Elektromobil s dojazdom až 1 000 míľ (1 600 km), ktorý kvôli dochádzaniu do práce nemusíte vôbec nabíjať (pokiaľ to nemáte príliš ďaleko) uvádza spoločnosť Aptera Motors.
Tá predstavila prvé solárne elektrické vozidlo (sEV), ktoré nevyžaduje nabíjanie pre „väčšinu denných použití“, pretože pomocou technológie Aptera Never Charge čerpá energiu prostredníctvom solárnych článkov zo Slnka.
Ide o elektrickú dvojmiestnu trojkolku s futuristickým a mimoriadne efektívnom aerodynamickým dizajnom. Vozidlo Aptera je vyrobené z ľahkých kompozitov, pevnejších ako oceľ, čo umožňuje jeho jedinečnej karosérii kĺzať vzduchom s extrémne nízkym koeficientom odporu vzduchu cx = 0,13. Pre porovnanie, špičkové vozidlá s najnižším odporom vzduchu, ako Tesla Model 3, alebo Audi A4 dosahujú cx = 0,23. Minimalistický interiér Aptery trochu pripomína práve Teslu Model 3.
Solárny systém Never Charge je zabudovaný do každej Aptery a je navrhnutý tak, aby zbieral dostatok slnečného žiarenia na to, aby vo väčšine regiónov dobil batérie na 16 až 40 míľ (25,6 – 64 km) jazdy za deň. Za rok by ste s takýmto vozidlom mohli teoreticky najazdiť bez dobíjania zo siete v priemere až 16 000 km. Znie to impozantne, je však otázne, či sú takéto čísla reálne.
Plocha solárnych článkov na kapote je voliteľná a môže dosiahnuť maximálne zhruba 3 m2 . Pri slnečnom počasí a účinnosti článkov 20% by sa tak dal zo slnka čerpať príkon okolo 600 W, ale v praxi menej, pretože nie všetky časti karosérie sú optimálne orientované k Slnku súčasne. Ale každé „samodobíjanie“ poteší.
Startup Aptera vznikol už v roku 2006 a vzbudil pozornosť v roku 2008, keď prišiel s myšlienkou elektrickej trojkolky prvýkrát. Firma dokonca od záujemcov začala vyberať aj zálohy na predobjednávky, ale projekt zlyhal a peniaze zákazníkom vrátila.
Spoluzakladatelia neskôr vytvorili spoločnosť Flux Power, ktorá dodáva batérie do elektrických vysokozdvižných vozíkov, ale opäť oživili myšlienku na elektrickú trojkolku a ponúkajú záujemcom rezervácie na prvé kusy, ktoré sa majú dostať na trh už v budúcom roku.
K dispozícii bude viacero verzií. Najlacnejšia, s cenou 25 900 dolárov bude mať dojazd „len“ 250 míľ (400 km). Za 29 800 USD bude verzia s dojazdom 400 míľ (640 km), 600 míľ (960 km) za 34 600 dolárov a 1 000 míľ (1 600 km) za 44 900 dolárov. Za dvojmiestny futuristický „Velorex“ to nie je málo. (Elektromobil pripomína známu trojkolku, československý Velorex z minulého storočia.)
Pri výkonoch však podobnosť s Velorexom končí. Aptera ponúka na výber systém pohonu predných kolies s výkonom 100 kW, alebo pohon všetkých kolies (150 kW). Vozidlo zrýchli z 0 na 60 míľ/h (cca 96 km/h) za 3,5 s a maximálna rýchlosť dosiahne až 176 km/h. Pri subtílnej konštrukcii je však otvorená otázka bezpečnosti v prípade havárie.
Záujemci o extravagantný mini-elektromobil si môžu predobjednať jedno z obmedzeného počtu vozidiel Paradigm a Paradigm + špeciálnej edície za vratnú zálohu 100 dolárov. Môžu si tiež vybrať vlastnú modifikáciu s dojazdom 250, 400, 600 alebo 1 000 míľ s pohonom AWD aj FWD.