Ekologická mestská a prímestská doprava (ak vynecháme klasické trolejbusy a električky) sa dnes orientuje hlavne na autobusy s motorom na zemný plyn, alebo dieselovo-elektrické hybridy. Objavujú sa už aj experimenty s vodíkovým pohonom, pri ktorých vodík spaľovaný v palivových článkoch generuje elektrinu, ale zatiaľ ich je skromne. Najzaujímavejšou alternatívou s nulovými emisiami sa zdajú byť elektrobusy a presadia sa možno aj na medzimestských linkách.
Problémom elektrických autobusov bol krátky dojazd, čo sa ale pri mestských linkách dalo ľahko akceptovať. Podľa spoločnosti Proterra, vyrábajúcej elektrobusy, je totiž priemerná trasa linky mestskej dopravy kratšia ako 20 míľ (cca 32 km). Autobus s pohonom na batérie s dojazdom okolo 40 míľ (64 km) sa teda dá v mestskej doprave úspešne nasadiť. Batérie s nižšou kapacitou sa navyše dajú na konečnej zastávke pohodlne nabiť za krátky čas. Proterra dodáva nabíjací port schopný nabiť batérie takéhoto autobusu len za krátkych 10 minút. Aj to je dôvodom, prečo je o elektrobusy Proterra v USA záujem zo strany dopravných spoločností.
A tento záujem bude zrejme omnoho vyšší, keďže Proterra ohlásila nový typ elektrobusu, ktorý v reálnych testoch dosiahol akčný rádius 250 míľ, čo je vyše 402 km. S takýmto dojazdom už môžu elektrické autobusy vyraziť aj na kratšie a stredné medzimestské trasy s tým, že v cieli sa môžu batérie nabiť napríklad počas noci.
„Zobrali sme technológiu, ktorá sa používa na napájanie športových vozidiel za 100 000 dolárov a vytvorili sme absolútne najdostupnejšie dopravné riešenie v krajine,“ povedal Ryan Popple, predtým pôsobiaci v Tesle Motors. Rovnako ako Tesla, aj Proterra navrhla svoje vozidlo od nuly. Podľa Popplea je dôležité zredukovať väzby na staršie technológie. Ak skupina vývojárov bude chcieť využiť časti starej konštrukcie, výsledkom bude katastrofálny produkt.
Dôvodom je, že elektromobily pracujú zásadne odlišným spôsobom, než automobily (busy nevynímajúc), ktoré spaľujú plyn alebo naftu, takže staré vzory tu nedávajú zmysel.
Nový autobus Proterra je vyrobený z uhlíkových vlákien, takže je veľmi ľahký a systém batérií môže byť o čosi menší. Keďže nie je vyrobený z kovu, jeho karoséria nekoroduje a na cestách bude mať dlhšiu životnosť. Hmotnosť je rozdelená rovnomernejšie ako pri bežných autobusoch, čo zlepšuje jazdné vlastnosti pri akcelerácii a zatáčaní.
Konštruktéri z Proterry sa domnievajú, že časom sa podarí zvýšiť dojazd elektrobusov z 250 na 300 míľ (480 km), aj keď v reálnej prevádzke na cestách rôznej kvality bude dojazd o niečo kratší.
Prvé autobusy sa majú v budúcom roku dodať pre spoločnosť Foothill Transit, ktorá prevádzkuje trasy v južnej Kalifornii. Výrobca kalkuluje s 12-ročnou životnosťou autobusov a intervalom výmeny batérií s dĺžkou 5-6 rokov. Po výmene batérií sa vzhľadom na technologický pokrok môže dojazd elektrobusu údajne zvýšiť aj o 150 km.