Volvo XC60 je mimoriadne obľúbený model výrobcu, ktorému nechýba elektrifikácia. Do redakcie dorazilo v najvýkonnejšej plug-in hybridnej verzii T8 eAWD Recharge (310+145e koní!), navyše s optimalizáciou motora Polestar Engineered.
Cena testovanej plug-in hybridnej motorizácie začína na sume 75 000 €, rozumnou konfiguráciou sa cena testovaného XC60 Recharge zastavila na 81 990 €. Oplatí sa?
Musím hneď na úvod priznať, že na model XC60 mám slabosť. Toto SUV sa mi páči už od predchádzajúcej generácie a dá sa povedať, že vždy bolo v užšom výbere pri kúpe môjho nového auta. Oceniť jednoducho treba nezameniteľný a nestarnúci vzhľad. Aktuálna generácia bola uvedená v roku 2018, minulý rok prešla menším faceliftom, kde však okrem vizuálnych zmien nastali aj výraznejšie zmeny pod kapotou. A to pomerne zásadné, najmä čo sa týka infotainmentu, ale i plug-in hybridného pohonu.
Poďme sa na XC60 Recharge pozrieť najskôr zvonku. S motívom exteriéru Dark s tmavými prvkami a vo farebnom prevedení Denim Blue zachytáva aktuálne trendy. Prednej maske dominuje výrazné logo Volvo, v ktorom je ukrytý aj radar pre asistenčné systémy. Vzadu už vidieť textový nápis VOLVO cez celú šírku dverí batožinového priestoru. Vhodne sú zvolené aj 20-palcové disky, jednoducho XC60-ka pôsobí fresh, aj keď je na trhu už nejaký ten rôčik.
To isté platí o interiéri, nielenže využíva modernú architektúru s displejom umiestneným vertikálne, ale oceníte aj plne digitálny prístrojový panel, v ktorom si viete plnohodnotne zobraziť aj navigáciu a to nie hocijakú, ale rovno Google Mapy aj s premávkou, alebo kľudne Waze.
Oceniť treba kvalitné materiály, interiér dáva cítiť, že patrí do prémiovej kategórie. Azda najlepšie sú však predné sedadlá kombinujúce látku a kožu s výrazným bočným vedením, rozšíreným výsuvným sedákom či dokonca s možnosťou masážnej funkcie. Áno, toto sú tie sedadlá, kde sa budete dobre cítiť aj keď prejdete stovky kilometrov.
Vzadu je miesta akosi menej, a to ma prekvapilo. Len pár dní pred testom modelu som si prevzal mnou objednaný plug-in hybrid BMW X1 xDrive25e, ktorý je celkovo o 21 cm kratším autom. Lenže, nech skúšam ako skúšam, mám pocit že vzadu je v X1-ke porovnateľne rovnako miesta, ako v papierovo väčšej XC60-ke (ak nie aj viac). Rázvor vo Volve je pritom väčší o cca. 17 cm, tak kde sa stratili tie centimetre? Netuším a neprišiel som na to.
O to väčší šok ma čakal, keď som otvoril kufor! Na prvý pohľad je dobrou správou, že ak si vyberiete plug-in hybridný model, kufor je menší oproti mild-hybridným motorizáciám len o 15 litrov. Lenže, jeho kapacita je len 468 litrov. Opäť sa vrátim k plug-in hybridnej X1-ke, ktorú vlastním, čo je na prvý pohľad model skôr konkurentom XC40-ky, lenže tu mám 490 litrov a navyše plocha batožinového priestoru je v BMW výrazne lepšie využiteľná. Prečo? Potrebuje si človek kúpiť „o triedu“ väčšie a drahšie auto, keď v podstate okrem pocitovo väčšieho miesta na sedadle vodiča a spolujazdca z toho nevie vyťažiť?
Nie, nezľaknite sa, táto recenzia nebude porovnávacím testom plug-in hybridnej X1-ky a XC60-ky (aj keď bolo by čo porovnávať, pretože okrem priestoru sú tu pomerne výrazné rozdiely v technológiách, asistenčných systémoch, výkone, dojazde či pri samotnom nabíjaní…). Bolo by to navyše zo strany majiteľa novej generácie X1-ky zaujaté. Len som sa nad tým pozastavil, keďže porovnateľná výbava je v prípade Volva cenníkovo drahšia o cca. 20 000 eur.
Poďme teda na to najpodstatnejšie, aký je plug-in hybrid Volvo XC60 T8 eAWD Recharge? Určite vás bude zaujímať, koľko prejde na batériu, ako sa nabíja…. a tu mám dobré správy. PHEV pohon prešiel poriadnou zmenou, XC60 totiž od faceliftu ponúkne výrazne väčšiu batériu a to s kapacitou 18,8 kWh (využiteľných 14,9 kWh). Predtým ste sa museli uspokojiť s 11,6 kWh (9,1 kWh využiteľných). Ide teda o výrazný nárast s čím súvisí aj výrazne vyšší dojazd v čisto elektrickom režime.
Ten je podľa WLTP metodiky 67-78 km v kombinovanom režime, teda mesto a mimo mesto. V meste by ste mali dokonca prejsť 83 – 94 km. Čo nám ukázala prax?
Keďže plug-in hybrid viem nabíjať tak v redakcii, ako aj doma maximálnym výkonom, nabíjal som. A že to išlo pomaly, uff. Palubná nabíjačka testovacieho modelu totiž umožnila nabíjať batériu len výkonom 3,7 kW. Čo to znamená? Plnú batériu viete mať za približne 4 – 5 hodín. Narovinu treba povedať, že takto si moderný plug-in hybrid nepredstavujem a ani by som vám ho neodporučil. Ale ak nad XC60-kou rozmýšľate, mám pre vás dobrú správu, totiž už dnes sa podľa zastúpenia Volvo objednávajú autá modelového roku MY24, kde bude štandardom 6,4 kW nabíjanie. Batériu tak budete mať plnú do 3 hodín, čo je skvelé, ak počas dňa potrebujete nabíjať aj v kratších intervaloch.
Ak Wallbox nemáte, plné nabitie vám bude trvať približne 8 hodín. Žiaľ k XC60-ke nedostanete nabíjací kábel s možnosťou jednoduchej úpravy cez redukciu pre 400V zásuvky, ako to ponúka napríklad značka Škoda alebo BMW. Pri prvom nabití som na displeji videl dojazd 69 km. Realita? Po prejdení 31 km som mal stále odhadovaný dojazd 37 km, čo je dobrá hodnota.
Zamrzí vás však moje zistenie, že neviem v menu prioritne nastaviť automaticky elektrickú jazdu pre každý štart, ten totiž začína vždy v režime Hybrid.
Čo to znamená? Ak nechcete, aby sa vám po naštartovaní zapol aj klasický motor, resp. pri prvej akcelerácii, jednoducho musíte ísť do menu a pracne cez tri kliky si zvoliť režim Pure, čo je režim pre čisto elektrickú jazdu. Niekedy ho však hneď po štarte ani neviete zapnúť. Som zvyknutý, že na moderných plug-in hybridoch často môžete jazdiť ako na elektromobile, bez toho aby sa vám kľudne aj týždeň alebo mesiac zapol klasický motor, ak ho nepotrebujete používať. Tu sa mi to nepodarilo, motor sa zapol kľudne aj vtedy, ak som mal batériu nabitú aj na 100%.
Dobre, zvykáme si. Pracne volím pri každom štarte režim Pure. Prvý dojazd je 50 km v kombinovanom elektrickom režime. Druhé nabitie na 100% je už lepšie, mám za sebou viac km v meste a tak sa kombinovaná spotreba dostala na úroveň 62,6 km. To je už veľmi služný dojazd, ktorý postačí väčšine budúcich majiteľov na bežné denné používanie modelu v lacnejšom elektrickom režime.
XC60-ka má pritom aj výkonnejší 107 kW elektromotor, čiže 145 koní. Je tak svižná aj v čisto elektrickom režime, veď krútiaci moment elektromotora je krásnych 309 Nm. Jazdí sa skvelo, na to ticho si zvyknete. Aj keď hmotnosť plug-in hybridu je 2 201 kg, nebudete ju cítiť. A to niele v elektrickom režime, totiž klasický výkon benzínového motora je až 310 koní, a tak v kombinovanom režime dokážete zrýchliť z 0 na 100 km len za 4,9 sekundy. Nehovoriac o tom, ak si zvolíte jazdný režim Polestar. Reakcie na plynový pedál sú lepšie, rovnako aj radenie prevodovky. Ak si to chcete užiť, režim Polestar odporúčam, takto výkonnú XC60-ku ste určite ešte nejazdili.
Aj ďalšie nabite, kedy som cestoval na tlačovú konferenciu v Nitre bolo milým prekvapením. Viac diaľničných km a pritom dojazd v elektrickom režime bol 63 km. Takže moja spotreba po 3 nabíjaniach a prejdení 182 km bola len 0,3 l/100 km…lebo viete čo, niekedy som zabudol pri štarte zapnúť režim Pure (je to otravné). Trochu ma prekvapilo, že palubný počítač vám vôbec nezobrazí spotrebu v kWh/100 km. Možno som to len nenašiel, ale jednoducho som sa k nej nevedel dostať, videl som len l/100 km, čo pri jazde v elektrickom režime je samozrejme 0 l/100 km. Škoda, môžem si spotrebu v kWh len dopočítať/odhadnúť.
Tešil som sa, že možno to všetko uvidím v aplikácii. V mnohých appkách totiž vidíte, kde ste nabíjali, koľko kW ste nabili, dokonca appky dokážu aj vypočítať cenu nabíjania automaticky, ak nabíjací bod poznajú resp. pre nabíjací bod cenu prvýkrát zadáte manuálne. Nehovoriac o tom, že každá trasa môže byť zaznamená s kompletným prehľadom spotreby…tu síce aplikáciu máte, no takmer nič v nej robiť neviete.
Vidíte, že sa auto nabíja, vidíte, že ste sa nabili na XY percent, ale nevidíte koľko kW to je, rovnako zabudnite na podrobné štatistiky a analýzy jázd. Dokonca nevidíte ani odhadovaný kombinovaný celkový dojazd. Taktiež ovládanie auta je minimálne, žiadna možnosť nastaviť si napr. ani na koľko % chcete batériu nabiť priamo v aplikácii (neodporúča sa nabíjať neustále na 100%). Naštastie čas klimatizovania sa nastaviť dá. Rovnako viete odomknúť, uzamknúť auto či vyhľadať si ho na mape, resp. naplánovať trasu.
A ako to je, ak nemáte čas alebo možnosť nabíjať? Zobral som XC60-ku do maďarského Siófoku, aby som si vyskúšal, akú dosiahnem spotrebu v hybridnom režime. 8,8 l/100 km pri plne naloženom aute neprekvapilo. Dobrou správou však je, že na plug-in hybrid máte neštandardne veľkú palivovú nádrž, a to až 71 litrov! Celková spotreba za týždňový test navyše tiež nevyzerala zle, uznajte Po prejdení 950 km sa ustálila na 5,6 l/100 km. Treba však brať do úvahy, že to je priemer vrátane viacerých nabíjaní (približne 6 plných nabití batérie, kedy bola spotreba benzínu „nulová“.)
Od Volva očakávate aj bezpečnosť a množstvo asistenčných systémov, ktorých sa vám tu dostane dostatočne. Avšak vidieť, že napriek faceliftu ide o starší model, keďže chýbala napríklad možnosť automatického prispôsobenia rýchlosti Pilot Assist systému charakteru cesty či aktuálne načítaným dopravným značkám. Rovnako zabudnite na automatické preraďovanie medzi jazdnými pruhmi. Naopak rozhodne poteší infotainment Google Android Automotive, kde si budete užívať najmä to, že nemusíte pripojiť ani váš smartfón a máte k dispozícii Google mapy s navigáciou a online premávkou. Ak sa prihlásite pod vaším Google účtom, môžete si stiahnúť aj ďalšie aplikácie ako YouTube Music a podobne, na video aplikácie však zabudnite.
Osobne som mal však pocit, že hlavný dotykový displej je „menší“, 9-palcov je na dnešnú dobu už pomerne málo. Ako sa dnes integrujú Android služby a dosiahne sa z operačného systému Android maximum, by sa inžienieri z Volva mali ísť pozrieť do Renaultu (Megane E-tech či Austral)…na druhú stranu, integrované Android služby sú v porovnaní s väčšinou áut na trhu obrovskou výhodou! Takže stále je to lepšie ako dostanete od väčšiny výrobcov.
Aké je teda plug-in hybridné Volvo XC60 T8 eAWD Recharge za 81 990 €? Plné kompromisov. Napriek tomu, že dostanete kvalitné auto so skvelým výkonom a veľmi slušným plug-in hybridným pohonom, vidieť že sa v automobilovom svete dnes doba vďaka technológiám mení rýchlejšie ako by sme možno aj všetci chceli. V roku 2018 by so súčasnými vylepšenými parametrami išlo o jeden z najlepších plug-in hybridov na trhu, dnes je ale rok 2023 a konkurencia nespí.