- #Aplikácie a hry
- 9 min.
- včera
Assassin's Creed Shadows - nečakane dobrá samurajská/shinobi akcia dvoch hrdinov
Titul, o ktorom sa mesiace vopred písalo, že nastaví zrkadlo úspechu distribútorovi (UbiSoft sa potáca nad slabými finančnými výsledkami) a splní sny viacerých fanúšikov (séria sa presunie konečne do Japonska).
Nový diel série, ktorej ešte nedošiel dych napriek náramnému žmýkaniu – a zároveň pekný paradox, že nám tu japonské eposy nečakane tvoria západné štúdia. Ale stojí rozhodne za vašu pozornosť i 60 hodín hrania.
Príbeh dvoch postáv – kto je samuraj a kto shinobi?
Veľkou devízou novej časti Assassin’s Creed je zasadenie do Japonska. Presnejšie do náročnej situácie 16. storočia, kedy ešte bola krajina roztrieštená medzi šogunáty a vládli tu feudálni lordi. Už vtedy žila idea zjednotenia Japonska a jeden z nich, Oda Nobunaga začal ťaženie v strednom Japonsku a spájať mnohé provincie pod svoj patronát. Nestretlo sa to úplne s pochopením, takže sme hodení rovno do akčného diania, kde o krviprelievanie nie je núdza.
Píše sa rok 1581. Prvé zábery neobsahujú odseknuté hlavy či mocenské hry. Naopak, sledujeme príchod trojice cudzincov do Kyota, kde ich Nobunaga prijme na audienciu. Dvaja Portugalci prosia o voľný pohyb kňazov po území provincie, no šogún sa zameria na prítomnosť čierneho chlapíka a uvidí v ňom ohromný potenciál. Postava sa volá Diogo a o pol roka je súčasťou Nobunagovho ťaženia v provincii Iga. Černoch príjme nové meno (Yasuke) a stáva sa prvým čiernym samurajom s výhodami. Strih.
Dej sa posunie o pár hodín vzad pred inváziu Yasukeho do dedinky a mladé dievča Naoe sa odhodlá so svojím otcom ísť na nebezpečnú misiu. No keď sa tatko odpojí, pokračuje sama do istej hrobky, kde nájde vzácny artefakt. Netrvá však dlho, kým príde záhadný cudzinec v maske, uštedrí jej brutálnu ranu a keď ju nájde otec postrelený šípom, stihne ju akurát zaviesť do bezpečia k istej známej. No zranená Naoe neváha a púšťa sa na vlastnú päsť na misiu získať artefakt späť aj za cenu nebezpečnej infiltrácie pevností i dedín.
Nasadenie dvoch hlavných postáv nie je vo videohrách, ani Assassin’s Creed úplne nový krok, ale tento raz ho autori výborne využívajú. Zahráte si totiž za obe postavy, majú pevné miesto v scenári i svoju rolu. Nie je to iba o základných odlišnostiach (muž/žena, domáca postava/cudzinec), ale aj hernom štýle…
Stealth či silný búchač?
V prvej štvrtine budete viac hrať za Naoe; nejde o zásadný spoiler, je to primárne jej príbeh a naháňanie záhadného predmetu. Netušíte, čo to je, ale asi máte pocit, že to bude niečo späté s rádom Templárov a nechýbajú tradičné prestrihy z mašiny Animus do minulosti, ale tentokrát bez inej hrateľnej postavy (čo hodnotím ako výrazné plus, lebo nie sú také rušivé a môžete sa naplno sústrediť na dianie v histórii).
Po prvých dvoch hodinách budete mať jasno, že Naoe preberá opraty série – je to shinobi, mladá ninja bojovníčka (označovaná aj ako kunoichi). Drobnejšia, mrštná, zvláda stealth taktiky, hákom sa ľahko vystrelí na strechy budov, odkiaľ má výhľad na nepriateľov či dianie v dedine. Plazí sa v kríkoch, padá do kôp sena či vraždí na počkanie. Naoe preberá hlavné črty série a na jej tvári sa nezračí len (hojaca sa) rana, ale aj odhodlanie ísť ďalej a napraviť chybu (za ktorú sčasti nemôže).
To Yasuke (musíte si na jeho štýl po ochutnávke v prológu počkať) je jej opak – stále svižný, ale predsa len drsný chlapík v samurajskom brnení, ktorý blokuje pokusy oponentov, odráža ich a neváha zasadiť protiúder. Hra za neho je odlišná, dobre zapadá do kontextu prostredia i hrateľnosti, no stealth mení predsa za hrubú akciu. Neskĺzne do akčných sekačiek, ale nasadzuje čosi odlišné – a pri veľkej dĺžke hry aj osviežujúce a neraz priamočiare. Ale o voľnosť rozhodne neprídete…
Provincie Japonska, ukážte sa
Štruktúra hry je tentokrát odlišná – po nalinkovanom prológu a striedaní postáv sa zastavíme na cca 10-12 hodín u Naoe a otvorí sa prvá provincia. Už tam môžete cválať na koni, objavovať dedinky a vytýčené miesta. Môžete si nastaviť dve formy interface – tradičné videoherné šípky a ukazovatele alebo intuitívny pochod krajinou, počas ktorého si občas vyvoláte trajektóriu na cestičke. Autori vás posmeľujú k objavom a čo je dôležitejšie, aj jednotlivé misie majú veľkú porciu voľnosti.
Platí to napríklad pri infiltrácii dediniek – Naoe má viac možností trasy, koho odkrágľovať (a či vôbec) alebo sa niekam priplaziť a pokúšať niečo získať. Môžete postupne likvidovať oponentov (ešte aj cez papierové steny a dvere, čo je mimoriadne efektívne) alebo ísť tvrdo po cieli bez likvidácie. Pravda, toľko nepriateľov sa nedá vždy obísť, takže volíte niekedy zlatý stred – ale od prvých hodín oceníte, že misie sú ako skvelo poskladané puzzle: cieľ je daný, voľba riešenia je na vás.
Po 12 hodinách prichádza mäsitá prostredná fáza (na 40 hodín !), ktorá má desiatky misií a hoci niekedy je pevne dané, či na misiu pôjde Naoe alebo Yasuke, často si môžete sami vybrať. Vtedy nastupuje voľba herného štýlu – dáte prednosť stealth štýlu alebo skúsite sa presekať? Niekedy vás podnieti cieľový predmet pre postavu – ten je totiž prepojený na herné levely.
Druhý akt vám navyše odomkne viaceré ďalšie provincie a nabehne klasický herný štýl Assassin’s Creed s odkrývaním sveta, štveraním sa na veže a naháňanie množstva ikon. Ale ponúka aj robustné vývojové stromy, desiatky predmetov a zvyšovanie levelov oboch postáv. Na to treba plniť všetko možné, navštíviť chrámy či získavať body za spoznávanie sveta.
Mnohí hráči pindajú na ťažkotonážny štýl samuraja Yasuke, ale pri toľkom rozsahu mi príde osviežujúci. Nie vždy máte chuť taktizovať, behať po strechách, padať do sena či plaziť sa v tráve. Nasadiť hrubú silu, poriadny meč a presekať sa obrancami pevnosti je raz za pár hodín vítaná zmena. Áno, idete do rizika, že zrazu zvonia všetci na poplach a vyrojí sa na vás poltucet dedinčanov s mečmi, ale s dobrou výbavou sa do nich pustíte.
Navyše ma fascinuje zakomponovanie čierneho samuraja do historických bitiek – len 20 rokov predtým ako budú Portugalci nadobro vyhnaní a kresťania skántrení, sa tu pohybuje talentovaný chlapík pod ochranou šogúna.
Nádherný svet na objavy i na pohľad
Recenzovaná PS5 Pro verzia ukazuje navyše Japonsko 16. storočia v plnej kráse a už prvé animácie sa vyžívajú v efektných scénach s kvitnúcimi sakurami, jesennými listami, panoramatickými výhľadmi či nočnými vyvražďovačkami. Assassin’s Creed Shadows je ďalší titul, ktorí vytvoril západný tím natoľko fascinovaný krajinou vychádzajúceho Slnka – ale pocta Nipponu tu funguje a ešte je aj odlišný od takej konkurencii ako Ghost of Tsushima.
Môže za to voľba inej časti Japonska, obdobia (predsa len Tsushima sa odohrávala o 300 rokov skôr), aj nasadenie ročných období. A to je fantastické spestrenie, keď vidíte ako sa vám svet a regióny menia v čase a vy sa do nich vrátite v inom mesiaci. Hra výborne využíva aj DualSense ovládač a jeho externý reproduktor sa neraz ozýva v animáciách či chvíľach.
Osobne som sa obával, či táto hra nebude kópia iných. No práve prístup k príbehu, dve postavy a ukážka iných častí Japonska v pútavom Sengoku období plnom lokálneho krviprelievania a herných osudov ma presvedčila. Autori sa piplajú s detailmi typu autentický dabing – portugalskí misionári žmolia svoj jazyk, Nobunaga japončinu a rozprávač môže byť aj v angličtine. Nepotvrdzujú sa ani vykričané kontroverzie a hra pekne balansuje na pomedzí histórie a svojho príbehu. Osekanie RPG prvkov nie je na škodu a ninja štýl je vhodne premiešaný s ikonickými pohybmi či prvkami série. Parádny výlet, Japonsko sa nezunuje!
Assassin’s Creed Shadows vyšiel 20. marca 2025 na PS5, Xbox Series a PC.
Výhody
- výborne zvolené obdobie i historické postavy
- dvojica hrdinov a ich prelínajúce sa osudy
- väčšina príbehu vás drží v pozore a využíva skutočné udalosti
- Naoe s ninja štýlom vhodne zapadá do hrateľnosti série
- Yasuke má odlišný štýl bojovníka a osviežujúce momenty
- rozsiahly svet prefektúr, dediniek a prírody na objav
- nádherná grafika a spracovanie lokalít
- zmena ročných období umocňuje celkovú atmosféru
Nevýhody
- príbeh sa v prostrednej fáze často vytráca