BrandZ už tradične ponúkli rebríček najhodnotnejších značiek sveta. Prekvapením je Amazon s obrovským posunov v porovnaní s minulým rokom.
Podľa rebríčku BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brand pre rok 2019 je najhodnotnejšou značkou súčasnosti Amazon s hodnotou 315,5 miliardy amerických dolárov. Hodnota spoločnosti medziročne stúpla o 52%, čo bolo spôsobené tým, že Amazon ponúka najrôznejšie služby, pokrýva viaceré kategórie a regióny. On-line obchod tak prerušil 12-ročné kraľovanie technologických spoločností na vrchole rebríčku. V roku 2018 bol treťou najhodnotnejšou značkou.
Druhé miesto si udržal Apple s hodnotou 309,5 miliardy amerických dolárov. Medziročne hodnota značky stúpla o 3%. Na tretie miesto sa prepadol Google. Jeho hodnota medziročne tiež narástla, konkrétne o 2%. V súčasnosti má spoločnosť hodnotu 309,0 miliardy amerických dolárov. V roku 2018 bol práve Google najhodnotnejšou značkou sveta.
Zaujímavé je porovnanie rebríčku s hodnotou firiem podľa trhového stropu. Tomu kraľuje Microsoft s hodnotou približne 1 016 miliárd amerických dolárov. Amazon tu je na druhom mieste s hodnotou 916 miliárd, tretie je Apple s hodnotu 750 miliárd a Google na štvrtom mieste. Jeho cena v rebríčku trhového stropu je približne 750 miliárd amerických dolárov.
Vráťme sa ale k hodnote značky spoločnosti. Poradie tu je založené na kombinácii objektívnych údajov, ale aj tých subjektívnych, čo tento rok zohralo významu rolu. Autori prieskumu BrandZ vychádzali z dát, ktoré získali od približne 3 miliónov respondentov, ktorých sa pýtali na približne tisícku značiek. Tieto dáta kombinovali s analýzou obchodného a finančného výkonu, ktorú poskytla spoločnosť Kantar Worldpanel.
Je cítiť trend toho, že spoločnosti, ktoré ponúkajú služby, tak ako Amazon, sa budú drať v budúcnosti do popredia. Zdá sa, že práve služby sú ďalším evolučným technologickým krokom.