Zima je tento rok pomerne slabá, to znamená, že to praje hlavne cyklistom, ale aj majiteľom e-bikov, ktorí ich využívajú na každodenné presúvanie. Je čas odzimovať aj tie e-biky, ktoré doteraz odpočívali?
Kalendárna zima s posledným februárovým mesiacom definitívne skončila, na ten astronomický koniec si ešte budeme musieť nejaký čas počkať. Stále je však možné, že nás sneh a mráz zaskočia aj v marci.
Mnohí z nás už však nad zimou zlomili palicu, preto by sme sa vôbec nečudovali tomu, kedy by ste svoje zazimované e-biky začali pripravovať na ďalšiu sezónu. A tak máme pre vás niekoľko tipov, na čo by ste sa mali zamerať.
Pokiaľ ste jazdili na e-biku pravidelne aj v zime, tak určite si pozrite náš seriál, kde sme si rozoberali starostlivosť o jednotlivé súčasti e-biku práve počas zimy. Venovali sme sa batérii, motoru, rámu, prevodovému systému, brzdám, displeju, odpruženiu, kolesám a pneumatikám, riadidlám, osvetleniu a údržbe o nich, pretože tieto komponenty dostávajú počas zimných mesiacov poriadne zabrať.
Ak celú zimu váš e-bike odpočíval a nejazdili ste s ním, tak treba pred prvou jazdou vykonať poriadnu obhliadku, aby ste predišli nečakaným situáciám, prípadne odhalili nejaké nedostatky.
Hlavným komponentom, ktorému taktiež státie v zime nerobí dobre, je batéria. Po niekoľkých mesiacoch nečinnosti môže batéria stratiť časť svojej kapacity, byť príliš vybitá alebo v najhoršom prípade úplne prestať fungovať.
Najskôr by ste sa mali pozrieť na batériu po jej vizuálnej stránke. Skúste skontrolovať indikátor nabitia a stav konektorov, čím sa uistíte, že batéria nie je poškodená po fyzickej stránke.
Avšak skutočne dôležité je najmä prvé nabíjanie po zime. Pokiaľ batéria nie je úplne vybitá, stačí ju pripojiť k nabíjačke a pomaly ju nabiť na približne 80 % kapacity. Ak náhodou nereaguje, nechajte ju pripojenú približne 30 minút. To by malo stačiť na to, aby zareagovala.
Po nabití ju nechajte krátko oddýchnuť a následne ju otestujte v praxi, teda vyjdite na krátku jazdu. Počas prvých jázd po takejto dlho mesačnej prestávke by ste mali voliť najmä nižšie úrovne asistencie, aby batéria nebola vystavená veľkej záťaži.
Problém môže nastať vtedy, ak zaznamenáte rýchlejšie vybíjanie, prehrievanie či náhodné vypnutia. V takom prípade je zrejme batéria poškodená a musí putovať do servisu, kde vyškolení pracovníci spravia jej kompletnú diagnostiku.
Dodržiavaním jednoduchých pravidiel môžete nielen predĺžiť životnosť batérie, ale hlavne bez problémov začať novú sezónu. Už o týždeň sa pozrieme na to, ako e-bike po prečkanej zime poriadne vyčistiť a skontrolovať napríklad aj také kolesá a pneumatiky, ktorým státie niekoľko mesiacov rozhodne nerobí dobre.