Elektrickým lietajúcim strojom čerpajúcim energiu z batérií sa venujeme pravidelne a stále platí, že relatívne nízka energetická hustota Li-ion batérií predstavuje problém. Ten má za následok, že v najbližších rokoch sa batériové stroje presadia pravdepodobne iba v pri letoch na krátke vzdialenosti, rádovo jednotiek až desiatok kilometrov.
Lietajúce stroje s kolmým štartom a pristávaním (VTOL) tak zrejme uvidíme hlavne v úlohe mestských aerotaxíkov. To by samo o sebe nebolo zlé, ale ak máme znížiť emisie leteckej dopravy, ktorá patrí k veľkým znečisťovateľom ovzdušia, treba hľadať riešenia aj pre lietadlá s dlhším doletom. Vodíkový pohon vyrábajúci elektrinu v palivových článkoch je jednou z ciest, ale vzhľadom na potrebné prispôsobenie technológie, tiež nie jednoduchou.
S riešením, ktoré môže pomôcť s nábehom VTOL lietadiel a zároveň prispieť k zníženiu emisií spalín, je hybridné lietadlo z dielne francúzskej spoločnosti Ascendance, ktorú založili štyria odídenci z Airbusu.
Atea je hybridné VTOL lietadlo s dlhým doletom a nízkymi emisiami pre rýchle nasadenie aerotaxíkov. Keďže batériové a vodíkové stroje sú stále vo vývoji, Ascendance vidí príležitosť v hybridnom pohone.
Spoločnosť založili štyria bývalí zamestnanci Airbusu, ktorí pracovali na priekopníckom projekte Airbus E-Fan, prvom elektrickom lietadle, čo v roku 2015 prekonalo Lamanšský prieliv. Tím teraz pracuje na hybridnom lietadle Atea, aby sa let VTOL s dlhým doletom a nízkymi emisiami stal skutočnosťou ešte predtým, ako sa dostaví prielom s batériami a vodíkom.
Hoci väčšina vyvíjaných eVTOL strojov používa krídla, žiadny sa nepribližuje dizajnom klasickému lietadlu tak, ako Atea. Hybridné VTOL lietadlo Atea využíva zvláštne riešenie troch vrtúľ pre vertikálny pohyb bez stredových hriadeľov – dve vrtule sú na krídlach, tretia je v prednej časti trupu. Stred vrtúľ je prázdny a pätica lopatiek je poháňaná na vonkajšom obvode každej vrtule.
V prednej časti lietadla je bežná vrtuľa pre horizontálny let. Takáto konštrukcia vyzerá menej pôsobivo a futuristicky ako naklápacie rotory v konkurenčných riešeniach, ale zároveň je jednoduchšia a spoľahlivejšia. Nevýhodou je, že odkryté vrtule pre vertikálny pohyb v krídlach zvyšujú odpor vzduchu počas letu. Vzhľadom na to, že pri horizontálnom lete bude Atea používať klasický spaľovací motor, však tieto straty nie sú významné.
Podrobnosti o pohonnej jednotke ešte nie sú k dispozícii, ale vertikálny vzlet a pristávanie bude zrejme zaisťovať elektrický pohon prostredníctvom menšej batérie. Takže v blízkosti ľudí bude stroj tichý a efektívny benzínový pohon zas zaistí potrebný dlhší dolet.
CEO spoločnosti Ascendance Jean-Christophe Lambert tvrdí, že tento hybridný systém zníži emisie o 50-80 percent v porovnaní s klasickou helikoptérou. Aj keď nepôjde o pohon úplne bez emisií ako pri batériových, či vodíkových strojoch, hybridný pohon by mohol v najbližších rokoch pomôcť zlepšiť ekológiu lietania.
Firma síce zatiaľ neodhalila dolet stroja Atea, ale zdôrazňuje, že benzín uchováva zhruba 50-násobok energie na jednotku hmotnosti oproti súčasným lítiovým batériám.