Tesla Motors, IKEA, Volvo a mnoho iných známych firiem stavia na zelené zdroje energie, ktoré majú zlepšiť ekologické dopady ich výroby, administratívy, alebo predaja. „Eco-friendly“ riešenia zlepšujú imidž firiem nielen u mladej generácie a v mnohých prípadoch sú sprevádzané aj ekonomickými výhodami.
Neprehliadnite: IKEA rozširuje solárny biznis po Európe
V rovnakých stopách kráča aj firma Apple, ktorá stavia obrovský nový kruhový areál pre svoje ústredie v kalifornskom Cupertine. Vďaka dizajnu a futuristickým vlastnostiam dostal prezývku „The Spaceship campus“ („areál kozmická loď „). Areál, ktorého skutočný názov je Campus 2, sa síce len začína stavať, ale šéf Apple Tim Cook sa už na ekologickom podujatí Climate Week NYC pochválil, že nové sídlo Apple bude „najekologickejšou budovou na svete“.
Tim Cook možno nepočul o obydliach zo starých pneumatík, sklenených a PET fliaš, ktoré v rámci projektu „Zemeloď“ stavia v rôznych krajinách takzvaný „architekt odpadu“ Michael Reynolds. Ide pritom o nízkoenergetické, až pasívne stavby, schopné recyklovať, alebo zužitkovať aj splašky a odpadovú vodu. Jednu takúto stavbu s pomocou dobrovoľníkov postavil aj v Česku.
Apple o komplexe Campus 2 uvádza, že stavba bude využívať 100 percent obnoviteľných zdrojov energie a spoliehať sa bude na prirodzené vetranie namiesto regulácie teploty počas troch štvrtín roku. V Kalifornii, kde vďaka klimatizácii v letných mesiacoch často kolabuje elektrická rozvodná sieť to nie je málo.
Plány naznačujú, že areál Apple Campus 2 v Cupertine sa stane v rámci mesta oázou zelene.
Apple mieni tiež v areáli inštalovať viac ako 300 portov pre nabíjanie elektromobilov a na pozemku vysadí vyše 7000 stromov. Ako uvádza portál The Verge, zo všetkých týchto vlastností a opatrení nie je zatiaľ jasné, či sa komplexu Campus 2 podarí skutočne získať titul najekologickejšej stavby na svete. Aktuálne je držiteľom tohto primátu kancelársky komplex Bullitt Center v Seattli, ale Apple je zvyknutý vyhrávať, takže zrejme bude „veselo“. Ak sa mu aj nepodarí získať uvedený titul, v každom prípade bude „kozmický komplex Apple“ aspoň ekologickým a príjemným miestom pre život a prácu tisícok ľudí. Čo je nakoniec podstatnejšie, ako formálne ocenenia.
Pri imidžových kampaniach najbohatších firiem však nezabúdajme ani bojovníkov z prvej línie, akými je aj spomínaný arch. Michael Reynolds. Ako stavia svoje budovy a obydlia z odpadu môžete vidieť na krátkom videu.
Zdroj: The Verge, Foto: Cupertino.org