Mali sme možnosť vyskúšať najnovší model „novej“ automobilky DS. DS 5. To je jednoznačne najkratší názov automobilu, aký môžete poznať. Má síce súrodencov ako DS 3 a DS 4, ale DS 5 je iná. Je novšia, väčšia, krajšia, drahšia, lepšia, avantgardnejšia. Čo je na nej neprehliadnuteľné?
1. Dizajn
Nový automobil francúzskeho Citroënu, DS 5, úplne prišiel o znaky Citroënu. Už to nie je Citroën DS 5, ako minulá generácia, ale len DS 5. Nová DS 5-ka je zaujímavé vozidlo hlavne po stránke dizajnu. To treba uznať. Výrobca ho nazýva avantgardný dizajn. Citroën neupresňuje, aký smer avantgardy by DS 5-ka mala predstavovať, no povedzme, že je avantgardná vo všeobecnosti.
Tvary z diaľky síce pripomínajú klasické auto, no čím ste bližšie, tým viac vidíte rozdielnosť. Ide napríklad o veľkosť. Tá je na svoju triedu hatchbackov poriadna. Potom si všimnete detaily ako chrómová línia od predných svetiel k dvojitému A stĺpiku, no množstvo chrómu je aj na spodnej časti oboch dverí, pričom ten začína a končí len tak, nikde.
Zadná skosená časť s krídlom a obrovskými divne vykrojenými svetlami sa tiež v plnej kráse zobrazí až pri bližšom pozorovaní. Pri pohľade zozadu si môžete všimnúť nielen nafúknutý nárazník, ale i falošné koncovky výfuku, agregát totiž využíva len jednu koncovku, v ktorej sú však obyčajné trúbky.
Masívnu prednú masku s lesklou mriežkou a masívnym chrómovaním okolo či nezvyčajné nasávacie otvory v tvare písmena C v nárazníku, kde výrobca umiestnil rovno smerovky a hmlové svetlá taktiež neprehliadnete.
Podľa niektorých je však auto pretvarované, podľa iných zas krásne. Určite ale nie je bežné. Ak je toto teda tá avantgarda, na ktorú Citroën pri tvorbe DS 5-ky myslel, tak potom áno, súhlasím. Aj avantgardní umelci boli často nepochopení a vyvolávali množstvo rozporuplných pocitov.
2. Interiér
V interiéri sa má človek, hlavne vodič, cítiť ako v kokpite lietadla. Už pri prvom pohľade to nemožno prehliadnuť. Citroënovská avantgarda si našla cestu aj tu. Osobne si však myslím, že Citroën zobral 10 dizajnérov a každému dal navrhnúť niečo iné.
Jeden mal na starosti hodinky, jeden ovládanie klimatizácie a multimediálneho systému (vôbec nevadí, že sú to dve úplne rozdielne veci), iný dostal za domácu úlohu navrhnúť najnepraktickejší volant, ktorý sa bude pri ovládaní šmýkať vďaka plastovým zbytočnostiam, ďalší zas ovládanie okien a strechy presne v strede vozidla, iný dostal za úlohu budíky… Takto si asi celý interiér vozidla rozobrali všetci, na ktorých asi šéfdizajnér ukázal prstom. Potom to už len poskladali dokopy a vznikol interiér pre DS 5. Samozrejme, avantgardný.
Nech sa pozriete kamkoľvek, všade sú iné prvky a tvary. Niekde okrúhle s nádychom prémiovosti (ovládače klímy a multimediálneho systému), niekde štvorcové (hodinky a displej), niekde zas ako zo sci-fi filmu, inde ako z lietadla. Tento až príliš pretvarovaný interiér z lesklého, matného a „kvapôčkového“ plastu v kombinácii s kožou ma vôbec nedostal. Navyše, plastové časti pri jazde vŕzgajú, masážne sedadlo pri chode praská a chýba mu ventilácia. Tu sa na luxus už akosi zabudlo. Celkovo je ergonómia a funkčnosť interiéru chabá.
Z interiéru ma tak dostal jedine kufor (až na jeho otváranie), ktorého objem takmer 470 litrov patrí k tým najväčším v segmente hatchbackov. Ten je možné ešte zväčšiť sklopením zadných sedadiel takmer do jednej roviny s dnom kufra. Potešilo aj množstvo odkladacích priestorov v dverách či lakťovej opierke.
3. Svetlá DS LED Vision
Faktom je, že nové svetlá DS LED Vision sú výborné. Nie sú to síce plne LED svetlá, ako ich poznáme od konkurencie, no kombinácia denných LED a bi-xenónov s natáčaním sa vydarila. V noci svietia výborne, majú automatické zapínanie diaľkových svetiel a tak sa počas nočnej jazdy nemusíte o nič starať. LEDky nájdete po novom aj ako hmlovky i smerovky.
4. Multimediálne vybavenie
Nebyť príplatkového systému HiFi DENON s 10 reproduktormi a subwooferom v kufri, multimediálna výbava by bola asi dosť chabá. Novinkou v DS 5 má byť nový dotykový displej, vďaka ktorému zmizli nejaké tie tlačidlá okolo neho, no jeho ovládanie nie je vôbec pohodlné. Rozlíšenie displeja s uhlopriečkou okolo 6-7 palcov je veľmi slabé, reakcie na dotyk ešte horšie. Na všetko musíte čakať.
Okrem toho je displej divne naklopený, takže okolité svetlo či odrazy z neho robia nečitateľnú čiernu plochu. Kto by čakal nejaký ten smart systém, má smolu. Stačiť vám musí absolútne základné nastavenie zvuku a možnosť zmeny motívov. Aspoň, že si môžete pripojiť smartfón cez Bluetooth alebo použiť USB flash disk s vlastnou hudbou.
Systém AFIL druhej generácie síce nie je súčasťou multimediálnej výbavy, no nedá mi nespomenúť ho. Ide o systém na sledovanie jazdných pruhov, ktorý vás upozorní na to, ak nechcene vybočíte z pruhu. Všetko by bolo super, no prečo musí tento signál dať silným vibrovaním do sedáku sedačky? Nepríjemné vibrovanie potom cítite až kdesi v žalúdku.
5. Cena
Za toto všetko si Citroën pýta minimálne 26 990 € (pozrite si cenník). To nie je až také hrozné. No cena nami testovanej DS 5-ky SPORT CHIC BlueHDi 180 s automatom sa vyšplhala až na 42 790 € a to aj po výstavnej zľave 2 000 €. To je už silná káva. Za túto cenu si môžete kúpiť omnoho ikonickejšie štýlovky z automobilového sveta.