Na svete je prvé nemecké plne elektrické SUV so štyrmi kruhmi na prednej maske. Je prvým z veľkej trojky prémiových automobiliek (Audi, BMW, Daimler), ktorý uzrel svetlo sveta. Oficiálne. To, že každý svetový výrobca už pilne pracuje na svojich elektrických modeloch je známe, takže fanúšikovia iných značiek sa nemusia báť.
https://www.youtube.com/watch?v=BM-rEcggc4E
Po Jaguare I-Pace prichádza teda aj Audi e-tron ako ďalšie plne elektrické SUV. Ide skôr o SAV, keďže e-tron patrí medzi menšie SUV vozidlá. Automobilka ho oficiálne uviedla na americký trh len niekoľko desiatok kilometrov od fabriky Tesla, kde sa vyrába Tesla Model X.
Prečo automobilky stavajú elektromobily najskôr ako SUV? Dôvodov je viacero, no tým najzásadnejším je určite neustále rastúci predaj vozidiel tejto kategórie. Navyše v SUV je viac miesta na batérie, takže automobilky vedia ponúknuť čiastočne väčší dojazd na jedno nabitie ako prie menších vozidlách. Stačí sa pozrieť na VW e-Golf.
https://www.youtube.com/watch?v=JS7lZwxp6Xs
V Audi e-tron sú dva elektromotory poháňajúce obe nápravy. Výkon motorov je 300 kW, čo je 402 koní a krútiaci moment 664 Nm. Vďaka tomu novinka zrýchli z 0 na 100 km/h za 5,7 sekundy. Maximálka je limitovaná na 200 km/h.
https://www.youtube.com/watch?v=H8D5VLicCSc
Dojazd na jedno nabitie výrobca udáva na 400 km (podľa WLPT), reálne môžeme ale počítať s dojazdom cez 250 km. Batéria s kapacitou 95 kWh podporuje rýchlonabíjanie do 150 kW. Na 80% kapacity sa má nabiť za 30 minút. Je to vraj najviac spomedzi aktuálnej konkurencie. Je to však hlavne vďaka tomu, že e-tron podporuje 150 kW nabíjačky. Tých je ale ako šafranu. Navyše e-tron sa môže nabíjať rýchlejšie, ale dojazd má najmenší. Jaguar hovorí o 480 km (WLPT), Tesla Model X má 474 km (EPA)
https://www.youtube.com/watch?v=oEWn96-RQzM
Batérie sú uložené v spodnej časti vozidla v špeciálnom hliníkovom ráme, ktorý by mal zvládnuť aj haváriu. Zároveň sú chladené tekutinou pre maximalizáciu bezpečnosti. Na batériu dáva Audi záruku 8 rokov alebo 160 000 km.
Vo vnútri bude vládnuť luxus, aký poznáme z iných modelov automobilky. Vodič bude mať k dispozícii 3 veľké displeje, z toho dva dotykové. Audi e-tron má minimum tlačidiel, takmer všetko sa ovláda pomocou dotyku, resp. hlasu. Pred vodičom bude Audi Virtual Cockpit Plus, veľký displej s pestrými možnosťami personalizácie.
Dotykový displej budú mať ale aj cestujúci na zadných sedadlách. Pomocou neho budú nastavovať klimatizáciu či vyhrievanie sedadiel. Samozrejmosťou je podpora Apple CarPlay či Android Auto. Poteší ale aj integrácia Amazon Alexa. V spätnom zrkadle je zároveň možné mať mýtny systém.
Audi e-tron nechýba ani mobilná appka, cez ktorú je možné nielen sledovať stav vozidla, ale aj jeho nabíjanie a vzdialené ovládanie klimatizácie. V appke nechýba ani navigácia s automatickými zastávkami na nabíjacích staniciach.
https://www.youtube.com/watch?v=vALmXyMprXc
V základnej výbave sú Matrix LED svetlá, audio Bang & Olufsen, Audi Pre sense city a side assist, vyhrievané a ventilované sedadlá či 360° kamera. Samozrejmosťou je aj Virtual Cockpit Plus s MMI.
Za príplatok budú v Európe dostupné virtuálne spätné zrkadlá, teda kamery namiesto späťákov. Audi e-tron tak bude prvý osobný automobil, ktorý kamery ponúkne aj v Európe. Prvý bol Lexus, globálne ich nasadí Mercedes-Benz v ťahači Actros.
Keďže Audi spolupracuje s Amazonom, v USA bude automobilka aktívne podporovať zákazníkov, ktorí si môžu kúpiť domáce nabíjačky cez Amazon. Do júla budúceho roku chce mať ale Audi v USA 500 nabíjacích staníc.
Audi e-tron bude v predaji od budúceho roka s cenou niečo vyše 74 000 dolárov. Predobjednávky začnú v pondelok, nutná je záloha 1 000 dolárov. V predaji bude aj verzia First, z ktorej Audi vyrobí len 999 kusov. Tá bude stáť od 86 700 dolárov. Ceny pre Európu, resp. náš trh začínajú na sume 79 900 €.