Čínske automobilky postupne zaplavujú európsky trh lacnými elektromobilmi, ktorým nedokážu vzhľadom na vyššie výrobné náklady európske automobilky konkurovať. Spojené štáty v záujme ochrany svojich domácich automobiliek zasiahli včas.
Americký prezident Joe Biden podpísal zvýšenie importných poplatkov na čínske elektromobily, ako aj solárne panely či batérie, z pôvodných 25 % až do 100 %.
„Neférové obchodné praktiky Číny týkajúce sa transferu technológií, duševného vlastníctva a inovácií, ohrozujú americké podniky a pracovníkov. Čína tiež zaplavuje globálne trhy umelú nízkymi vývozmi“, uvádza sa v oficiálnej správe Bieleho domu. Americký prezident v stanovisku uvádza, že chce zvýšením cla vytvárať pracovné miesta v kľúčových sektoroch a ochrániť budúcnosť a bezpečnosť Ameriky.
Doteraz sa všetkých áut importovaných z Číny do Spojených štátov týkala 25 % daň, ku ktorej sa pripočítavala 2,5 % daň platná pre všetky vozidlá vyrobené v zahraničí. Aj pri 27,5 % navýšení ceny však čínske vozidlá dokázali často konkurovať tým americkým, či dokonca ich cenu aj podliezť. Pri 100 % navýšení to už bude prakticky nemožné.
Stopercentné zdanenie sa týka elektromobilov ako takých, pri lítiových batériách, železe, hliníku a ochranných prostriedkoch clo stúpne zo 7,5 % na 25 %, pri solárnych paneloch a polovodičoch je to nárast z 25 % na 50 % a na kritické materiály, ktoré doteraz zdaňované neboli, bude odteraz platiť importné clo vo výške 25 %. Väčšína nových hladín vstúpi do platnosti ešte tento rok.
Zatiaľ čo americké obchodné asociácie a odborové organizácie zmeny v colných poplatkoch vítajú, ekonómovia, zahraničí výrobcovia a samozrejme aj samotná Čína, zmeny ostro kritizujú. Čínske ministerstvo obchodu uviedlo, že „príjme rozhodné opatrenia na obranu svojich práv a záujmov“, čo pravdepodobný značí súdny spor pred Svetovou obchodnou komorou alebo odvetu v podobe zavedenia podobných poplatkov v Číne.
V reakcii na zmeny zverejnil čínsky štátny spravodajský kanál úvodník, v ktorom Spojené štáty obvinil z „podkopávania spravodlivého obchodu a ochrany životného prostredia“. „Je iróniou, že Spojené štáty sú krajinou, ktorá propaguje otvorenú ekonomiku a voľný obchod, ale jej činy sú proti jej slovám. Sľubuje tiež, že sa nesnaží oddeliť od Číny a brániť rozvoju Číny, ale jej praktiky hovoria o inom príbehu“, uvádza čínsky portál.
Zatiaľ čo v Európe sú už čínske elektromobily pomerne dobre dostupné a niektoré značky dokonca aj oficiálne zastúpené, v Spojených štátoch to zatiaľ normou nie je. Nové importné zaťaženie sa tak paradoxne zatiaľ najviac dotkne etablovanej značky Volvo a jej dcérskej športovej značky Polestar patriace do čínskej skupiny Geely, ktoré na americkom trhu ponúkajú modely Volvo S90 vo verzii PHEV a elektromobil Polestar 2.
Volvo v reakcii pre portál Electrek uviedlo, že si váži voľný obchod a otvorené trhy, no zároveň pripomenulo svoju miliardovú investíciu do nového závodu v Južnej Karolíne, kde vytvorí „tisíce pracovných miest“ pre výrobu elektromobilov pre americký a globálny trh. V rovnakom závode sa bude vyrábať aj nový model Polestar 3, no samotná dcérska automobilka k tomu dodáva, že v súčasnosti nové zvýšenie ciel ešte prehodnocuje.
„Ako globálna spoločnosť so sídlom vo Švédsku, kótovaná na burze NASDAQ v New Yorku a pôsobiaca na 27 trhoch, veríme, že voľný obchod je nevyhnutný na urýchlenie prechodu k udržateľnej mobilite prostredníctvom zvýšeného zavádzania elektromobilov“, uviedla automobilka.