Nabíjanie elektromobilov už dávno nie je záležitosť niekoľkých hodín. S najnovšími elektromobilmi dokážete dobiť stovky kilometrov už za dve či tri desiatky minút. Podobný výsledok sme zaznamenali aj s novinkou od Audi.
Ako určite viete, spojenie elektromobilu s rodinným domom je to najlepšie. O nabíjanie na verejných nabíjacích staniciach sa prakticky vôbec nemusíte starať, nakoľko batériu elektromobilu si nabíjate z bežnej domácej zásuvky alebo wallboxu. Na cesty tak vždy môžete vyraziť plne nabitý a bez zbytočného stresu. Rovnako tak nemusíte riešiť rýchlosť nabíjania. Táto téma ale začne byť aktuálna, ak vyrazíte na dlhšie trasy, napríklad na dovolenku do Chorvátska alebo na druhú stranu Slovenska.
Domáce nabíjanie elektromobilu je samozrejme tiež potrebné riešiť, najmä ak máte elektromobil s väčším dojazdom, a teda aj väčšou batériou. Tá sa totiž z bežnej zásuvky nemusí nabiť doplna cez noc, aj keď je pravdou, že priemerný denný nájazd okolo 100 – 150 kilometrov nabijete bez väčších problémov aj z klasickej zásuvky. Pre rýchlejšie nabíjanie môžete riešiť wallbox alebo prenosnú 3-fázovú nabíjačku do klasickej priemyselnej zásuvky.
Audi presne na takéto prípady myslí a k autu dodáva multifunkčný nabíjací kábel, ktorý môžete pripojiť ako do 230 V zásuvky, tak aj do priemyselnej 3-fázovej. Nabíjanie sa vám vďaka tomu zrýchli na maximum, ktoré Audi Q4 e-tron podporuje pri striedavom prúde. Zatiaľ čo z bežnej zásuvky si viete zobrať maximálne 2,3 kW alebo 3,7 kW, cez tri fázy sa už môžete nabiť výkonom 11 kW, čo je aj maximum palubnej nabíjačky auta. Plne vybitá batéria sa takýmto spôsobom nabije za asi 7 hodín. Z bežnej zásuvky by to trvalo približne 30 hodín.
Audi teda myslelo aj na takýto spôsob, ktorý vám vie výrazným spôsobom uľahčiť proces nabíjania. Nevýhodou je, že pri nabíjaní cez priemyselnú zásuvku nie je možné kontrolovať výkon podľa dostupnej kapacity na danom odbernom mieste. Je preto potrebné si skontrolovať, či ističe u vás doma zvládnu takúto záťaž. Na druhú stranu, veľkou výhodou je, že relatívne rýchlo sa viete nabiť všade, kde je dostupná takáto 3-fázová priemyselná zásuvka. Či už je to na chate alebo v hoteli, vždy budete mať možnosť nabíjať výkonom 11 kW aj bez samostatného wallboxu.
Výkon nabíjania pri DC staniciach skutočne oceníte až pri dlhších cestách. Napríklad, ak by ste išli z Bratislavy do Košíc predpisovo a po diaľnici, stačila by vám asi 15 minútová zastávka na rýchlonabíjačke pri Zvolene a s rezervou prídete do Košíc. Cesta do Chorvátska by si vyžadovala pravdepodobne dve, maximálne tri asi polhodinové zastávky na nabíjanie. Celková cesta sa teda predĺži o cca hodinu až hodinu a pol. Pri ceste po Slovensku je pätnásťminútové zdržanie skutočne zanedbateľné. Krátka zastávka na toaletu, jedna káva a môžete pokračovať.
Určite treba povedať, že Audi Q4 e-tron nie je rekordmanom v rýchlosti nabíjania či takzvanou výkladnou skriňou e-mobility. Takéto pomenovanie si ale určite zaslúži Audi e-tron GT, ktoré sa z 20 na 80 percent zvládne nabiť za približne 17 minút. Audi pri e-tron GT zdedilo technológie od Porsche Taycan a model Q4 e-tron je zase príbuzný elektromobilom Škoda Enyaq iV alebo Volkswagen ID.4. Maximálny výkon nabíjania je 125 kW, ktorý si ale auto dokáže držať iba pár minút pri nízkom stave nabitia batérie. Aby sme si mohli správanie elektroniky rozobrať podrobnejšie, získali sme krivku nabíjania priamo od ABB.
Výkon nabíjania ovplyvňuje okrem stavu nabitia batérie aj teplota. O tú sa stará tepelný manažment, ktorý batériu dokáže chladiť alebo ohrievať. Ako môžete vidieť na grafe vyššie, Audi Q4 e-tron sme pripojili k nabíjačke v lokalite Beladice, kde má ZSE Drive 175 kW nabíjacie stojany. Nabíjanie začalo pri 11 percentách, kedy výkon na moment vyskočil až na 126 kW, čo je zároveň aj dosiahnuté maximum za celý čas nabíjania. Zo 126 kW sa výkon prepadol na 118 kW a postupne stúpal.
Auto si totiž bralo stabilných 324 ampérov, avšak so stúpajúcim stavom nabitia rástlo napätie, práve vďaka ktorému sa aj mierne zvyšoval výkon nabíjania. Takto sa auto nabíjalo celých 11 minút a výkon postupne rástol na 122 kW, kedy už v batérii bolo 36 percent. Následne sa začal pomalý pokles na 70 kW, ktorý trval ďalších 12 minút a v batérii už bolo 60 percent. Následne bol výkon nabíjania viac-menej stabilný, a to až do 80 percent. Zvyšné percentá sa nabíjali čoraz pomalšie, no stále pomerne vysokým výkonom. Batériu som nabíjal do 90 percent, kedy si vozidlo stále bralo 40 kW.
Ako je možné vidieť aj na grafe, nabíjaním z 11 na 90 percent som strávil až 49 minút. Ak sa ponáhľate, nabíjať na viac ako 80 percent je z časového hľadiska neefektívne. Vidieť to aj na grafe. My sme si to však chceli vyskúšať.
Z 11 na 80 percent sa batéria nabila už za 38 minút a na 70 percent dokonca za 30 minút. Inak povedané, nabiť 60 percent trvá 30 minút a posledných 20 percent ďalších 20 minút. Aj z vlastných skúseností môžem povedať, že 30 minútová zastávka na nabíjanie po prejdení 300 kilometrov nie je veľkou komplikáciou a skôr ide o kvalitnú bezpečnostnú prestávku.
Audi Q4 e-tron z hľadiska nabíjania nevyčnieva z radu a skôr ide v aktuálnych štandardoch. Batéria sa dokáže dobiť na 200 kilometrov dojazdu za približne 20 minút, čo je vo väčšine prípadov plne postačujúce a takáto zastávka vás zásadne nezdrží. Za veľké plus určite považujem pribalenú multifunkčnú nabíjačku s možnosťou nabíjania cez priemyselné 3-fázové zásuvky.