Reklama

AB5 JetQuad je ako kvadrokoptéra na steroidoch

Zdroj | FusionFlight
Juraj Procházka
Zdroj | FusionFlight
Zdroj | FusionFlight

V súvislosti s tendenciami využívať autonómne drony na doručovanie obchodných, aj špeciálnych zásielok (napríklad biologických materiálov v zdravotníctve), viaceré firmy pracujú na alternatívnych pohonoch. Elektromotory poháňané elektrinou z Li-ion batérií sú síce zaujímavé, ale ich výkon a akčný rádius oproti spaľovacím motorom zas pokrivkáva.

Pozrite si

Slováci a Rusi budú spolu vyrábať vodíkom poháňané drony

Aj preto sa testujú možnosti využívania vodíkového pohonu a palivových článkov. S úplne odlišnou koncepciou prichádza spoločnosť FusionFlight so sídlom v texaskom Dallase, ktorá namiesto vrtuľového pohonu siahla po tryskových motoroch..

Zdroj | FusionFlight

Výsledkom vývoja je aktuálny prototyp tryskového dronu AB5 JetQuad, dosahujúci najvyššiu rýchlosť 402 km/h. Podľa výrobcu je AB5 JetQuad najmenším a najvýkonnejším dronom s tryskovým pohonom s vertikálnym štartom a pristávaním (VTOL) na svete.

FusionFlight vychádzala z koncepcie bežnej kvadrokoptéry, ale namiesto zvyčajných štyroch elektrických motorov s vrtuľami má súčasný prototyp štyri dieselové mikroturbínové tryskové motory, ktoré dokážu pri plnom ťahu vyvinúť kombinovaný výkon 149 kW (200 koní) .

Takýto výkon dokáže s dronom o hmotnosti 23 kilogramov (plná nádrž s 19 litrami paliva pridá ďalších 18 kg) poriadne „zamávať“. Sériovo vyrábaný model má dosahovať rýchlosť dokonca až 483 km/h a teoretický výškový limit 9 144 m. Plná nádrž paliva má pritom vystačiť na 15 minút letu, alebo 30 minút vznášania sa.

Zdroj | FusionFlight

AB5 JetQuad prepraví maximálne užitočné zaťaženie 18 kg, pričom náklad môže byť buď pripojený k samotnému dronu, alebo visieť na špeciálnom závese pod ním. Firma pritom tvrdí, že horúce plyny z trysiek nebudú pre náklad rizikom, pretože ich ťah nie je smerovaný priamo pod podvozok dronu.

Pozrite si

Vo Fínsku budú drony od firmy Wing slúžiť ako donášková služba

Tryskové motory môžu dodávať podstatne vyšší výkon ako elektricky poháňané vrtule a tiež umožňujú lietajúcemu zariadeniu dosahovať oveľa vyššie rýchlosti, zhrnul výhody tryskového dronu CEO spoločnosti FusionFlight Alexander Taits. Okrem toho nafta  má oveľa vyššiu energetickú hustotu na jednotku hmotnosti ako Li-ion batérie, pričom doplnenie paliva trvá len pár minút.

Tryskový dron AB5 by sa mal na trhu objaviť do roku 2021, ale cena v rozsahu 200 000 až 250 000 USD v závislosti od modelu naznačuje, že nepôjde o produkt pre nadšencov fotografovania z vtáčej perspektívy. Potenciálnymi zákazníkmi budú používatelia, ktorí ocenia vysokú rýchlosť a výkon. Žeby chlapíci s výložkami?

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.