- #TECHBOX
- 6 min.
- 12.12.2023
Ako sa dá doručovať 200 000 balíkov denne? Pozreli sme do útrob kuriérskej firmy
Takto pár dní pred Vianocami sme mali príležitosť sa pozrieť do útrob jednej z najväčších kuriérskych spoločností na Slovensku, Slovak Parcel Service (SPS). Ako to vyzerá v predvianočnom zhone v centrálnom sklade?
Ak by ste čakali, že to bude totálny chaos, ste na omyle. SPS má na všetko vytvorené systémy, ktoré im roky fungujú s veľkou spoľahlivosťou. Unikátom je laserový skener s váhou na triediacej linke.
Mimochodom, ak si chcete do Vianoc ešte niečo objednať, mali by ste tak urobiť do 18.12. Toto je pre SPS posledný termín, kedy vie garantovať, že darčeky stihnú do piatku doraziť k vám domov. Alebo do balíkomatov. 22. decembra 2023 je totiž posledný deň, kedy kuriéri SPS budú doručovať balíky.
Aj keď možno niektorí budú doručovať ešte v sobotu, na to by ste sa spoliehať nemali. Momentálne je takto pred Vianocami denne na cestách až 750 kuriérov, ktorí denne doručujú 200 000 balíkov! To je zhruba 2x viac ako je bežné, mimo predvianočného obdobia.
Aj vy ste si vypočítali, že je to zhruba 266 balíkov denne na jedného kuriéra? Ak pracuje 8 hodín, za hodinu musí doručiť 33 balíkov, alebo inak povedané, na jeden balík má 2 minúty času! Bavíme sa pritom o priemere, niektorí kuriéri môžu mať pokojne aj dvojnásobné množstvo balíkov denne, čo znamená, že na 1 balík majú 1 minútu. Takto je už celkom pochopiteľné, prečo sú posledné dni pred Vianocami kuriéri nie veľmi príjemní a nemajú čas sa s vami dohadovať kedy a kde budete.
Ako to vyzerá na pozadí?
To, že vám kuriér doručí zásielku vyzerá jednoducho, no kým sa tak stane, je to pomerne komplikovaný, hoci nie dlhý proces. Všetko začína zvozmi balíkov. Kuriéri balíky prevezmú od e-shopov či súkromných osôb, alebo ich do SPS doručia rovno oni sami.
V centrálnom sklade SPS je niekoľko štítkovacích liniek, v ktorých zamestnanci pracne po jednom balíku ručne skenujú kódy na balíkoch a lepia na ne vlastné štítky s potrebnými údajmi a kódmi pre triediacu linku. Tie im vychŕli počítač s tlačiarňou na štítky, rovno ich dokonca ja odlepí od podkladu.
Celým procesom ná pritom sprevádzal Ján Ťurek, konateľ Slovak Parcel Service.
V SPS majú aj špeciálny uzamykateľný priestor pre zásielky podliehajúce colnému konaniu. Keď si ho zákazníci vyriešia, zásielka im odchádza zo skladu ako akákoľvek iná, bežná zásielka.
V SPS v Ivanke pri Dunaji sú schopní pracovníci a linky spracovať neuveriteľných 10 000 balíkov za hodinu! Ani sa veľmi nečudujeme, je to tu kolos. Linka má vraj vyše dvoch kilometrov. Aj to iba tá hlavná, triediaca s unikátnou váhou a laserovým skenerom.
Však navôkol sú pásové či valcové linky. Podľa toho, kde človek je, sú nad ním, pod ním či všade okolo neho. Dokonca aj pohyb pomedzi linku je podmienený tým, že ju človek otvorí, prejde cez linku a znovu ju zavrie, sklopí do pôvodnej polohy.
Všetko čo sa hýbe sa aj logicky kazí. Profesionálne stroje nevynímajúc.
Zaujímavosťou je, že vysokozdvižné vozíky jazdia na elektrinu. Tu sa nabíjajú.
Tým najväčším unikátom a pýchou linky je špeciálna váha s laserovým skenerom, ktorá dokáže spracovávať v priemere 1,5 balíka za sekundu, no v peaku to môže byť až 2,5 balíka za sekundu. Váha odváži hmotnosť, lasery zmerajú veľkosť, zaznamenajú rozostupy medzi balíkmi a oskenujú čiarový kód pridelený zásielke na vstupe do strediska.
Napísané to tak neznie, no rýchlosť, akou cez váhu prechádzajú balíky je neuveriteľná. Zaujímavo je vyriešené i to, aby nešli balíky jeden za druhým bez akýchkoľvek rozostupov.
Pred váhou sú tri špeciálne pásy, ktoré spomaľujú alebo zrýchľujú elektromotory. Tým medzi zásielkami vznikajú potrebné rozostupy.
Po tom, čo váha so skenerom zosnímajú zásielku, putuje na jedno z 31 miest, hoci linka je pripravená na viac. Operátori pritom presne vidia, čo sa na linke deje. Množstvo snímačov a senzorov informuje o stave linky a ak sa objaví niekde problém, hneď vedia, kde to je.
Po takmer nekonečne dlhej linke putujú balíky ďalej a ak natrafia na svoju cieľovú destináciu, tzv. twistery zásielku pootočia a tá spadne do správneho zberného miesta. Tieto miesta sú pritom jednotlivé huby SPS po celom Slovensku + pre ďalšie spoločnosti doručujúce zásielky do zahraničia.
Chybovosť je vraj takmer nulová. SPS na linke pracovalo niekoľko rokov, pričom iba niekoľko mesiacov vraj inžinieri dumali nad tým, ako do tohto priestoru so staršou triediacou linkou dorobiť novú a zároveň ich spojiť do jedného celku.
Aj vďaka tejto linke je dnes možné, že zásielky objednané v jeden deň môžu byť doručené už na druhý deň. Pokiaľ sa, samozrejme, nevyskytnú problémy na cestách. Taký kamión SPS má presne stanovené časy odchodu a príchodu, aby boli linky a kapacity pre ne dostupné. Ak sa objaví napríklad snehová kalamita, kamión SPS nepríde načas a zásielky už linka nevie spracovať, pretože je obsadená inými. Aj preto sa v SPS tešia, že do Vianoc nás žiadne kalamity už nečakajú a prakticky na celom Slovensku má byť pre kuriérov výborné počasie.