Elon Musk sa stal kontroverznou osobnosťou takmer od okamihu, keď začal v prezidentských voľbách podporovať kandidáta Donalda Trumpa. Po jeho víťazstve vo voľbách sa to ešte viac vyhrotilo.
Avšak Elon Musk, ktorý vlastní spoločnosti ako Tesla, SpaceX či X, už v minulosti dokázal, že netreba jeho slová brať úplne vážne, ale s poriadnym nadhľadom.
V tomto článku sa oprostíme od jeho politických výrokov a gest, ale skôr sa zameriame na trojicu situácií, kedy nám niečo sľuboval, no do dnešného dňa sme sa toho veru nedočkali.
Tesla Roadster
V roku 2017 Elon Musk všetkých očaril ukážkou športového elektromobilu s názvom Tesla Roadster. Tento elektromobil dokázal na stovku zrýchliť len za 1,97 sekundy, pričom krútiaci moment mal byť až 10 000 Nm spolu s maximálnou rýchlosťou viac ako 400 km/h.
Hodnoty to boli doslova až neuveriteľné, no Muskovi sme mali veriť, že ak niekto dokáže takýto doslova šialený elektromobil vyrobiť, tak práve Tesla na čele s ním. Už vtedy prenikali na povrch informácie, že sa do výroby tak skoro nedostane, pričom cenovka by mala atakovať hranicu 200 000 dolárov.
A tak sa aj stalo a po Roadsteri sa doslova zľahla zem. Odvtedy Tesla predstavila viacero modelov na čele s dizajnovo extravagantným Cybertruckom. Zlom prakticky nastal až minulé leto, kedy sa dostala von informácia, že Tesla Roadster sa dá predobjednať. Stalo sa tak prakticky po takmer siedmich rokoch.
Avšak je nutné zaplatiť sumu 5 000 dolárov a následne spoločnosti previesť ďalších 45 000 dolárov do 10 dní od rezervácie. Opäť sme sa dostali k tomu, že automobilka nezverejnila ani finálnu cenu ani dostupnosť. Ktovie, či parametre budú zhodné s tým, čo v roku 2017 prezentoval samotný Musk. Sme zvedaví, kedy sa konečne Roadster dostane reálne do výroby a keďže má Tesla aktuálne problémy s predajmi hlavne kvôli Muskovej angažovanosti v politike, uvidíme, či vôbec.
Dostupný elektromobil Tesla Model 2
Po novom viaceré automobilky nastavili trend, že chcú na trh priviesť v podstate aj čo najlacnejší elektromobil, ktorý by bol cenovo dostupný, pričom hranica by mala byť okolo 20 000 eur. Na trhu už tak máme modely ako Hyundai INSTER, Dacia Spring či Citroën ë-C3.
Nie je tak prekvapením, že do tohto súboja by sa rada pripojila, okrem iných, aj samotná Tesla. Dokonca sa o ňom zmienila v apríli 2023 v rámci svojho Master planu číslo 3. Hovorilo sa o modeli, ktorého cena bude 25 000 dolárov.
Kompaktný model, ktorý je často označovaný ako Tesla Model 2 vraj bude obsahovať 53 kWh batériu s chémiou LFP. Tesla tvrdí, že nižšia energetická hustota tohto typu batérie ju robí najvhodnejšou pre elektromobily štandardného dojazdu.
Avšak od tohto momentu sme opäť toho veľa nepočuli, akurát sme videli render takéhoto elektromobilu, ktorý by údajne preberal nejaké dizajnové prvky z Cybertrucku. Malo by ísť o malý crossover, čo je jeden z najobľúbenejších karosárskych spracovaní automobilov. Majú vyšší posed, mierne vyššiu svetlú výšku a stále dostatok miesta v interiéri či kufri. Vyrábať by sa mal vo fabrike Giga Berlin.
Tesla Full Self-Driving
A na záver to, čo nám Musk sľuboval prakticky od uvedenia prvého modelu, a to konkrétne autopilot s názvom Full Self-Driving (FSD). Mnohí to považovali za riadne sci-fi, teda nasadnete do auta, zapnete autopilota a Tesla vás už sama odvezie na vami zadané miesto.
To, čo sa javilo ako sci-fi, tak pri sci-fi to aj zostalo. Áno, niekde v USA už sčasti FSD funguje, no stále to nie je také dokonalé, aj keď už mnohí z nás videli videá, kedy vodiči Tesiel vyslovene za volantom spia alebo si čítajú noviny. Avšak to fungovalo skôr na diaľniciach.
Mimo nich je FSD stále nevyspytateľný, jeho reputácii nepomohli ani (ne)smrteľné havárie, kedy vodiči FSD využívali a v kritickom momente skončili mimo cesty alebo v nejakom druhom aute. Aj keď patrí medzi najvyspelejšie technológie spomedzi konkurencie, stále má dosť chýb.
Je pravdou, že v Európe brzdí FSD nastavená legislatíva, no hnevať by sme sa na to mohli len v takom prípade, keby to mimo EÚ fungovalo nie na 99 %, ale na 100 %. FSD od Tesly sa postupne zlepšuje, ale ešte potrebuje veľa testovania, aby bol systém úplne spoľahlivý a bezpečný.