Pred pár rokmi vznikol obrovský ošiaľ okolo nových malých automobiliek, ktoré chceli nasledovať úspech Tesly. Niekoľko z nich sa stále snaží a ide im to, napríklad americký Rivian, ale sú aj také, ktorým to nejde. Bude to asi tým, že nehovorili pravdu a zavádzali. Takou má byť aj automobilka Nikola.
Začínajúca automobilka Nikola (lebo Tesla už bola obsadená a Nikola Tesla znie stále veľmi cool) namiesto batériového pohonu od začiatku chcela staviť na vodíkový pohon. Automobilka mala obrovské plány a neustála čosi unikátne predstavovala. Prvým produktom bol iba náčrt vodíkového kamiónu Nikola One, na ktorý vraj Nikola získala 2,3 miliardy dolárov v objednávkach. Neskôr sme ho videli aj v reále. V roku 2017 sme zas videli elektrickú buginu, Tú len nedávno Nikola zmietla zo stola a nikdy ju nevyrobí.
Neskôr sme sa dozvedeli o začínajúcej spolupráce Nikoly a nemeckého Bosch. Aj z tejto spolupráce už vzišlo. O rok na to už ale Nikola predstavila aj model Tre, vodíkový kamión, ktorý mal vyčistiť kamiónovú dopravu ako jedného z najväčších znečisťovateľov pozemnej dopravy.
Takto to šlo niekoľko rokov až sme sa dozvedeli, že nový Nikola Tre bude postavený na platforme od Iveco, no zatiaľ iba na elektrický pohon na batérie, lebo vodíkový pohon ešte nie je dokončený. O tom, že na ňom neustále pracuje automobilka deklarovala aj informáciou o vlastnej sieti vodíkových staníc. V minulom roku sa Nikola tiež pochválila tým, že vyrobí 2 500 až 5 000 malých nákladných smetiarskych vozidiel. Časom táto objednávka zmizla.
Začiatkom minulého roka sme sa dozvedeli aj o novom pick-upe na vodík, lebo predstaviť elektrický pick-up bolo v minulom roku cool. Nikola Badger mal dokonca „z výfuku“ ponúkať pitnú vodu. Nikola aj vďaka tomu úspešne vstúpila na burzu. Navyše Badger mal byť tak unikátny, že ho mala Nikola vyrábať s GM. Gigant bol najskôr pre tento projekt nadšený, neskôr ale aj GM spoluprácu diplomaticky ukončilo.
Získať investorov s takýmto portfóliom nebol pre CEO Trevora Miltona tak žiadny problém. Neustále ukážky toho ako si Nikola predstavuje budúcnosť mobility, ako vodíkový pohon prekoná batériový… Všetko to bolo výborné, no len do momentu, kedy sa začali výmysly a klamstvá CEO rúcať ako domček z karát.
Dôvodom bola aj správa analytickej spoločnosti Hindenburg Reports, ktorá označila Nikola Motors za podvod. Trevor Milton pre istotu odstúpil z postu CEO. Najnovšie sa však dozvedáme, že Milton klamal, pretože Nikola nemala prakticky nič. Nikola One nikdy neexistoval, Nikola Motors ho v nemeckom Ulme nestavala. Všetky klamstvá Trevora Miltona a spoločnosti Nikola Motors sú pritom vo formulári K-10 americkej SEC (Securities and Exchange Commission) priamo potvrdené od Nikola Motors.
Automobilka zatiaľ „nezatvára“, bude fungovať ďalej bez Trevora Miltona a chce sa snažiť obnoviť svoju reputáciu. Uvidíme s čím nakoniec automobilka príde a hlavne kedy.