pri našich pokusoch so zrýchlením a výkonom na diaľnici išla spotreba výrazne nahor, no keď sme opäť jazdili rozumne a bezpečne spotrebovali sme približne 24 kWh na 100 km.
Efektívna rekuperácia daruje aj desiatky kilometrov
Čo sa pri jazde nedá prehliadnuť je efektívna rekuperácia, na ktorej si dali v Audi naozaj záležať. Počas jazdy v meste sa pri ukazovateli spotreby stále objavovali záporné hodnoty, teda sa akumulátor dobíjal, čo sa samozrejme odrazilo aj na dojazde. Ten narástol v desiatkach kilometrov. Rekuperáciu si viete regulovať počas jazdy páčkami pod volantom, kde inak bežne meníte stupne prevodovky.
Keď už sme pri nabíjaní akumulátoru. Dvierka konektoru na nabíjanie sú na oboch stranách vozidla (vpravo za príplatok) a sú plne elektrické! Žiadny iný elektromobil túto vychytávku zatiaľ neponúka, čo je extrémne efektná a futuristická vlastnosť. Odolať tomu, aby ste sa s nimi len tak hrali, je veľmi ťažké. Audi e-tron Sportback v nás malých chlapcov prebúdzal akosi často.
30 minút a nabité!
Nabíjací výkon je až 150 kW, vďaka čomu sa na odporúčaných maximálnych 80 % batérie dostanete za 30 minút. Samozrejme je tento výkon podmienený aj technológiou nabíjacej stanice. Preto odporúčame stať sa členom služby e-tron Charging Service, ktorá ponúka prístup k nabíjacím výkonným nabíjacím staniciam. My sme radi nabíjali na nabíjačkách ZSE Drive.
Audi baterke verí, čo dokazuje štedrou zárukou
Pre tých, čo môžu nabíjať doma, Audi ponúka riešenie e-tron connect, ktoré využíva systém Home Energy Management. V preklade to znamená, že Audi e-tron Sportback sám reguluje nabíjanie tak, aby čerpal energiu v časoch keď je lacnejšia a výkon upravuje výkon nabíjania, keď rozpozná, že elektrinu využívajú aj iné elektrospotrebiče.
Audi svojim batériám verí natoľko, že ponúka záruku 8 rokov alebo 160 000 kilometrov. Záruka sa vzťahuje na všetky chyby týkajúce sa materiálu a výroby.
Už ste za zamilovali, ako my? Náš Roman tento elektromobil nechcel vrátiť a užil si s ním takmer tisíc kilometrov. V redakcii sme pritom mali na testovanie Audi e-tron Sportback S-line 55 quattro, ktorého cena bola aj s príplatkovou výbavou 123 052 €. Uvedená motorizácia pritom začína na 88 530 €, jednoducho nám poriadne dopriali. Ak vás tento luxusný športový elektromobil zaujal, príďte na náš portál TECHBOX.sk opäť, o týždeň vám predstavíme ďalšie vychytávky tohto unikátu na našich cestách.
Článok vznikol v spolupráci s Audi Slovensko.