Vahana je výraz zo sanskritu, ktorý v hinduizme symbolicky reprezentuje božský atribút – čosi ako božský povoz. Lietajúci „zázrak“ s rovnakým pomenovaním vyvíja Airbus. Mal by však voziť smrteľníkov.
Skromné začiatky
Spoločnosť Airbus uskutočnila 31. januára v Pendletone v americkom štáte Oregon prvý úspešný skúšobný let svojho elektrického VTOL (vertical take-off and landing = vertikálny štart a pristávanie) lietajúceho prostriedku Vahana. V rámce prvého ostrého testu dosiahla Vahana iba skromnú výšku päť metrov, po autonómnom lete v trvaní 53 sekúnd bezpečne pristála. Ďalší let prototypu sa uskutočnil nasledujúci deň.
Nenápadné začiatky dávajú tušiť, že myšlienka mobility prostredníctvom autonómnych lietajúcich taxíkov, ktorú mimochodom intenzívne rozvíja aj Uber, bude skôr, či neskôr realitou.
Premierového testovacieho letu sa zúčastnil celý tím Vahana, zástupcovia FAA a vedenie A³ („A cubed“), dcérskej spoločnosti Airbusu so sídlom v Silicon Valley, ktorá stojí za projektom Vahana, aby boli svedkami historického úspechu.
Airbus uviedol, že chce vybudovať flotilu autonómnych viacrotorových lietadiel eVTOL, ktoré sa môžu používať na lety zo strechy na strechu výškových budov v husto zastavaných mestách, kde sú dopravné zápchy dennou realitou. Projekt Vahana bol spustený začiatkom roka 2016 ako jedna z prvých aktivít A³.
Komerčné lety v roku 2020?
Demonštračný prototyp nazvaný Alpha One mal pôvodne vzlietnuť už koncom roku 2017. Vozidlo bolo nedávno presunuté z Kalifornie do nového letového testovacieho centra v Pendletone v Oregone, kde sa testovací let uskutočnil tento týždeň. A³ uviedla, že plánuje do roku 2020 vyvinúť verziu pripravenú na sériovú výrobu.
Špecifikácie skúšobného lietadla Vahana Alpha One, ktoré absolvovalo testovací let 31. januára 2018 sú nasledovné:
Šírka: 6,2 m • Dĺžka: 5,7 m • Výška: 2,8 m • Vzletová hmotnosť: 745 kg
Zach Lovering, projektový manažér Vahany uviedol na svojom blogu, že cieľom spoločnosti je demokratizovať osobný let využitím najmodernejších technológií. V tejto súvislosti mal na mysli elektrický pohon, skladovanie energie a strojové videnie.
Prvé lety podľa Loveringa predstavujú obrovský míľnik pre Vahanu, ako aj celosvetovú snahu o mobilitu leteckej dopravy v meste.
Airbus / A³ však nie je v oblasti vývoja mestských lietajúcich vozidiel zďaleka jediným perspektívnym hráčom. Okrem spomínaného Uberu sa vývojom podobných VTOL vozidiel zaoberá aj Boeing, alebo mníchovský startup Lilium.
Táto nemecká firma pritom vyvíja elektrické lietadlo až pre päť pasažierov, ktoré má vďaka 36 elektromotorom vyvinúť rýchlosť až 300 km/hod. Do bežnej prevádzky ho chce dostať už na budúci rok.