Reklama

Hyundai v USA testuje autonómny automobil poháňaný vodíkom

Zdroj | Hyundai Motor
Juraj Procházka
Zdroj | Hyundai Motor
Zdroj | Hyundai Motor

Hyundai Tucson (ix35) Fuel Cell je prvým sériovo vyrábaným vozidlom s vodíkovým pohonom. Elektrina vyrábaná v palivových článkoch nabíja batériu a poháňa elektromotory, vďaka ktorým má vozidlo výborné jazdné vlastnosti. Pri testovacej jazde v Soggy Dry Lake Bed v Kalifornii aktuálne dosiahol Tucson (ix35) Fuel Cell rýchlosť 152,2 km/hod. To je rýchlostný rekord medzi vodíkovými autami.

Hyundai Motor zároveň ako prvý na svete začal testovať plne autonómny automobil poháňaný palivovými článkami na verejných cestách v štáte Nevada v USA. Tucson (ix35) Fuel Cell, ktorý je testovacím vozidlom má niekoľko technológií pre autonómnu jazdu.

Pozrite si

Hyundai i40 sedan (2015) – keď sa facelift vydarí

Interval Autonomous Driving je systém pre plne autonómnu jazdu na kontrolovaných, označených cestách. V kolónach počas dopravnej zápchy riadi vozidlo Traffic Jam Assist. Zabezpečí synchronizovanú jazdu za vozidlom idúcim vpredu, pričom rýchlosť môže kolísať v intervale od 0 do 60 km/h. Špecifické požiadavky na úzkych cestách dokáže vyriešiť systém Narrow Path Assist, ktorý zvládne navádzanie, aj plne autonómnu jazdu.

Zdroj | Hyundai Motor

Aj testy iných automobiliek ukazujú, že autonómne riadenie, hoci ani ono nie je zárukou stopercentnej bezpečnosti, ponúka oveľa vyššiu úroveň istoty, než živý vodič. K nehodám však dochádza aj pri cudzom zavinení. Emergency Stop System je tu práve pre prípady kolíznych situácií. Bezpečnostný systém automaticky zavedenie automobil na krajnicu a v prípade nebezpečenstva ho zastaví.

Asistenčné technológie využívajú rad senzorov a zariadení ako kamery a radary, vrátane priestorového kamerového systému Around View Monitor, navigácie GPS, radarového monitorovania mŕtvych uhlov Blind Spot Detection, či radarového tempomatu Smart Cruise Control. Dopĺňajú ich ultrazvukové parkovacie senzory a optický systém LiDAR (Light Detection and Ranging).

Hyundai Motor plánuje overovať technológie pre čiastočne a plne autonómnu jazdu v Nevade v reálnej premávke ako súčasť svojho harmonogramu prípravy na autonómnu jazdu. Po udelení povolenia od štátnych orgánov v Nevade budú dve vozidlá Tucson (ix35) Fuel Cell overovať detailný testovací program na verejných cestách.

https://www.youtube.com/watch?v=lg_JcHMzWDo

Hyundai už od novembra 2014 testoval autonómnu jazdu s dvoma rovnakými modelmi automobilov na cestách v Kórei. Absolvovali pri nich vyše 16 000 km jázd na súkromných uzavretých tratiach, ale aj na cestách v mestách a na diaľniciach. Overovala sa pri tom interakcia vozidla s dopravnými signálmi a značkami, chodcami, cyklistami a cestnou infraštruktúrou. Testy prebiehali v reálnych podmienkach za rôzneho počasia, aby sa dosiahla maximálna bezpečnosť.

Pozrite si

Android Auto ako prvý automobil na svete ponúkne Hyundai Sonata

Testovacie modely autonómnych vozidiel sú v podstate už dnes schopné samostatne jazdiť po cestách. S ich plným nasadením bez asistencie vodiča je to však zložitejšie. Aj Tesla Motors preto upozorňuje, že vodič by mal mať aj pri použití autopilota ruky na volante a sledovať premávku. Istota je istota a často je dôležitá (hlavne) právna istota.

Preto aj Tae-Won Lim, viceprezident ústredného výskumného a vývojového ústavu Hyundai hovorí, že bude potrebný intenzívny výskum a rigorózne testovanie, kým sa ‘automaticky jazdiaci automobil’ stane realitou. V priebehu niekoľkých rokov sa však autonómne, alebo robotické autá určite stanú pomerne bežnou súčasťou premávky.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.