V piatok bola spustená bikesharingová služba SlovnaftBAjk. Aké sú naše prvé dojmy z testovania tejto pre Bratislavu čerstvej novinky?
Napriek tomu, že stanice bicyklov sa plánujú rozširovať aj do ďalších mestských častí, momentálne ich nájdeme iba v Starom meste, Novom meste, Ružinove a Petržalke.
Keďže bývam v časti Bratislava IV, po najbližšie bicykle som musel ísť k Parku Kultúry. Tam som našiel jeden bicykel. Pokračoval som ďalej k Novému mostu, pod ktorým sa nachádzal stojan s ďalšími tromi bicyklami.
Stojany sa zapĺňajú postupne a ani jeden zo 7 stojanov, ktoré som po ceste míňal, nebol zaplnený úplne. Ako systém vlastne funguje?
Oceňujem, že pri staniciach je návod, vo viacerých jazykoch, ktorý vám vysvetlí manipuláciu s bicyklami. Keďže som už bol do služby zaregistrovaný a aj som zaplatil cez internetovú stránku kreditový poplatok 1 euro, stačilo, aby som na displeji bicyklu naťukal heslo a stlačil OK.
Prvý nedostatok, ktorý som si všimol, bol samotný systém. Ide o malý displej s veľkými tlačidlami a solárnym panelom, ktorý sa nachádza na čiernej ploche s tenkého plastu. Bojím sa, že práve táto časť padne ako prvá za obeť.
Nehovorím, že Bratislavčania sú vandali, no stačí mi niekedy pohľad na popísané kontajnery a električky, aby som vedel, že táto plastová súčiastka dlho neprežije. Na druhej strane každý bicykel má v prednej časti šikovný košík na odloženie tašky, ruksaka alebo kabelky.
Po zadaní kódu stačí, aby ste odpojili zámok, ktorý je pripevnený k prednému kolesu, od stojanu a jeho druhú časť pripojili k druhej časti vidly. Už stačí iba nastaviť sedadlo na vami zvolenú výšku a jazda môže začať.
Mestský bicykel je pohodlný a okrem troch rýchlostí má aj zvonček. Výhodou je, že zabudovaný displej vám ukazuje, koľko času ste prešli. Ak budete vidieť, že jazdíte už viac ako 30 minút, iba nájdete najbližšiu stanicu, bicykel zapojíte a môžete si opäť zobrať ten istý a pokračovať v jazde od 0.
Pri zapájaní bicykla späť do stojanu však musíte stlačiť na ovládaní OK a vtedy môžete až odpojiť zámok a dať bicykel do stojanu. Tu by pomohlo, keby na odpojenie zámku na klávesnici bola ikonka zámku, pretože ani mňa a ani dvoch ľudí, ktorí sa snažili dostať bicykel do stojanu nenapadlo hneď stlačiť tlačidlo OK na odomknutie zámku.
Službu však napriek menším nedostatkom môžem hodnotiť veľmi pozitívne a to aj napriek tomu, že Bratislava po stránke cyklotrás nie je na tom ani trochu dobre. Na zvolenom úseku Nový Most – Nábrežie – Starý Most a Petržalka som sa nestretol so žiadnym problémom a keďže cesta vedie väčšinou po širokých chodníkoch alebo po jednej z mála cyklotrás, jazdilo sa mi veľmi dobre. Pri zastávke električky v Petržalke som bol z Nového mosta za menej ako 9 minút, čo vôbec nie je zlý čas.
A čo s Bikesharingom v Bratislave do budúcna? Veríme, že sa čoskoro dočkáme aplikácie, ktorá zjednoduší celkový proces odomykania bicykla a registrácie. Aplikácia by tiež mohla priniesť prehľad o vašich jazdách, možnosť zdieľania a hlavne najazdené kilometre.
Druhým cieľom služby by malo byť rozširovanie staníc s bicyklami. Prepojiť mestské časti Dúbravka a Lamač so Starým Mestom, Karlovou Vsou a rozšíriť službu aj do druhej strany smerom na Trnávku, Vajnory či Podunajské Byskupice by malo byť ďalším krokom SlovnaftBAjk.