Výhody
- komfortný podvozok
- kultivovaný a úsporný motor
- Bi-LED svetlá s natáčaním
Nevýhody
- pomalý multimediálny systém
- potreba zapínania tempomatu po každom naštartovaní
- umiestnenie elektronickej parkovacej brzdy
Je určite pravda, že dizajn novej Toyoty Avensis nesadne každému. Na prvý pohľad totiž pripomína prerastený Auris. Priznám sa, že aj v mojom prípade to tiež nebola láska na prvý pohľad, ale po niekoľkých stovkách absolvovaných kilometrov sme si s Avensisom našli k sebe cestu. Jeho tvary pôsobia športovo a modrá sa mu neskutočne hodí.
Menší Auris asi najviac pripomína predná maska, ktorá môže pri určitom pohľade pôsobiť až pretvarovane. Skrýva však prvok príplatkovej výbavy, ktorý by som všetkým budúcim majiteľom Toyoty Avensis odporučil. Sú to natáčacie Bi-LED svetlá. Ak veľa, alebo podobne ako ja radi jazdíte v noci, určite do nich investujte. Cestu vám osvetlia krásnym bielym svetlom a ich aktívne natáčanie funguje rýchlo a spoľahlivo.
Nechýba ani automatické prepínanie diaľkových a stretávacích svetiel, ktoré má v prípade Avensisu na starosti sada senzorov a kamier na prednom okne. Kamery však slúžia na snímanie cesty pred vami a varovanie vodiča v prípade, že sa priblížite k autu pred vami bližšie ako by bolo vhodné.
Okrem toho majú kamery aj funkciu pre sledovanie dopravných značiek. Systém funguje vcelku spoľahlivo, ale keďže nie je prepojený s navigáciou, často sa stane, že po križovatke nechá zobrazené obmedzenie rýchlosti. To má mimochodom dve formy indikácie. Ak je značka obmedzujúca rýchlosť vyobrazená štandardne, znamená to, že ste rýchlosť zatiaľ neprekročili. Akonáhle je značka červená, znamená to, že ste prekročili povolenú maximálnu rýchlosť. Jednoduchý, ale funkčný systém varovania
LED svetlám sa v prípade nového Avensisu nevyhla ani zadná časť. Aj na nej nájdete túto modernú technológiu, ktorá v prípade Avensisu Touring Sports vytvára skutočne krásnu grafiku. Verzia kombi prináša okrem toho aj priestranný batožinový priestor. Po sklopení zadných sedadiel navyše získate rovnú plochu, takže preprava dlhších predmetov nie je problémom.
Na zadnej časti si svoje miesto našla aj parkovacia kamera, ktorá disponuje veľmi dobrou grafikou a ani v noci nie je problémom parkovať s jej využitím. Problémom je len to, že pri jazde za dažďa sa pomerne rýchlo kamera zašpiní a tak si budete musieť zvyknúť na jej pravidelné utieranie a to najmä v zimných mesiacoch. Prekvapivo však Avensis ani v tejto najvyššej výbave nedisponuje parkovacími senzormi. Vzhľadom na to by ste márne hľadali aj systém automatického parkovania.
Po stránke jazdných vlastností nemôžem Avensisu nič vytknúť. Jazdiť s ním je v tomto smere doslova radosť. Auto veľmi dobre filtruje nerovnosti na cestách a dá sa s ním aj pomerne športovo jazdiť cez zákruty na okresných cestách. Oveľa viac ako športová jazda mu však sedí pohodlná a plynulá jazda.
Na tú je stavaná aj šesťstupňová prevodovka s možno až zbytočne dlhými prevodmi. Šiesti stupeň sa oplatí zaradiť až pri rýchlosti nad 100 km/h. Naopak práve takéto sprevodovanie má svoje čaro pri pomalej a plynulej jazde. Motor má so svojimi 105 kW dostatok výkonu na predbiehací manéver, ale vyslovene živým by som ho neoznačil. Naopak však treba vyzdvihnúť jeho zvukový prejav a to tak vnútri, ako aj vonku a spotrebu. Ak sa budete pohybovať výhradne po okresných cestách, môžete dosiahnuť spotrebu aj pod 5 l/100km. Pri kombinovanej prevádzke to však bude niekde tesne pod 6 l/100km.
Testovaný model bol vybavený bezkľúčovým otváraním a tak postačilo chytiť kľuku vodičových, alebo spolujazdcových dverí a auto sa odomklo. Na zadných dverách by ste tlačidlá pre odomknutie, alebo zamknutie auta hľadali márne. Pre ich otvorenie musíte auto odomknúť diaľkovým ovládaním, alebo vodičovými, či spolujazdcovými dverami.
Pri nastupovaní som si všimol hneď prvú vec, ktorá ma zarazila. Na aute tejto kategórie by som nečakal také vŕzganie madla dverí. Dúfam, že to je len chyba daného kusu. Skutočne sa to do inak veľmi dobre spracovaného interiéru nehodí. Počas jazdy samozrejme vŕzganie madla dverí nepočujete, ale pri nastupovaní sa vám stále pripomenie svojim zvukom.
Na dverách nájdete aj impulzné ovládanie všetkých štyroch okien. Konečne nie je impulzné iba to vodičove. Bohužiaľ ovládanie funguje iba pri naštartovanom motore, takže ak si zabudnete stiahnuté okno, budete musieť pre jeho vytiahnutie opätovne naštartovať.
Samotný interiér pôsobí vzdušne a veľkú pochvalu si zaslúžia sedadlá, ktoré sú v prípade vodiča a spolujazdca nastaviteľné vo veľkom rozsahu elektricky. Síce nebudú veľkou oporou pri prudkom prejazde zákrut, ale ak sa vyberiete na dlhú cestu, budú vašim veľmi dobrým spoločníkom.
V prípade výbavy Executive sú navyše vyhrievané. Nastavenie intenzity vyhrievania sa vykonáva pomocou otočných voličov pod stredovou konzolou. Možno je to trochu retro prvok, ale aspoň máte istotu, že vyhrievanie sedadiel si auto zapamätá aj v prípade ak zastanete a vypnete motor.
Palubná doska je pomerne jednoduchá. Ak patríte k milovníkom klasiky, oceníte analógové ukazovatele paliva a teploty motora. V dnešnej dobe digitalizácie a nič nehovoriacich čiarok na displejoch je to vítaná zmena, vďaka ktorej vidíte vždy aktuálne hodnoty.
Mierne ma zamrzelo zobrazenie palubného počítača, ktoré plnohodnotne nevyužíva celú plochu displeja. Hodiny a teplota sú zbytočne malé, najmä ak si veľkosť písma porovnáte s multimediálnym systémom. Na druhú stranu musím Toyotu pochváliť za bohaté možnosti nastavenia zobrazenia na palubnom počítači. Je teda na vás, či dáte prednosť dojazdu, priemernej spotrebe od naštartovania, či od resetu, alebo dvom rôznym ukazovateľom aktuálnej spotreby.
Ovládanie palubného počítača je umiestnené na volante, ktorý sa skutočne vydaril. Je príjemne hrubý a riadenie auta je aj vďaka nemu doslova radosť. V množstve ovládacích prvkov budete doma za chvíľu a poteší aj samostatné tlačidlo pre sledovanie jazdného pruhu. To nie je aktívne, ale len zvukové. Ak teda opustíte pruh ozve sa signalizácia. Aj napriek tomu je však veľmi dobrým pomocníkom, ak cítite slabú únavu.
Na čo som si však zvykal asi najdlhšie je tempomat. Umiestnenie ovládania na pravej strane pod volantom mi až také problémy nerobilo, ale potreba jeho zapínania po každom štarte, rovnako ako aj chýbajúca signalizácia nastavenej rýchlosti mi skutočne chýbali. Dnes sa už predsa dá ovládanie tempomatu vyriešiť aj podstatne lepšie.
Ešte jedna perlička. Avensis je vybavený elektronickou ručnou brzdou. Možno ju po prvom zasadnutí za volant budete hľadať. Výrobca jej ovládanie umiestnil totiž pomerne nelogicky pod volant do tesnej blízkosti tlačidla pre štartovanie. Pre použitie ručnej brzdy sa tak budete musieť zbytočne naťahovať. Ešteže sa aktivuje automaticky po vypnutí motora.
Po stránke asistenčných systémov je Avensis vybavený pomerne dobre. Nájdete v ňom totiž systém Toyota Safety Sense, ktorý pozostáva zo štyroch samostatných systémov. Patrí sem už spomínané sledovanie jazdného pruhu, automatické diaľkové svetlá, systém rozpoznávania dopravných značiek a prednárazový systém bezpečnosti.
Ten využíva kameru v prednom okne a v spojení s laserom tak monitoruje dianie pred vozidlom. Ak systém vyhodnotí riziko nárazu, najprv upozorní vodiča opticky a akusticky a následne sa aktivuje brzdný systém, ktorý má za úlohu stretu zabrániť, alebo minimalizovať jeho následky. Systém som nevyskúšal naplno, ale niekoľkokrát som optické a zvukové upozornenie zahliadol.
Toyota Avensis prichádza s novým multimediálnym systémom Toyota Touch 2 s navigáciou Go Plus. Systém je ovládaný kombináciou niekoľkých tlačidiel a samozrejme dotykovej obrazovky. Podobne ako som v prípade multiinformačného systému povedal, že jeho písmo je príliš malé, v prípade multimediálneho systému je naopak zbytočne veľké. Privítal by som možnosť nastavenia veľkosti písma.
Samotný systém sa ovláda pomerne jednoducho, aj keď by som privítal rýchlejšie reakcie. To platí najmä v prípade zadávania textu pri vyhľadávaní kontaktov, alebo zadávaní adresy do navigácie. Klávesnica, ktorá sa v tomto prípade používa je našťastie štandardného QWERTY rozloženia a navyše aj inteligentná, takže vyhľadávanie je pomerne jednoduché.
Čo sa možnosti pripojenia týka, ponúkne Toyota Touch 2 všetko, čo by ste mohli potrebovať. Nechýba teda bezdrôtové pripojenie pomocou technológie Bluetooth, alebo priame pripojenie pomocou 3,5 mm audio konektora. Ten sa spolu s USB vstupom nachádza v stredovej opierke na pomerne ťažko prístupnom mieste.
Odporúčam preto použiť dlhší kábel, aby ste pri pripojení nemuseli stále hľadať USB konektor. Ak používate iOS zariadenie, poteší vás aj priama podpora prehrávania skladieb, albumov a audiokníh z iPhonu, alebo iPadu. Samozrejme je možné medzi skladbami a albumami vyhľadávať.
Okrem Bluetooth a USB disponuje Avensis aj Wi-Fi pripojením. Môžete sa pripojiť k ľubovoľnej lokálnej Wi-Fi sieti, prípadne využiť zdieľanie internetu priamo z vášho smartfónu pomocou Wi-Fi alebo Bluetooth. Takto získané internetové pripojenie môžete následne využiť na online vyhľadávanie adries, cien pohonných hmôť, miest na parkovanie, zobrazenie Street View, alebo na aktualizáciu dopravnej situácie pred vašou cestou.
Veľkú pochvalu si multimediálny systém Toyota Touch Touch 2 zaslúži za prepracovanú navigáciu. Ak sa prelúskate nastaveniami a nájdete cieľ vašej cesty, určite oceníte vydarenú grafiku, ako aj veľmi dobre zobrazované radenie sa do jazdných pruhov. Toto je prínosom najmä vo veľkých mestách, kde nie je vždy jasné, ktorý jazdný pruh by ste mali využiť.
Samotný systém navyše dokáže veľmi dobre zobrazovať aj podrobné informácie o efektívnosti vašej jazdy a dlhodobej spotrebe. Tiež pomocou neho môžete nastaviť niektoré vlastnosti auta, ako je napríklad profil klimatizácie, či citlivosť snímača svetla.
Toyota Avensis Touring Sports je vo svojej podstate vydarené auto, ktoré je vzhľadom na pružný motor, vynikajúci podvozok a skutočne pohodlné sedadlá radosť šoférovať. Interiér je až na madlo dverí veľmi dobre spracovaný a vzdušný. Ak vám teda v konkurenčných vozidlách prekáža stiesnenosť interiéru, choďte si nový Avensis vyskúšať na vlastnej koži.
Miernym sklamaním sú pomalé reakcie multimediálneho systému a tiež plytvanie miestom na displeji multimediálneho systému. Z tohto dôvodu by som pravdepodobne pri výbere nového Avensisu radšej volil nižšií multimediálny systém vybavený len technológiou Bluetooth a ušetrené peniaze by som investoval do Bi-LED svetlometov. Tie sú totiž na novom Avensise úžasné a v momente, keď si ich vyskúšate nebudete chcieť na klasické halogénové svetlá ani pomyslieť.