Predtým ako založil spoločnosť Otto vyvíjajúcu autonómne kamióny pracoval Anthony Levandowski pre spoločnosť Waymo patriacu pod matku Google Alphabet. Otto bola čoskoro kúpená spoločnosťou Uber, ktorá je takisto aktívna v oblasti vývoja samojazdiacich áut.
Pod hlavičkou Uber sa však Levandowski dlho neohrial. Dôvodom bolo obvinenie Uberu z priemyselnej špionáže zo strany Waymo. „Nemilosrdný inovátor“ údajne ukradol svojmu bývalému zamestnávateľovi tajné informácie o konštrukcii LiDAR-u, ktorý Waymo používa vo svojich autonómnych autách a použil ich pri nákladných vozoch Otto.
Spor Uber a Waymo ukončili mimosúdnym vyrovnaním, v rámci ktorého poskytol Uber Alphabetu 0,34 percenta vlastného kapitálu v hodnote 245 miliónov USD. A Levandowski dostal vyhadzov.
S autopilotom naprieč Amerikou
Uber ukončil tento rok v lete testovanie nákladných samojazdiacich áut a sústreďuje sa na tie osobné a na aerotaxíky.
Po strastiplnom období sa ale spamätal aj A. Levandowski a založil startup Pronto.ai. Jeho produktom je systém „inteligentného riadenia“ pre komerčné nákladné vozidlá s názvom Copilot.
Ide o autopilota, ktorý obsahuje autonómne prvky úrovne 2, takže vyžaduje prítomnosť a pozornosť vodiča, ale má uľahčiť riadenie a auto s jeho pomocou dokáže v bežnej premávke jazdiť samo.
Levandowski oznámil, že v októbri precestoval s automobilom Toyota Prius s pokročilým asistenčným systémom riadenia trasu zo San Francisca do New Yorku dlhú 3100 míľ (4990 km).
Levandowski povedal v rozhovore pre Guardian, že aj keď po celý čas sedel na sedadle vodiča, nedotkol sa volantu ani pedálov, okrem plánovaných zastávok na oddych a čerpanie paliva. Fungovalo by to údajne aj keby v kabíne nebol nikto.
Pronto ale netvrdí, že systém Copilot je plne autonómny. Nepoužíva LiDAR a senzory a mapovací softvér (má len základné digitálne mapy), namiesto toho sa spolieha na kamery a neurónové siete, ktoré pomáhajú nákladné vozidlá udržiavať vo svojich jazdných pruhoch počas dlhých jázd.
Skeptický inovátor
Na svojom blogu Levandowski napísal: „Áno, som späť.“ Priznal však, že má za sebou ťažké obdobie a počas uplynulých 18 mesiacov veľa rozmýšľal.
Prekvapivo uviedol, že si uvedomil, že žiadne „skutočné“ autonómne vozidlá neexistujú. Existujú len čoraz komplexnejšie a drahšie demonštrácie týchto vízií a reálne autonómne riadenie úrovne 4 alebo 5 vraj nepríde ešte mnoho rokov.
Nuž, ktovie, čo by na to povedala Tesla, BMW, Uber, Wyamo, Volvo a množstvo ďalších firiem, ktoré autopilotov vyvíjajú a už testujú aj autonómne riadenie 4. a 5. úrovne.
Levandowski však tvrdí, že softvér v autonómnych autách nie je dostatočne dobrý na predpovedanie budúcnosti. Stále sa nedokáže vyrovnať inštinktom ľudských vodičov, čo je zásadný faktor bezpečnosti cestnej premávky.
Mainstreamové riešenia autonómnej jazdy sa podľa neho pokúšajú kompenzovať prediktívne nedostatky softvéru prostredníctvom čoraz zložitejšieho hardvéru. Lidar a HD kamery umožňujú úžasné snímanie a lokalizáciu reálnych situácií, ale táto presnosť vyžaduje obrovské náklady, pričom prinášajú len obmedzené možnosti schopnosti predvídať.
V tejto situácii je podľa Levandowskiho lepší kvalitný autopilot 2. úrovne – za taký označuje svoj Copilot, ako zlý systém 4. úrovne.
Systém Copilot od spoločnosti Pronto má byť k dispozícii v prvej polovici budúceho roka. Aktuálne sa dá objednať za uvádzaciu cenu 4 999 USD za kamión, čo zahŕňa aj inštaláciu a školenie vodičov.