- #Aplikácie a hry
- 3 min.
- 23.10.2020
Adobe prináša do Photoshopu nástroj, ktorý pomôže v boji proti hoaxom
Dezinformácie sa stávajú smutnou súčasťou nášho života nielen v ére pandémie koronavírusu a blížiacich sa volieb v USA. Záujmy cudzích štátov, ľudská hlúposť, či potreba vidieť svet čiernobielo nám ešte pripraví nejedno nepríjemné prekvapenie.
Technologické firmy sa snažia pomáhať v boji proti dezinformáciám rôznymi spôsobmi. Keďže hoaxy bežne využívajú fakty vytrhnuté z kontextu, je celkom rozumná snaha ich do neho vrátiť. Pretože nie je nič jednoduchšie, ako použiť obrázok z jednej demonštrácie a zdieľať ho na sociálnych sieťach ako aktuálny, stalo sa to napríklad teraz v sobotu po demonštrácii v Bratislave.
Spoločnosť Adobe oznámila, že výsledky jej práce na nástroji, ktorý pomôže on-line prepojiť obrázky s ich autormi sa onedlho objavia vo Photoshope.
Ide o súčasť iniciatívy CAI (Content Authenticity Initiative), ktorá systematicky buduje systém ukazujúci pôvod a históriu digitálnych médií. Poskytuje tvorcom nástroj na získanie autorstva a dovoľuje používateľom posúdiť, či to, čo vidia, je dôveryhodné.
Prvé funkcie nového nástroja budú k dispozícii v aplikáciách Photoshop a Behance v priebehu nasledujúcich týždňov v podobe betaverzie. Technológia by neskôr mohla (v ideálnom prípade) pomôcť zastaviť šírenie zavádzajúceho obsahu a hoaxov na sociálnych sieťach.
CEO projektu CAI od Adobe, Andy Parsons, hovorí, že nástroj sa bude vyhýbať tomu, aby poskytoval úsudky. „Ide nám iba o poskytnutie vrstvy transparentnosti a overiteľných údajov.“
Technológia môže vzdialene pripomínať využívanie metadát a údajov EXIF, ktoré sa pripájajú k ďalším obrazovým informáciám. Podľa Adobe je nový štandard atribúcie (určenie autorstva) oveľa „pevnejší“, bude ho veľmi náročné zmanipulovať. Výsledok by vraj mal mať takú autenticitu, akú ponúka digitálny systém snímania odtlačkov prstov.
Minimalizácia klamlivého obsahu sa zabezpečí distribúciou so správnym uvedením zdroja. Čím bude dlhší reťazec takýchto zápisov, tým bude ťažšie vydávať digitálny obsah za niečo iné, ako pôvodne bol.
Zdá sa, že dezinformačné weby budú čakať krušné chvíle. Dovtedy neostáva návštevníkom sociálnych sietí nič iné, ako používať vlastný rozum.