Reklama

Ako vyzerá servis batérií a čo s tými starými? Renault nám odhrnul oponu

Zdroj | Renault
Zdroj | Renault
Stanislav Vinc
Zdroj | Renault
Zdroj | Renault

Elektromobily prinášajú do sveta osobných áut čerstvý vánok v podobe množstva inovácií, ale aj množstvo otázok a prekážok, ktoré je postupne potrebné zodpovedať a prekonať. Kým spotrebitelia primárne riešia dojazd, nabíjanie či cenu, výrobcovia sú už o niekoľko krokov ďalej a riešia, ako sa budú takéto autá servisovať a čo robiť s opotrebovanými batériami po skončení ich životnosti v elektromobiloch.

Nájsť odpovede na tieto otázky sme mali možnosť v poľskom meste Zabrze, konkrétne v závode autorizovaného predajcu Renault, kde sa opravujú trakčné batérie z deviatich krajín Európy vrátane Českej republiky a Slovenska. Renault nám na tomto mieste ukázal, že do elektrifikácie svojho portfólia sa rozhodne nevrhá nepripravený.

Autom to nekončí, práve naopak

Obsah pokračuje pod reklamou

Riešenie otázky životnosti batérie začína už pri samotnej jazde a nabíjaní elektromobilu. Každá batéria má svoju odhadovanú životnosť meranú v nabíjacích cykloch, k čomu sa pridávajú aj ďalšie faktory v podobe výkonu nabíjania, rozpätia (batériu je dobré úplne nevybíjať, ani nenabíjať doplna), štýlu jazdy či batériového manažmentu v podobe inteligentného softvéru zodpovedného za predlžovanie dojazdu a životnosti batérie.

V priebehu svojej životnosti navyše dokáže batéria elektromobilu plniť aj iné úlohy, než na samotné napájanie elektromotorov. Technológia V2L umožňuje z batérie elektromobilu napájať elektrické zariadenia a spotrebiče, technológia V2H využívať elektromobil ako záložný zdroj energie pre domácnosť a technológia V2G zas predávať elektrickú energiu uloženú v batérii elektromobilu v čase najväčšieho dopytu späť do elektrickej siete.

Skôr či neskôr tak batéria elektromobilu narazí na hranice svojej životnosti. Pre mnohých vodičov sa tak pravdepodobne nestane skôr, než sami pocítia potrebu, resp. túžbu vymeniť svoje auto za nové. Výrobcovia už ponúkajú na batérie svojich elektromobilov pomerne štedré záruky, v prípade novinky Renault Megane E-Tech Electric je to napr. 8 rokov alebo 160 000 kilometrov.

Jedna z najčastejších výčitiek kritikov elektromobility sa týka skutočnej ekológie samotných batérií a otázky, čo s takými batériami, ktoré už z dôvodu opotrebenia nedokážu slúžiť na napájanie elektromotorov s autách. Jednoznačnou odpoveďou druhej strany je recyklácia. Pravdou však je, že tento krok životného cyklu batérie chce Renault čo najviac oddialiť.

Lítium, kobalt, nikel či hliník obsiahnutý v batériách elektromobilov možno recykláciou získať späť a pomocou chemických procesov ich opätovne použiť. Samotná recyklácia batérií je však pomerne drahá a pravdou je, že hoci už stará batéria môže byť z pohľadu elektromobility takpovediac „na vyhodenie“, uplatnenie si môže nájsť v iných odvetviach.

Skupina Renault preto použité batérie z elektromobilov zbiera a premieňa ich na stacionárne zásobníky energie. Ukazuje sa totiž, že práve batérie budú kľúčovým článkom v energetickom reťazci, v ktorom bude v nasledujúcich rokoch v čoraz väčšej miere potrebné vykrývať výkyvy v dodávkach elektriny z obnoviteľných zdrojov energie, najmä veternej a slnečnej. Použiteľné sú však aj v menšom merítku, napr. ako alternatíva k spaľovacím generátorom či napájanie menších elektrických lodí a vozidiel s kratším potrebným dojazdom.

Takéto rozšírenie životného cyklu batérie o ďalší stupeň má ešte jeden efekt – cenový. Predĺžením životnosti sa predlžuje aj produktívny batérie, čo má za následok zníženie finálnej ceny, ktorú musí za batériu, resp. samotný elektromobil zaplatiť prvý majiteľ. S masívnejšim rozšírením druhého stupňa životného cyklu batérií by tak mala cena elektromobilov klesať.

Tretím stupňom životnosti batérie elektromobilu je už napokon spomínaná recyklácia, pri ktorej Skupina Renault spojila svoje sily so spoločnosťami Veolia a Solvay. Cieľom ich spolupráce je vývoj technológie na extrakciu a čistenie kovov z použitých batérií s možnosťou ich opätovného využitia v nových batériách. Aktuálne sú spoločnosti schopné rozobraním, chemickými procesmi a filtráciou schopné z batérií spätne získať viac ako 96 % kobaltu a 98 % lítia.

Žiadna zábavka pre kutilov

Nielen v automobilovom svete je v posledných rokoch obľubou konštatovať, že so svojpomocnými opravami to už nie je ako kedysi. Konštrukčne pomerne jednoduché autá, ktoré si dokázal opraviť takmer každý aj sám doma, vystriedali komplikované stroje často opisované ako smartfóny na kolesách.

S príchodom elektromovilov sa v tomto smere rozhodne nič nemení, o čom sme sa presvedčili naživo priamo v autorizovanom oddelení opravy trakčných batérií v poľskom meste Zabrze. Bezpečnosť a ochrana zdravia zamestnancov hrá na tomto mieste prím a samotný priebeh takejto opravy pripomína skôr precíznu operáciu, než bežnú opravu auta.

Renault má pri servise elektromobilov jasne stanovenú logiku. Pokiaľ ide o opravy komponentov v základnej, tzv. modrej zóne, ktoré si nevyžadujú zablokovanie trakčnej batérie, opravu môžu vykonať všetky autorizované servisy Renault. Opravy týkajúce sa vysokého napätia 400V spadajú už do tzv. oranžovej zóny a vykonávať ich môžu iba autorizované servisy Renault Expert E-Tech.

Obsah pokračuje pod reklamou

Kurzom na elektrické vozy zo Slovenska prešlo 24 ľudí, a ďalších 20 zamestnancov získa školenie čoskoro. Momentálne má E-Tech experta každý R1 partner (11 ks).„, uvádza Renault.

Oprava trakčných batérií elektrických a hybridných modelov spadá už do červenej zóny, ktorá je už v kompetencii samostatných autorizovaných centier. Jedno jediné je v tejto chvíli v poľskom Zabrze, kde sa opravujú trakčné batérie z Poľska, Estónska, Litvy, Lotyšska, Českej republiky, Slovenska, Maďarska, Rumunska a Bulharska. Keď bude elektromobilov a hybridov na cestách viac a teda po rokoch bude stúpať aj počet takých, ktoré si vyžadujú odborné opravy, počet takýchto autorizovaných centier Renaultu bude nepochybne stúpať.

Ako vyzerá takýto servis nám Renault ukázal práve na spomínanej novinke Megane E-Tech Electric. Všetko začína bežnou diagnostikou, ktorú má na starosť bezdrôtový modul pripojený k štandardnému portu OBD II. Po uvedení vozidla do servisného módu sa modul bezdrôtovo pripojí k aplikácii na počítači, kde technik v priebehu niekoľkých sekúnd uvidí všetky parametre vozidla i samotnej batérie, ako aj prípadné poruchy.

Autorizovaný servis trakčných batérií v Zabrze je takpovediac poslednou inštanciou pri oprave elektromobilov. Kým sa sem vozidlo dostane na opravu, prejsť musí dôkladnou diagnostikou, ktorá určí, či je prevoz vozidla na toto miesto potrebný, resp. či je batéria vhodná na opravu. Na opravu sú dodávané kompletné vozidlá s výnimkou Rumunska a Bulharska, odkiaľ sú batérie do Poľska dodávané v špeciálnych prepravných boxoch a označenom kamióne.

V prípade, že je batériu skutočne potrebné opraviť, batéria je z vozidla demontovaná a z bezpečnostných dôvodov premiestnená do špeciálnej miestnosti oddelenej od hlavnej haly, kde prebiehajú bežné servisné úkony. Samostatná miestnosť je vybavená hasiacimi zariadeniami, detektormi dymu a cirkuláciou vzduchu, pričom v rámci servisného strediska ide zároveň o zakázanú oblasť s veľmi obmedzeným prístupom.

Miestnosť je neustále klimatizovaná a to nielen pre pohodlie technikov, ale aj stabilizáciu teplotných podmienok, v ktorých je batéria opravovaná a testovaná. Výkyvy v teplote vzduchu by totiž mohli spôsobiť aj výkyvy v správaní samotnej batérie a teda napokon aj v meraniach, ktorými je v priebehu celého procesu sledovaný stav akumulátora.

Na oprave batérie sa vždy podieľajú dvaja zamestnanci, ktorí sa vzájomne kontrolujú a prípadne jeden druhého upozornia na potenciálny problém či ohrozenie ich bezpečnosti. Pri práci s batériou pritom musia byť oblečení v povinných kombinézach, na ktorých nie sú žiadne odhalené kovové prvky, na hlave musia mať prilby a na rukách gumené izolačné rukavice, ktoré pred každým nasadením kontrolujú na prípadné trhliny a diery. Batéria je predsa len neustále pod vysokým napätím a na rozdiel od práce na elektrických vedeniach ju jednoducho nemožno len tak jednoducho vypnúť. Zamestnanci tak musia byť pri práci na nej nesmierne obozretní.

Najčastejšou opravou v tomto centre je výmena modulov za elektrické články (33,3V) a prípadne aj potrebná výmena systému pre manažment batérie (BMS). Takéto opravy v centre trvajú minimálne 7-10 dní. Jednotlivé bunky batérie Renault v tejto chvíli nevymieňa.

Pri ukážke batérie ako takej sme mali možnosť naživo vidieť aj unikátny dizajnový prvok, ktorý Renault do svojich batérií implementoval v spolupráci s hasičskými záchrannými zbormi. Ide o tzv. hasičský prístup, teda špeciálny otvor v štruktúre batérie, ktorý sa v prípade nehody poškodí ako prvý a umožní tak hasičom aplikovať vodu priamo na batériu. Podľa Renaultu má tento otvor skrátiť hasenie požiaru zo 45 minút na menej ako jednu minútu.

Skupina Renault plánuje byť v Európe do roku 2040 uhlíkovo neutrálnou spoločnosťou a rovnaký cieľ plánuje splniť do roku 2050 celosvetovo. Pre dosiahnutie týchto cieľov spoločnosť vo svojich novších vozidlách využíva recyklované materiály či naopak pri opravách vozidiel využíva mechanické diely získané z áut, ktoré sú už mimo prevádzky.

Unikátnym projektom automobilky je tzv. Refactory, fabrika na obnovu starých vozidiel, ktoré dokáže Renault ich opravou opätovne dostať do nového stavu. Ročne z tejto fabriky vo francúzskom meste Flins vychádza zhruba 45 000 vozidiel, ktoré môžu byť opätovne plnohodnotnou súčasťou osobnej prepravy.

Obsah pokračuje pod reklamou

Ako už náš pohľad do autorizovaného servisu trakčných batérií vyzeral naživo, sa môžete pozrieť aj prostredníctvom nášho krátkeho videa.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.