Výhody
- jednoduchá údržba
- výkon elektrického motora
- ekonomická prevádzka
Nevýhody
- cena
- nemožnosť jazdiť v daždi
- pomerne vysoká hmotnosť
Doprava vo väčších mestách vie byť poriadne otravná, najmä ak veľkú časť dňa strávite v zápchach. Ak sa vám nechce využívať ani mestskú hromadnú dopravu, máme pre vás jeden tip. Vyskúšali sme si totiž elektrickú kolobežku, ktorá všetky tieto problémy rieši. V sychravom jesennom počasí sa stačí už len dobre obliecť.
Elektrické kolobežky nie sú až takou novinkou, no len nedávno sa začali objavovať aj na našom trhu. Sú veľmi dobrou alternatívou ak hľadáte lacný spôsob dopravy, ale zažijete na nich aj poriadnu dávku zábavy. Na slovenskom trhu predáva elektrické kolobežky česká spoločnosť Perut, od ktorej sme si rovno jednu z noviniek zapožičali.
Aj keď sa to môže na prvý pohľad zdať, elektrická kolobežka nie je lacný špás. Cena testovaného modelu Perut Trek Delux začína na 1 195 €. V tomto prípade však dostanete kolobežku s 12 Ah batériou, ktorá postačí na 50 km čisto elektrickej jazdy. Nami testovaný model bol vybavený 26 Ah batériou, ktorá mu dodávala dostatok energie na 100 km jazdy. Jeho cena sa však rázom vyšplhala na 1 510 €.
Investíciu do väčšej batérie by som určite odporučil, lebo aj keď sa môže zdať, že 50 km je dostatočný dojazd, jeho dvojnásobnú veľkosť oceníte nielen preto, že nebude potrebné tak časté nabíjanie, ale aj preto, že postupným vybíjaním batérie klesá aj sila, ktorou vyrazíte dopredu. Po týždni s týmto zázrakom musím povedať, že je to práve sila pohybu, ktorá vám vyčaruje úsmev na tvári.
Keďže sa v tomto prípade jedná o elektromotor je jasné, že maximum krútiaceho momentu máte k dispozícii už od nulových otáčok. Testovaný model bol vybavený elektromotorom s výkonom 1 000 W, ktorý je umiestnený v zadnom kolese. V podstate sa vďaka tomu jedná o bezúdržbový systém, takže sa nebudete musieť starať o žiadnu reťaz ani nič podobné. Motor je schopný kolobežku hnať rýchlosťou 37 km/h, čo je viac ako dostatočná rýchlosť. Ak si chcete dopriať ešte viac, v ponuke nájdete aj model kolobežky s 2 500 W motorom, ktorý dosiahne maximálnu rýchlosť 40 km/h.
Pri takýchto rýchlostiach je potrebné vedieť kolobežku zastaviť a preto je vybavená kotúčovými brzdami a to tak na prednom, ako aj na zadnom kolese. Brzdy fungujú spoľahlivo, ale tak ako pri väčšine jednostopových vozidiel, aj tu si musíte dávať pozor na to, na akom povrchu brzdíte. Na mokrom lístí budete musieť byť opatrnejší. Pozor si treba dať aj na opačné uloženie pák bŕzd. Ak jazdíte na motorke, budete si musieť chvíľu zvykať na to, že predná brzda je na ľavej strane a nie na pravej.
Okrem bŕzd nájdete na ľavej strane riadidiel aj pomerne tichú trúbu a tempomat. Možno to bude znieť vtipne, ale práve tempomat je vlastnosť, bez ktorej by som elektrickú kolobežku ani nechcel. Keďže nemá otočný akcelerátor podobne, ako je tomu na motorkách, držanie tlačidla akcelerátora pri dlhšej stabilnej jazde je únavné. Takto si kolobežka zapamätá nastavenú rýchlosť a vy môžete akcelerátor pustiť.
Na pravej strane riadidiel sa nachádza indikátor nabitia batérie, ktorý je tvorený trojicou jednoduchých diód. Počas celého týždňa som absolvoval desiatky kilometrov na rôznom povrchu a stále mi ostala polovica kapacity batérie. Pri dochádzaní do práce, ktorá je vzdialená len niekoľko kilometrov tak budete kolobežku nabíjať maximálne raz za týždeň.
Nabíjačka nie je súčasťou balenia a je potrebné si ju prikúpiť. Ceny nabíjačiek sa líšia v závislosti od modelu a pohybujú sa od 65 € až po 119 €. Namiesto štandardnej nabíjačky, pomocou ktorej nabitie trvá 4,5 až 8 hodín vám však odporúčam rýchlonabíjačku. S ňou to zvládnete aj za 2,5 hodiny. Samozrejmosťou je indikácia nabíjania na nabíjačke ako aj ochrana proti prebíjaniu.
Práve pri nabíjaní však nachádzame jeden z problémov, s ktorým sa pri používaní elektrickej kolobežky môžete stretnúť. Otvor pre pripojenie nabíjačky totiž nie je nijako chránený a tak výrobca neodporúča používanie kolobežky v daždi, keďže by mohlo dôjsť k vniknutiu vody do konektora nabíjačky. Ako nám potvrdil zástupca spoločnosti Perut, výrobca už pracuje na úprave, ktorá by mala tento problém vyriešiť.
Na opačnej strane batérie sa nachádza spínacia skrinka. Do nej je potrebné vložiť kľúč, ktorý ku kolobežke dostanete. Miesto je pomerne ťažko prístupné ak na kolobežke už stojíte, prípadne sedíte, ale po niekoľkých dňoch používania si zvyknete. Bez kľúča nie je možné kolobežku používať. Aj napriek tomu však odporúčam použiť ešte zámok na zadné koleso, tak ako to robíme pri bicykloch. Kolobežka totiž budí nevídaný záujem.
A aká je jazda na elektrickej kolobežke Perut Trek Delux? Je to jednoducho zábava! Je jedno či stojíte, alebo máte kolobežku vybavenú sedadlom. Je to štýl dopravy, vďaka ktorému sa budete tešiť na každú cestu do a z práce. V meste plnom zápch budete kráľom každej križovatky, keďže zrýchlenie je veľmi dobré. Navyše si môžete okrem sedadla vybaviť kolobežku aj nosičom (košíkom), do ktorého môžete umiestniť menšie predmety. Určite by som však odporučil použiť minimálne jedno zrkadlo, keďže to mi počas testovania v premávke chýbalo najviac.
Kolobežka si vďaka odpruženej prednej vidlici s možnosťou nastavenia sily pruženia, ako aj jej úplného zamknutia poradí aj s nerovnosťami. Dokonca je ju možné aj prenášať v aute, stačí pomocou štandardného imbusového kľúča sklopiť riadidlá a hravo ju strčíte do väčšieho kufra. Musíte sa však pripraviť na trošku vyššiu hmotnosť. Motor, konštrukcia a batéria totiž vyhnali ručičku váhy na 25 kg.
Ak teda hľadáte skutočne unikátny a tak trochu aj adrenalínový spôsob dopravy, alebo sa chcete len zabaviť a pomerne vysoká nákupná cena elektrickej kolobežky pre vás nie je problém, môžeme vám ju len odporučiť. Cestovanie to bude rýchle, ekonomické a ešte aj zábavné.