V prvom štvrťroku zaznamenala americká automobilka Tesla v Európe dramatický prepad predaja, v niektorých krajinách až o desiatky percent. Tento negatívny vývoj je o to prekvapivejší, že celkový trh s elektromobilmi v Európe medziročne rástol.
Najväčší prepad zaznamenalo Nemecko, kde predaj klesol o 62,2 %, nasledované Belgickom, Švédskom a Dánskom. V kontraste s týmto trendom sa Spojené kráľovstvo stalo jedinou krajinou, kde Tesla zaznamenala nárast predaja o 6 % .
Prepad predajov elektromobilov značky Tesla na európskom trhu, je témou už celé týždne a ani najnovšie čísla nenaznačujú, že by sa na tom malo v dohľadnej dobe niečo zmeniť. Pod prepad predajov o celé desiatky percent vo väčšine európskych krajín, sa mohli podpísať viaceré faktory.
Tým najväčším sú politické kontroverzie Elona Muska, ktorý okrem angažovania sa v americkej vládnej štruktúre verejne podporil krajne pravicové strany v Európe. Opomenúť ale nemožno ani rapídne rastúcu konkurenciu z Číny, ktorá oficiálne vstupuje na európske trhy a spotrebiteľov dokáže zaujať zaujímavým pomerom medzi cenou, technológiami a jazdnými parametrami svojich modelov.
Krajina | Q1 2024 | Q1 2025 | Zmena (%) |
Nemecko | 13068 | 4935 | -62,2 |
Švajčiarsko | 3264 | 1238 | -62,1 |
Belgicko | 7219 | 3019 | -58,2 |
Dánsko | 3558 | 1549 | -56,5 |
Švédsko | 4312 | 1929 | -55,3 |
Holandsko | 6854 | 3445 | -49,7 |
Rakúsko | 2506 | 1304 | -48,0 |
Fínsko | 894 | 475 | -46,9 |
Francúzsko | 11360 | 6696 | -41,1 |
Poľsko | 1264 | 899 | -28,9 |
Portugalsko | 2888 | 2145 | -25,7 |
Nórsko | 5121 | 3817 | -25,5 |
Ostatné | 4420 | 3301 | -25,3 |
Španielsko | 3601 | 3169 | -12,0 |
Taliansko | 3721 | 3469 | -6,8 |
Británia | 11768 | 12474 | 6,0 |
Primárne vysvetlenie pre pozitívny trend v predaji elektromobilov značky Tesla v Spojenom kráľovstve, ponúka portál Electrek, ktorý poukazuje na agresívnu politiku automobilky na tamojšom trhu. V Británii začína leasing Modelu Y na 399 librách mesačne (približne 462 eur), zatiaľ čo v Nemecku je to 570 eur.
Jedným z diskutovaných vysvetlení tohto cenového rozdielu je výrobná logistika. Keďže Spojené kráľovstvo je jedným z mála európskych trhov s volantom na pravej strane, je možné, že Tesla vyrobila nadbytok vozidiel tohto typu (pravdepodobne v Šanghaji, nie v Berlíne) a následne ich predávala pod cenu, aby sa vyhla ich hromadeniu na skladoch.
Podobná cenová politika sa aktuálne objavuje aj v ďalšom „pravostrannom“ trhu – v Hongkongu, čo teórii pridáva na dôveryhodnosti. Okrem toho Spojené kráľovstvo neaplikuje rovnaké clá na čínske elektromobily ako EÚ, čo teóriu o importe vozidiel z Číny iba podporuje.
Podľa niektorých názorov by sa ešte pod rastúce predaje v Británii mohla podpísať aj štruktúra trhu. Väčšina Tesiel v Británii je totiž podľa diskutujúcich obstarávaná ako firemné vozidlá, často s niekoľkomesačným predstihom. Mnohých zákazníkov mohlo taktiež k nákupu nového elektromobilu tejto značky motivovať aj zavedenie „luxusnej dane“ na elektromobily nad 40 000 libier, ktoré vstúpilo do platnosti začiatkom apríla.
Aj keď Spojené kráľovstvo poskytuje Tesle dočasnú úľavu, dlhodobá udržateľnosť fungovania automobilky v Európe bude závisieť od schopnosti prispôsobiť sa miestnym trhom, zlepšiť imidž značky a efektívne konkurovať etablovaným aj novým hráčom na trhu.