3D technológie sú v súčasnosti veľkým hitom a stále dobývajú nové oblasti. Kým sa 3D televízory z predražených zbytočností stali dostupnejšími zaujímavosťami, priestorové zobrazovanie si našlo cestu už aj do mobilov. Ako prví sa samozrejme ukázali Japonci, ktorých prototyp (Sharp predstavil prototyp 3D mobilného zariadenia) bol onedlho transformovaný aj do praxe (Sharp Galapagos 003SH a 005SH: 3D displej je už aj v mobiloch!). Následne sa o 3D technológie konečne začali zaujímať aj najväčší svetoví výrobcovia a LG predstavilo prvý globálne dostupný 3D mobil (LG Optimus 3D: Prvý 3D smartfón, ktorého sa dočkáme aj u nás!). Viete ako funguje jeho displej?
3D televízor Vizio XVT3D650SV
3D displeje a okuliare
Všetky súčasné 3D zobrazovacie technológie sú založené na určitom optickom klame. Obyčajne zobrazovač premieta dva dvojrozmerné obrazy, každý mierne odlišný (posunutý) a určený buď pre ľavé, alebo pravé oko. Aby sa správny obraz dostal do správneho oka, je nutné obrazy určitým spôsobom filtrovať, čo majú na starosť takmer vždy 3D okuliare. Aktívne sa zosynchronizujú s vysielačom v televízore (ktorý striedavo vysiela obraz pre ľavé a pravé oko), nutná je však vyššia frekvencia obrazu. Naopak pasívne okuliare filtrujú obraz na základe farebných zložiek. 3D okuliare sú však nepohodlné a vývoj nasvedčuje, že v budúcnosti pre ne nebude miesto. Ku slovu sa čoraz častejšie dostávajú „bezokuliarové“ 3D displeje.
Sharp Galapagos 005SH
Okuliare nie sú nutné!
Metóda 3D zobrazovania nevyžadujúca 3D okuliare je nazývaná autostereoskopia. Displej takisto vytvára dva obrazy, na ich sledovanie však stačí voľné oko. Problémom je, že priestorové zážitky môžete sledovať len z určitého uhla. Pri väčších obrazovkách, napríklad televízoroch, sa problém rieši vysielaním viacerých obrazov pre rôzne uhly, čo vyžaduje mnohonásobne výkonnejší hardvér. V prípade, že výrobca silnejší procesor nepoužije, nutným následkom je znižovanie rozlíšenia a kvality obrazu oproti 3D televízorom vyžadujúcim okuliare.
LG Optimus 3D
Ako teda funguje?
Displej LG Optimus 3D, hernej konzoly Nintendo 3DS a ďalších podobných zariadení používa autostereoskopický displej, pracujúci na princípe tzv. paralaxnej bariéry. Ako vidno na obrázku, displej sa skladá z dvoch zobrazovacích vrstiev, každá pre jedno oko. Tesne pred krycím sklíčkom displeja je umiestnená paralaxná bariéra, ktorá sa skladá z množstva štrbín, takže divák vidí každým okom inú množinu pixelov. Tento proces vytvára dojem hĺbky, ktorý je synonymom 3D zobrazovania. Nevýhodu je spomínaná nutnosť sledovania obrazu z určitého uhla.
Princíp fungovania 3D displeja s paralaxnou bariérou, foto: wikipedia.org
Nároky na hardvér
Keďže má LG Optimus 3D displej s uhlopriečkou len (v porovnaní s televízormi) 4,3 palca, problém s pozorovacími uhlami nie je až taký vážny. Na malý displej sa väčšinou bude pozerať len jeden, maximálne dvaja diváci. Displej si teda vystačí s dvoma zobrazovacími vrstvami a rozlíšenie sa udržalo na štandardných 800 x 480 bodoch. Samozrejme ale dva obrazy znamenajú dvakrát vyššiu záťaž na procesor i grafiku. S LG Optimus 3D sa ani toho nemusíte báť. Výrobca ho totiž osadil výkonným procesorom OMAP4430, ktorý disponuje dvomi jadrami taktovanými na 1 GHz a grafickým čipom PowerVR SGX540. Procesor je navrhnutý aj pre využitie na 3D zobrazovanie a podľa zverejnených výsledkov benchmarkov je najvýkonnejším dvojjadrovým mobilným čipom súčasnosti.
LG Optimus 3D
3D obsah stále chýba
Prepracovanejšie 3D autostereoskopické displeje, predovšetkým na väčších uhlopriečkach, disponujú aj systémom sledovania tváre. Webkamera nad displejom sleduje polohu diváka a v závislosti od neho mení uhol zobrazovania. Pomerne veľkým problémom je však stály nedostatok 3D obsahu. Oproti televízorom však majú 3D mobily veľkú výhodu, a to prítomnosť dvojice kamier/fotoaparátov, ktorými si môžete zhotoviť vlastný priestorový obsah. Významnou prednosťou je aj operačný systém Android, po príchode viacerých 3D smartfónov budú mať vývojári veľkú motiváciu programovať 3D hry. Na to si však ešte nejaký čas musíme počkať.