V dobe rastúcich cien prakticky všetkého, vrátane pohonných hmôt, sa čoraz viac ľudí začína obzerať po vozidlách na alternatívny pohon, teda aj elektromobiloch. Pozreli sme sa bližšie na to, či a koľko sa dá ušetriť na prevádzke elektromobilu v porovnaní s podobným autom na štandardné palivá.
Každá ďalšia návšteva čerpacej stanice je novým prekvapením, no stále nie pozitívnym. V čase, keď robia vrásky na čele rastúce ceny palív je kúpa nového auta krok, ktorý mnohým poriadne zamotá hlavu. Problém totiž nie je len v nedostupnosti áut a v dlhých čakacích dobách, ale aj vo zvyšovaní cien.
Ak sa pri rozhodovaní zamýšľate nad kúpou elektromobilu, nie ste rozhodne jediný. Oveľa viac ľudí začína rozmýšľať práve týmto spôsobom a nakoniec sa pre elektromobil aj rozhodnú. Vidieť to najmä v stúpajúcom záujme o tieto autá aj napriek absencii akejkoľvek štátnej dotácie. Vidina ušetrených financií na prevádzke môže byť lákavá.
Prvý krokom pri rozhodovaní je samozrejme cena. Trh v súčasnosti nie je nastavený tak, aby boli k dispozícii „lacné“ elektromobily. Ak sa teda rozhliadnete po dostupných modeloch, narazíte na vysoké ceny oproti klasickým modelom so spaľovacím motorom. Rozdiel však nie je iba v elektrickom pohone, ale aj v ponúkanej výbave.
Preto nie je možné elektromobil porovnávať s najlacnejšou verziou „spaľovacej“ alternatívy. My sme si na porovnanie zobrali Škoda Enyaq iV a Škoda Kodiaq. Pre lepšiu predstavu sme vybrali aj verziu s benzínovým aj naftovým motorom. Ak sme brali do úvahy, že určite chceme automatickú prevodovku a aspoň približne rovnakú výbavu, v prípade Škoda Kodiaq sme museli siahnuť po najvyššej L&K.
Výbava | Výkon | Palivo | Dojazd | Cena | |
Škoda Enyaq iV | 80 + Clever | 150 kW | Elektrická energia | ~ 400 km | 55 000 eur |
Škoda Kodiaq | L&K | 110 kW | Benzín | ~ 800 km | 43 700 eur |
Škoda Kodiaq | L&K | 110 kW | Nafta | ~ 950 km | 46 200 eur |
V prípade elektromobilu Škoda Enyaq iV sme zvolili verziu s najväčším dojazdom a iba sme započítali doplnkovú výbavu Clever, ktorá pridáva najmä FULL LED Matrix svetlomety, ale aj ďalších doplnkových asistentov či elektronicky ovládané sedadlá s pamäťou. V takejto konfigurácii boli všetky vozidlá viac-menej podobne vybavené. Rozdiel v cene medzi Enyaq iV a Kodiaq bol od 8 800 eur pri naftovom motore do 11 300 eur pri benzínovom.
Keď už vieme, aký je rozdiel v nákupnej cene, môžeme sa pozrieť na cenu prevádzky, či a za koľko sa rozdiel v nákupnej cene elektromobilu vráti. Priemerný denný nájazd slovenského vodiča sa ráta maximálne v desiatkach kilometrov. Samozrejme, existujú takí, ktorí prejazdia výrazne viac, iní zase jazdia len sporadicky. Každopádne, v priemere môžeme hovoriť o 15 až 20 tisíc kilometrov ročne.
Hlavnou otázkou teda je, koľko stojí nákup pohonných hmôt alebo elektrickej energie na prejdenie 20 tisíc kilometrov? Dôležité je poznať spotrebu. Priemerná spotreba naftovej Škoda Kodiaq je okolo 6 l / 100 km, benzínovej 7 l / 100 km a elektromobil Škoda Enyaq iV má priemernú spotrebu okolo 19 kWh / 100 km. Vychádzame zo súčasnej ceny palív, ktorá sa momentálne pohybuje niekde okolo 1,92 eur / l, v prípade elektrickej energie je to ale zložitejšie.
Elektromobil môžete nabíjať z vlastnej zásuvky v garáži alebo vonku na verejných nabíjačkách. Cena za kWh by sa pre vás mohla hýbať niekde okolo 0,16 eur / kWh. Ak nabíjate najmä na verejných nabíjacích staniciach, priemerná cena za kWh môže byť od 0,20 do 0,40 eur / kWh. Situácia sa môže dramaticky otočiť, ak nabíjate doma a na streche máte fotovoltické panely. V tom prípade je možné, že elektrickú energiu si vyrobíte sami a jazdíte takpovediac „zadarmo“.
Palivo | Spotreba | Cena paliva (jednotková cena) | Cena na 100 km | |
Škoda Enyaq iV | Elektrická energia | 19 kWh / 100 km | 0,16 / 0,20 / 0,40 / 0,00* eur | 3,04 / 3,80 / 7,60 / 0,00* eur |
Škoda Kodiaq | Benzín | 7 l / 100 km | 1,92 eur / l | 13,44 eur |
Škoda Kodiaq | Nafta | 6 l / 100 km | 1,92 eur / l | 11,52 eur |
*V prípade využitia energie z fotovoltických panelov |
Rozdiel v cene paliva je naozaj výrazný, a to aj v prípade, ak by ste nabíjali najmä na verejných nabíjacích staniciach. Keď poznáme cenu paliva jednotlivých modelov a počítame s priemerným ročným nájazdom 15 tisíc kilometrov, vieme spočítať koľko stojí ročná prevádzka elektromobilu Škoda Enyaq iV alebo Škoda Kodiaq v benzínovej alebo naftovej verzii (okrem servisných úkonov).
Palivo | Cena na 100 km | Náklady na rok prevádzky | |
Škoda Enyaq iV | Elektrická energia | 3,04 / 3,80 / 7,60 / 0,00* eur | 456 / 570 / 1 140 / 0,00* eur |
Škoda Kodiaq | Benzín | 13,44 eur | 2 016 eur |
Škoda Kodiaq | Nafta | 11,52 eur | 1 728 eur |
*V prípade využitia energie z fotovoltických panelov |
V tomto momente môžeme prejsť k tomu podstatnému – ako rýchlo sa dokáže vrátiť rozdiel v cene?
Škoda Enyaq iV / Škoda Kodiaq (Benzín) | Škoda Enyaq iV / Škoda Kodiaq (Nafta) | ||
Rozdiel v cene | 11 300 eur | 8 800 eur | |
Kde nabíjam? | Cena za kWh | Návratnosť | |
Doma (s fotovoltikou) | 0,00 eur | 5 rokov a 6 mesiacov | 5 rokov |
Doma | 0,16 eur | 7 rokov a 2 mesiace | 7 rokov |
Na verejných (lacno) | 0,20 eur | 7 rokov a 9 mesiacov | 7 rokov a 7 mesiacov |
Na verejných (priemer) | 0,40 eur | 12 rokov a 10 mesiacov | 15 rokov |
Pri súčasnej cene energií a palív je teda možná návratnosť od 5 do 15 rokov. Tieto čísla môžu vyzerať na prvý pohľad nezmyselne, no treba mať na pamäti, že ide o výpočet s ročným nájazdom 15 tisíc kilometrov, čo nie je naozaj veľa. V prípade, ak najazdíte viac, napríklad dvojnásobok, môžete si dobu návratnosti vydeliť dvomi. Dva alebo tri roky už znejú výrazne lepšie, najmä, ak každým ďalším najazdeným kilometrom šetrite okrem peňaženky aj planétu a svoje okolie.
Na záver je opätovne dôležité upozorniť aj na to, že do výpočtov sme nezahrnuli náklady na servis. Tie sa môžu líšiť od konkrétneho autorizovaného miesta, no štandardom je, že servis elektromobilov je lacnejší ako áut so štandardným pohonom. Návratnosť je teda v skutočnosti ešte rýchlejšia. Potvrdzujú to aj informácie v cenníkoch.
Pri Škoda Kodiaq je uvedené, že k autu môžete získať „Servisný balík na 5 rokov/75 000 km grátis (balík v hodnote 996 €)“, no pri Škoda Enyaq iV je „Servisný balík na 5 rokov/100 000 km grátis (balík v hodnote 540 €)“. Teda, k Enyaqu iV získate balík bezplatného servisu na viac kilometrov, avšak aj napriek tomu je jeho hodnota o 450 eur menšia.