Reklama

Anthony Levandowski je späť. V autonómnom aute prešiel USA

Zdroj | Pronto
Juraj Procházka
Zdroj | Pronto
Zdroj | Pronto

Predtým ako založil spoločnosť Otto vyvíjajúcu autonómne kamióny pracoval Anthony Levandowski pre spoločnosť Waymo patriacu pod matku Google Alphabet. Otto bola čoskoro kúpená spoločnosťou Uber, ktorá je takisto aktívna v oblasti vývoja samojazdiacich áut.

Pozrite si

Waymo vs Uber: autonómne autá zažívajú zemetrasenie

Pod hlavičkou Uber sa však Levandowski dlho neohrial. Dôvodom bolo obvinenie Uberu z priemyselnej špionáže zo strany Waymo. „Nemilosrdný inovátor“ údajne ukradol svojmu bývalému zamestnávateľovi tajné informácie o konštrukcii LiDAR-u, ktorý Waymo používa vo svojich autonómnych autách a použil ich pri nákladných vozoch Otto.

Zdroj | Intel

Spor Uber a Waymo ukončili mimosúdnym vyrovnaním, v rámci ktorého poskytol Uber Alphabetu 0,34 percenta vlastného kapitálu v hodnote 245 miliónov USD. A Levandowski dostal vyhadzov.

S autopilotom naprieč Amerikou

Uber ukončil tento rok v lete testovanie nákladných samojazdiacich áut a sústreďuje sa na tie osobné a na aerotaxíky.

Po strastiplnom období sa ale spamätal aj A. Levandowski a založil startup Pronto.ai. Jeho produktom je systém „inteligentného riadenia“ pre komerčné nákladné vozidlá s názvom Copilot.

Pozrite si

Uber končí s autonómnymi kamiónmi. Preferuje iné ciele

Ide o autopilota, ktorý obsahuje autonómne prvky úrovne 2, takže vyžaduje prítomnosť a pozornosť vodiča, ale má uľahčiť riadenie a auto s jeho pomocou dokáže v bežnej premávke jazdiť samo.

Zdroj | Pronto

Levandowski oznámil, že v októbri precestoval s automobilom Toyota Prius s pokročilým asistenčným systémom riadenia trasu zo San Francisca do New Yorku dlhú 3100 míľ (4990 km).

Levandowski povedal v rozhovore pre Guardian, že aj keď po celý čas sedel na sedadle vodiča, nedotkol sa volantu ani pedálov, okrem plánovaných zastávok na oddych a čerpanie paliva. Fungovalo by to údajne aj keby v kabíne nebol nikto.

Pozrite si

Prvé nákladné autonómne autá Volvo budú komerčne nasadené v bani

Pronto ale netvrdí, že systém Copilot je plne autonómny. Nepoužíva LiDAR a senzory a mapovací softvér (má len základné digitálne mapy), namiesto toho sa spolieha na kamery a neurónové siete, ktoré pomáhajú nákladné vozidlá udržiavať vo svojich jazdných pruhoch počas dlhých jázd.

Skeptický inovátor

Na svojom blogu Levandowski napísal: „Áno, som späť.“ Priznal však, že má za sebou ťažké obdobie a počas uplynulých 18 mesiacov veľa rozmýšľal.

Zdroj | Pronto

Prekvapivo uviedol, že si uvedomil, že žiadne „skutočné“ autonómne vozidlá neexistujú. Existujú len čoraz komplexnejšie a drahšie demonštrácie týchto vízií a reálne autonómne riadenie úrovne 4 alebo 5 vraj nepríde ešte mnoho rokov.

Nuž, ktovie, čo by na to povedala Tesla, BMW, Uber, Wyamo, Volvo a množstvo ďalších firiem, ktoré autopilotov vyvíjajú a už testujú aj autonómne riadenie 4. a 5. úrovne.

Pozrite si

Autonómne autá sa nehodám nevyhnú. Waymo zverejnil pokyny ako postupovať

Levandowski však tvrdí, že softvér v autonómnych autách nie je dostatočne dobrý na predpovedanie budúcnosti. Stále sa nedokáže vyrovnať inštinktom ľudských vodičov, čo je zásadný faktor bezpečnosti cestnej premávky.

Zdroj | Volvo

Mainstreamové riešenia autonómnej jazdy sa podľa neho pokúšajú kompenzovať prediktívne nedostatky softvéru prostredníctvom čoraz zložitejšieho hardvéru. Lidar a HD kamery umožňujú úžasné snímanie a lokalizáciu reálnych situácií, ale táto presnosť vyžaduje obrovské náklady, pričom prinášajú len obmedzené možnosti schopnosti predvídať.

V tejto situácii je podľa Levandowskiho lepší kvalitný autopilot 2. úrovne – za taký označuje svoj Copilot, ako zlý systém 4. úrovne.

Systém Copilot od spoločnosti Pronto má byť k dispozícii v prvej polovici budúceho roka. Aktuálne sa dá objednať za uvádzaciu cenu 4 999 USD za kamión, čo zahŕňa aj inštaláciu a školenie vodičov.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.