Produkty Apple sú a zjavne aj večne budú zariadeniami, ktoré si sami doma neopravíte. Apple tým síce obmedzuje svojich kutilských zákazníkov, no na druhej strane ich chráni voči akémukoľvek poškodeniu vlastným zavinením. Keď to nejde, tak to musí isť jedine do servisu. Pozreli sme sa na to, ako sa opravuje displej MacBooku Pro v oficiálnom servise Apple.
SWISS Service je jeden z mála autorizovaných servisov pre produkty Apple na Slovensku. Dnes už servisná sieť (Bratislava, Banská Bystrica, Košice) musela splniť mnohé prísne kritériá, vďaka ktorým vie opravovať prakticky všetky Apple zariadenia buď na počkanie, alebo v priebehu niekoľkých dní.
Pozitívom je, že pokiaľ máte Apple zariadenie, nemusíte ísť za predajcom a reklamovať zariadenie uňho. Stačí zájsť autorizovaného servisu Apple, kde vám povedia ďalší postup možnej opravy v rámci záruky, príp. mimo nej.
Schôdzku sme si preto dohodli aj my. Dôvodom bol displej na MacBooku Pro mid 2014, ktorý časom stratil antireflexnú vrstvu. Apple o tomto probléme vie a displej musia autorizované servisné strediská vymieňať bez dodatočných nákladov pre zákazníka. Nevyužiť to by bola škoda, ktorá by v budúcnosti stála nemalé financie.
Proces opravy prebieha okamžite po príchode do SWISS Servisu. Odborný personál najskôr spustí na počítači diagnostiku, či je všetko ako má byť. Kontroluje sa prakticky všetko, dôraz sa kladie na funkčnosť jednotlivých súčastí notebooku. Ak by bola niektorá chybná, diagnostika to odhalí už na začiatku.
Opršaný displej ale logicky diagnostika nezachytí, to je na servisnom pracovníkovi, aby túto chybu vyhodnotil sám. Ak je očná diagnostika pozitívna, SWISS objedná potrebný náhradný diel s využitím výrobného čísla konkrétneho notebooku. O niekoľko dní príde originálny náhradný diel a servis ho môže vymeniť.
Jednotlivé diely SWISS Service objednáva priamo od Apple a putujú zväčša zo skladov v Holandsku, alebo priamo z USA. Každý náhradný diel má svoje unikátne číslo, ktoré bude aj po servisnom zásahu zapísané do zložky opravovaného produktu. Ten ak sa dostane do servisu ešte niekedy v budúcnosti, autorizovaný servis bude mať prehľad o tom čo sa kedy v zariadení menilo.
Pokiaľ je niektorý diel neoriginálny, vstupná diagnostika to odhalí. Veľkým plusom je ochrana používateľa Apple zariadení zo strany Apple – servis sa počas diagnostiky nikdy nedokáže dostať k dátam, ktoré má uložené na disku. Diagnostika beží separátne, operačný systém macOS sa prakticky ani nespustí.
Po úspešnej diagnostike a náhradnom dieli na stole môže začať samotná oprava. Na to, aby servisný technik mohol vymeniť chybný diel musí odpojiť batériu. K nej sa logicky dostane odskrutkovaním spodnej časti. Profesionála tiež spoznáte podľa toho, že má na ruke antistatický náramok… To však v stánkoch v nákupných centrách len tak neuvidíte.
Po poodpájaní všetkých možných súčastí Macu sa už len odskrutkujú pánty displeja a vyberie sa von.
V tomto momente by sme povedali, že je čas odložiť telo notebooku a rozobrať časť s displejom. Opak je pravdou…
Poškodený diel si však žiaľ nemôžeme odniesť na pamiatku. Servis ho musí odoslať späť do Apple. Ak by sa tak nestalo, Apple pošle servisu faktúru za nový displej. Škoda. Podložka z veka MacBooku by vyzerala zaujímavo.
Osadenie nového displeja trvá len niekoľko minút. Servisný technik však musí presne vedieť ako na to, ktoré skrutky kam patria a akou silou ich dotiahnuť.
Navyše musí všetko pozapájať presne tak, ako to má byť. Jediné chybné zapojenie hardvéru a Mac by sa nemusel ani len zapnúť. Zabudnutá skrutka vo vnútri by tiež mohla spôsobiť problémy, keď nie okamžite, tak možno v budúcnosti. Za správne zostavenie preto zodpovedá servis. Ak sa náhodou niečo poškodí, je to na ňom.
Keďže sú servisné pracoviská podľa kritérií Apple, nemôže sa stať ani to, že sa vám zariadenie vráti akokoľvek poškodené či poškrabané. Servisní technici majú pravidelné školenia a testy, ktoré musia zvládnuť. Apple na to dbá, čo je v konečnom dôsledku plusom pre zákazníka. Aj toto je však odzrkadlené vo vyššej cene zariadení.
Po kompletnom zložení MacBooku nasleduje výstupná diagnostika. Trvá niekoľko desiatok minút, rovnako ako tá vstupná. Zariadenie nesmie opustiť servis bez toho, aby prebehla v poriadku. Ak sa počas nej objaví nejaká chyba, servis to musí riešiť.
Všetky výsledky diagnostík sú totiž ukladané do cloudu Apple, ktorý si o nich robí podrobné záznamy. Servisné strediská si tak vedia skontrolovať zariadenie, ktoré bolo servisové aj v inom autorizovanom servise.
Len pre zaujímavosť, verili by ste, že po 4 rokoch má MacBook ešte takmer 90% kapacity batérie?
A takto už vyzerá MacBook Pro po výmene poškodeného displeja. Rozdiel je zjavný, hoci starý displej má na sebe niekoľko odtlačkov prstov zo servisného úkonu.