- #E-mobilita
- 4 min.
- 18.3.2025
Aký bude problém s elektromobilmi teraz? 400 km dojazdu máte za 5 minút!
Odporcovia elektromobilov majú dlhé roky najväčší problém s tým, že batéria elektromobilu sa príliš dlho nabíja. To mohla byť síce pravda, no pred mnohými rokmi.
Už dnes sú elektromobily, ktoré na 80 % kapacity batérie nabijeme za pár desiatok minút, top modely zvládajú za zhruba 10 minút. Teraz je tu ale čosi extrémne.
Čínsky konglomerát BYD, ktorý okrem elektromobilov vyrába aj vlastné batérie vyvinul batériu, ktorú viete teoreticky nabiť za 5 minút! Samozrejme, na nabíjačke pri vašom nákupnom centre to len tak nepôjde, no už len to, že čosi také existuje a funguje je obrovský posun vpred.
Veď si len zoberte aké batérie a nabíjačky sme tu mali pred 5 či 10 rokmi – 400 V systémy a 50, maximálne 100 kW DC nabíjačky. A dnes máme 1 000 V batériu, ktorú na kompatibilnej nabíjačke nabijete za 5 minút. Nabíjací koeficient novej batérie je pritom neskutočných 10C.
Teda aby som bol presný, nejde o plné nabitie, ale zvýšenie dojazdu o 400 km. 400 km nie je síce žiadny extrémny dojazd, no ak jazdíte, viete, že aj tak po niekoľkých stovkách kilometrov sa musíte zastaviť, dať si možno kávu, vykonať potrebu, vrátane tej, ktorá ničí pľúca, najesť sa či si len vystrieť. Za ten čas viete mať pripojený elektromobil k nabíjačke a po 5 minútach mať na dojazde o 400 km viac.
Batéria od BYD sa dokáže nabíjať výkonom 1 000 kW na špeciálnych DC nabíjačkách, ktoré BYD bude taktiež vyrábať vo svojej réžii. Samozrejme, batéria podporuje aj bežné 50, 100 či 150 kW DC nabíjačky. Na nich ale nabíjanie, logicky, potrvá dlhšie.
Novú 1 000-voltovú 1 000-ampérovú Super E-Platform od BYD by sme mali v prvých elektromobiloch vidieť už čoskoro. BYD totiž predstavil rovno dva modely, v ktorých plánuje Super E-Platform používať. Ide o modely Han L EV a Tang L EV, supervýkonný sedan a SUV.
Sedan dosiahne stovku za 2,7 sekudny, z nej na 200 km/h je za 4,74 sekundy. Maximálna rýchlosť sa zastavila na 305,56 km/h. SUV Tang L na stovku vystrelí za 3,6 sekundy, 200 km/h dosiahne za 9,8 sekundy a maximálka je vyše 287 km/h!
Obe novinky majú mierne cez 5 metrov na dĺžku a takmer 3-metrový rázvor. Top verzie sú v oboch prípadoch poháňané na oboch nápravách s maximálnych výkonom 810 kW čo je vyše 1 000 koní. Za extrémne výkony novinky vďačia aj novému motoru z dielne BYD, ktorý točí až 30 500 otáčok za minútu.
Sedan má mať 83,2 kWh LFP batériu, ťažšie a väčšie SUV bude mať 100,5 kWh LFP batériu. V ooboch prípadoch má byť dojazd okolo 700 km, no podľa domácej CLTC metriky. Reálne to môže byť o 100-150 km menej. SUV bude zaujímavé aj 2+3+2 konfiguráciou sedadiel.
Tesla bude mať veru čo robiť, aby dokázala na čínskom trhu konkurovať BYD či iným čínskych automobilkám, ktoré vyvíjajú podobné šialenosti. Nehovoriac o európskych automobilkách, ktoré sú ešte stále v mnohom aj za Teslou. Aspoň že v kvalite nie.
A to ešte neviete cenu týchto noviniek – od 360 000 CNY čo je okolo 45 500 €.