- #E-mobilita
- 4 min.
- 10.12.2023
Aj elektromobily vedia dojazdom prekvapiť a výrazne prekonať očakávania
Známa americká organizácia Consumer Reports zverejnila výsledky pomerne zaujímavého testu 22 elektromobilov. Organizácia ich zobrala na diaľnicu a jazdila až kým batéria kompletne neumrela.
Výsledkom, okrem iného, je, že americká agentúra EPA, má veľmi presné merania spotreby elektromobilov a dá sa jej v podstate veriť. Zároveň sme sa dozvedeli, že obrovský pick-up Ford F-150 Lightning je na tom veľmi zle.
Ten sa síce u nás ani nepredáva, no je dobré vedieť, že pick-up nie je ideálnym vozidlom na diaľnicu. Alebo žeby predsa? Opak totiž dokazuje Rivian so svojim modelom R1T, ktorý dokonca prekonal odhady EPA o desiatky kilometrov.
Ale postupne. Consumer Reports si zobralo do parády 22 náhodne vybraných elektromobilov. Aký bol ich vzorec výberu nie je celkom jasné, keďže spomedzi ani nie dvoch tuctov elektromobilov až 4 boli od Mercedes-Benz. Pritom chýbali také elektromobily, ktoré patria medzi najpredávanejšie, ako Model Y a Model 3 od Tesly.
Testeri Consumer Reports mali za úlohu vyraziť na diaľnicu, nastaviť tempomat na 70 mph, teda zhruba 112,5 km/h a jazdiť, až kým batéria nevyhlási koniec. Nešlo pritom o nulu svietiaci na dojazde, ale reálny koniec, kedy auto malo úplne zastaviť. A keďže jazda na diaľnici je pre elektromobily väčším utrpením ako jazda v meste, očakávania boli rôzne.
Našťastie vďaka americkej agentúre Environmental Protection Agency (EPA) existujú aj iné štandardy merania spotreby a teda i dojazdu, ako WLTP. Štandardy EPA sa veľmi približujú reálnym podmienkam a tak od elektromobilov bolo očakávané, že dosiahnu výsledky podobné EPA meraniam.
Nestalo sa tak. Minimálne v 11 prípadoch, no našťastie vo väčšine v pozitívnom zmysle. 8 elektromobilov totiž prekonalo očakávania podľa metodiky EPA a prekonali dojazdy, ktoré im práve EPA vypočítala.
Veľmi dobre sa viedlo elektromobilom od BMW, a to konkrétne modelu i4 M50, ale aj iX xDrive50. Tie prekonali EPA odhad až o 75,6 km, resp. 74 km. Najviac ale prekvapil Mercedes-Benz EQE 350 4Matic, ktorý prekonal dojazd EPA až o takmer 116 km! Prekvapil aj Ford Mustang Mach-E Premium AWD Extended Range, ale aj aj ostatné elektromobily od Mercedes-Benz. Azda najväčším prekvapením je Rivian R1T, ktorý aj vzhľadom na veľkosť a ťažkopádnosť pick-upu prekonal dojazd EPA o 48,3 kilometrov.
Podrobné rozdiely nájdete v tabuľke nižšie.
Traja najhorší
Spomedzi 22 elektromobilov sa ale nepodarilo dosiahnuť EPA doajzdy trom elektromobilom. Najhoršie dopadol Ford F-150 Lightning. Ten podliezol dojazd až o 80,5 km! V trojici najhorších sa ale prekvapivo ocitla aj Tesla Model S i Lucid Air Touring. Model S prešiel o 62,8 km menej ako sa očakávalo podľa EPA a Lucid Air Touring o 64,4 km menej.
K negatívnym výsledkom si prišli aj Lexus RZ 450e Premium s o 29 km horším dojazdom, o 25,7 km menej zvládol Genesis Electrified GV70 Advanced a ani Audi Q4 50 E-Tron Premium Plus či Kia Niro EV Wind nezvládli dobehnúť svoje EPA dojazdy. Rozdiely sú ale podstatne menšie ako v prípade najhorších troch.
Ostatné elektromobily z testu Consumer Reports nájdete v tabuľke…
EPA dojazd (v km) | Consumer Reports test (v km) | Rozdiel (v km) | |
Audi Q4 50 E-Tron Premium Plus | 387,9 | 363,7 | -24,1 |
BMW i4 M50 | 436,1 | 511,8 | 75,6 |
BMW iX xDrive50 | 521,4 | 595,5 | 74,0 |
Ford F-150 Lightning | 515,0 | 434,5 | -80,5 |
Ford Mustang Mach-E Premium AWD ER | 434,5 | 481,2 | 46,7 |
Genesis Electrified GV70 Advanced | 379,8 | 354,1 | -25,7 |
Genesis GV60 Advanced | 399,1 | 403,9 | 4,8 |
Hyundai Ioniq 5 SEL AWD | 412,0 | 429,7 | 17,7 |
Hyundai Ioniq 6 SEL AWD | 434,5 | 426,5 | -8,0 |
Kia EV6 Wind AWD | 441,0 | 445,8 | 4,8 |
Kia Niro EV Wind | 407,2 | 384,6 | -22,5 |
Lexus RZ 450e Premium | 354,1 | 325,1 | -29,0 |
Lucid Air Touring | 618,0 | 553,6 | -64,4 |
Mercedes-Benz EQE 350 4Matic | 418,4 | 534,3 | 115,9 |
Mercedes-Benz EQE SUV 350 4Matic | 407,2 | 457,1 | 49,9 |
Mercedes-Benz EQS 580 4Matic | 547,2 | 611,5 | 64,4 |
Mercedes-Benz EQS SUV 450 4Matic | 458,7 | 505,3 | 46,7 |
Nissan Ariya Platinum+ AWD | 413,6 | 407,2 | -6,4 |
Rivian R1T | 505,3 | 553,6 | 48,3 |
Subaru Solterra Limited | 357,3 | 338,0 | -19,3 |
Tesla Model S Long Range | 651,8 | 589,0 | -62,8 |
Volkswagen ID.4 Pro S AWD | 386,2 | 407,2 | 20,9 |