Alfa Romeo je hlavne o emóciách a kompaktné SUV Tonale je toho jasným dôkazom. Navyše v plug-in hybridnej verzii je to to najlepšie a najvýkonejšie Tonale, aké môžete mať.
Zelené značky prezrádzajú, že Alfa Romeo Tonale bude mať batérie, čo je aj pravda. Nevyužijete ich však len na jazdu s nulovými emisiami, ale aj na poriadnu dávku adrenalínu, ktorú vám Tonale s úsmevom v maske ponúkne.
Výhody
- prepracovaný hybridný pohon
- dynamika jazdy
- nezameniteľný dizajn
Nevýhody
- pomerne malá nádrž na palivo
- menší batožinový priestor
- vyššia spotreba benzínového agregátu
Alfa Romeo Tonale sa v našom teste neobjavila prvýkrát, už dávnejšie sa na ňu pozrel Roman. Vtedy sa rozplýval nad dizajnom, ktorý je neopozeraný, unikátny a vzbudzuje zaujímavé pohľady. S týmto jeho poznaním musím v plnej miere súhlasiť. Tonale sa naozaj po stránke dizajnu podarilo. Dizajn tohto kompaktného SUV nenechá pokojného žiadneho autíčkára. Tie odvážne tvary, masívna predná maska, unikátny svetelný podpis LED svetiel vpredu a hlavne vzadu, ktoré svietia aj počas dňa, to je jednoducho kombinácia, ktorá je odsúdená k tomu, aby sa za vami otočilo veľa pohľadov.
Navyše ak si k tomu pridáme unikátnu zelenú metalickú farbu Montreal, stáva sa z tohto modelu doslova lapač pohľadov. Škoda, že testovaný model nebol obutý do štandartných 20“ diskov. Namiesto toho som sa počas testu pozeral na 19“ disky, ktoré pôsobili trochu utopene. Na šarme a unikátnej charizme, ktorú Alfa Romeo Tonale vyžaruje jej to však neubralo.
Ostré červené brzdové strmene Brembo vynikali aj v menších diskoch. Navyše vďaka nim nie je problémom ani prudšie brzdenie a to si budete s Tonale užívať pomerne často. Keďže plug-in hybrid nie je v tomto prípade len o nabíjaní a nulových emisiách, ale aj o dynamike, ktorú podáva v tej najlepšej možnej forme. Na túto tvár Tonale Q4 sa však pozrieme až trochu nižšie.
Rovnakú dávku emócií vám Alfa Romeo Tonale ponúkne aj v interiéri. Úzke sedadlá, prístrojový panel orientovaný na vodiča, ktorému aj napriek tomu, že skrýva viac ako 12“ displej s možnosťou prispôsobenia a rôznymi grafikami, nechýba mu tvarovanie tubusov pre dvojicu základných budíkov, teda otáčkomera a rýchlomera.
Úzke sedadlá vám poskytnú dostatok opory počas dynamickej jazdy a obrovské „pádla“ pod volantom, ktoré Romanovi prekážali pri bežnej jazde zas v dynamickom režime umožnia radenie podľa vašej chuti. Ak sa rozhodnete prepnúť volič prevodovky do manuálneho radenie, Tonale Q4 má pre vás ešte jedno prekvapenie. Pri manuálnom radení totiž drží prevodový stupeň aj po dosiahnutí obmedzovača. To sa pri hybridných a plug-in hybridných vozidlách tak často nevidí. Tá zábava naozaj stojí za to!
Týmto by som však opisovanie dizajnu, výbavy a technológií ukončil a s dovolením sa odvolal na vyššie spomenutý test od Romana, ktorý sa pozrel na všetky tie emócie, ktoré Alfa Romeo Tonale ponúkne ak si do nej sadnete a prejdete pár metrov. Prešiel by som teda k základnému a najlepšiemu rozdielu modelu Q4, ktorým je práve jeho hybridný pohon.
Táto Alfa Romeo Tonale Q4 je totiž najvýkonnejším kúskom z tohto modelového radu. Kým pri mild-hybridnej verzii sa Roman stažoval na občasný nedostatok výkonu, plug-in hybridný model ho ponúka viac ako dostatok. Systémový výkon je totiž 206 kW, teda 280 koní a to je na kompaktné SUV už pomerne zaujímavá hodnota. Tonale Q4 svoj výkon získava z kombinácie benzínového štvorvalcu s objemom 1,3 litra, ktorý sám ponúkne výkon 180 koní a poháňa prednú nápravu a elektromotora s výkonom 90 kW, teda 122 koní, ktorý poháňa zadnú nápravu.
Ako už teda samotný názov Alfa Romeo Tonale Q4 prezrádza, v tomto prípade sa jedná o štvorkolku, ktorú automobilka označuje ako e-AWD. Predná a zadná náprava teda nie je mechanicky spojená a o všetko sa stará elektronika a šesťstupňová automatická prevodovka. Samozrejme sa plug-in hybridný systém si svoju daň vypýtal na iných parametroch. Patrí sem napríklad váha, ktorá stúpla takmer o 300 kilogramov, alebo batožinový priestor, ktorý takisto ubral na svojom objeme.
Asi najväčšiu daň za hybridný systém a vyšší výkon zaplatila palivová nádrž, ktorej objem klesol z použiteľných 55 litrov na 42,5 litra. V kombinácii s výkonom, zábavou a dynamikou, ktorú Alfa Romeo Tonale Q4 ponúka to predstavuje zastávku na čerpacej stanici približne po každých 400 kilometroch. Benzínová 1,3 si totiž vypýta pri vybitých batériách a diaľničnej jazde bez otázok viac ako 9 litrov paliva na stovku.
Samozrejme Tonale Q4 vie byť aj úsporné a to najmä, ak budete pravidelne nabíjať. Pri plnom nabití sa nebudete mať problém dostať na úroveň 60 až 65 kilometrového dojazdu na jedno nabitie. Vďaka 7,4 kW palubnej nabíjačke budete mať batériu naplnenú za 2,5 hodiny. Z 230 V siete vám rovnaká činnosť zaberie cez desať hodín.
Ak teda budete chcieť šetriť máte k dispozícii režim A, alebo advanced efficiency, ktorý v maximálnej miere využíva elektromotor a aktívnu rekuperáciu energie. Výhodou je, že pri čiste elektrickej jazde sa nezapne benzínový agregát ani pri prudšom zrýchlení. Jednoducho môžete jeho výkon využívať až do rýchlosti 135 km/h. Samotný elektromotor teda ponúkne aj dostatočnú dynamiku na zrýchlenie a predbiehanie na okresných cestách.
Pri plynulej jazde po okreskách navyše môžete využiť aj režim eSave, ktorý podľa vášho nastavenia zachová úroveň nabitia batérie, alebo ju ešte dobije. Režim Neutral, ktorý volíte jednoduchým ovládačom ponúkne výhody oboch svetov a v prípade potreby použije elektromotor, inokedy zas využije výkon benzínového motora. V tejto kombinácii nebude problémom spotrebu stiahnuť na úroveň 6 litrov.
Za veľkú výhodu považujem spôsob, akým sa zapája benzínový motor v hybridnom režime. Kým u mnohých hybridných vozidiel sa studený motor hneď naštartuje a vytočí do vysokých otáčok, v prípade Tonale Q4 ho vozidlo nechá zapnutý na pár kilometrov ako na voľnobežných otáčkach a až následne ho zapojí do pohonu.
Tú najväčšiu zábavu však Alfa Romeo Tonale Q4 ponúkne, ak volič prepnete do režimu D, teda Dynamic. V tomto momente sa ozve motor prostredníctvom decentného výfukového systému, ktorého zvuk si budete užívať a vy máte k dispozícii rázom úplne iné auto. Veď zrýchlenie z nula na sto na úrovni 6,2 sekúnd je pomerne zaujímavá hodnota. Navyše vás Tonale Q4 prekvapí aj svojim pružným zrýchlením a vďaka kombinácii benzínového motora a elektromotora je to auto, s ktorým si užijete naozaj veľa zábavy.
Nerobí mu problém predbiehanie, pružné zrýchlenie a dynamická jazda, ktorá vyčaruje úsmev na vašej tvári. K štýlu jazdy sa po prepnutí do dynamického režimu prispôsobia aj tlmiče, ktoré ostanú tvrdšie, ale nie moc tvrdé a ponúknu vám dostatočnú oporu v zákrutách. Dokonca aj pri vybitých batériách ponúkne rovnakú dynamiku, keďže si v batériách stále ponecháva niekoľko percent energie na zábavu. Samozrejme v tomto prípade však už musíte počítať s viditeľným klesaním objemu pohonných látok.
Každopádne musím povedať, že Alfa Romeo Tonale Q4 je naozaj autom dvoch tvárí. Vie jazdiť kľudne s minimálnou spotrebou paliva, alebo čisto na elektriku. Ak teda bývate neďaleko mesta a denne absolvujete tých 50 až 60 kilometrov, môžete si užívať plne elektrickú jazdu. Keď sa však rozhodnete rozšíriť si úsmev na svojej tvári, postačí otočiť voličom jazdných režimov a zrazu máte v rukách športové kompaktné SUV, ktoré vám dopraje poriadnu dávku adrenalínu.
Alfa Romeo Tonale Q4 je jednoducho tak charizmatické auto, že mu bez otázok odpustíte nielen cenovku presahujúcu sumu 57 000 eur v prípade testovaného kúsku, ale aj drobné nedostatky a potom, ako zaparkujete na parkovisku, sa za ním veľmi radi obzriete.