- #Aplikácie a hry
- 11 min.
- dnes
Nový Indiana Jones je skvelá akčná adventúra a pýta si nomináciu na hru roka
Raz za niekoľko rokov príde takmer najlepšia hra ako nečakané prekvapenie až po Mikulášovi. A tento rok je milým prekvapením výborne spracovaná novinka s Indiana Jonesom.
S láskou k hrdinovi, hudbe i sérii
Na herné spracovania filmov sa často pozerá s dešpektom, že si tvorcovia chcú uľahčiť život a vyťažiť z licencie čo najviac peňazí za minimum úsilia. Najnovšia hra so známym archeológom je akoby výnimka potvrdzujúca pravidlo. Perfektný titul, kde od prvých minút sedí s legendárnymi filmami absolútne všetko.
Čo je najdôležitejšie – autori našli výborný príbeh a zasadili ho do roku 1937, t.j. presne medzi prvý a tretí film. To im umožňuje ukázať Indyho v plnej sile medzi známymi dobrodružstvami a pomrkávať na hráča, lebo sa môžu odkazovať na známe reálie či postavy (kríza s Marion?). Ale okrem príbehu (o ňom trošku neskôr) je fascinujúce sledovať ako si dizajnéri naštudovali aj jemné nuansy a veci, ktoré filmové spracovania urobili legendárnymi: či sú to jednotlivé akčné sekvencie, dialógové scény, vzťahy s inými postavami, jemné absurdity a osobitý zmysel pre humor.
Do toho je potrebné zdôrazniť, že aj Indiana Jones and the Great Circle má výbornú zápletku servírovanú v rôznych častiach sveta. Ikonické predmety či momenty nesmú chýbať (už v prológu dorazí aj obrovská kamenná guľa, ale nepôsobí to ako trápne kopírovanie, ale pocta legendárnej naháňačke) a dizajnéri zájdu do takých detailov, že napríklad pri jednej scéne v múzeu vkladajú napínavú hudbu presne do chvíľ, kedy niečo hľadáte alebo akčnú, keď sa snažíte bojovať. Sú to roky staré postupy, aké sa už ani dnes vo filmoch nepoužívajú, ale skvelo fungovali v minulosti, keď Steven Spielberg presne vedel, čo točí, Harrison Ford to vedel zahrať a John Williams ladil do toho fantastické hudobné motívy.
Fakt je, že ani jeden na hre nespolupracoval. ALE Indiana Jones vyzerá skutočne autenticky (videohry sú v tomto smere menej bolestivé ako všelijaké de-aging filmové techniky), Troy Baker ho dokáže spoľahlivo dabovať, takže miestami máte pocit, že cez zuby precedí hlášky práve Ford. A Gordy Habb veľmi dobre pracuje s pôvodnou hudbou Johna Williamsa tak, že máte pocit, ako by ju skladal priamo on. Je to rarita, že hráte hru, kde všetko pôsobí na vás ako vo filme, ktorý milujete. A o to viac, že dnes sa takto filmy už netočia, o čom svedčí… sčasti aj vlaňajší piaty Indiana Jones. Toto je poctivá klasika pre znalcov. Otázne bude, ako hru zoberie dnešné publikum a dnešní hráči, ktorí na trilógii od Spielberga tak nefičia…
Čo je ten Veľký kruh?
Herný príbeh Indiana Jones and the Great Circle začína v hustej peruánskej džungli. Indy a pár sprievodcov sa snažia dostať ku mystickému chrámu, kde chcú získať zlatú lebku. Predierate sa húštinou, objavíte kemp svojho protivníka, ktorý sa sem vydal pred istým časom. Z džungle prejdete do tajomných kobiek, kde už čakajú aj rozmanité mechanizmy a pasce. Rýchlo zistíte, že niektorí bádatelia to neprežili (a sú efektne nabodnutí na rôznych koloch), aj vaša skupinka sa postupne stenčuje. Vyskúšate si prvý puzzle a na ceste späť aj naháňačku s kamennou guľou. A strih!
Ďalší level sa odohráva na Marshall College, kde Indiana Jones vyučuje. Jeden večer si popíjate so svojím kamošom počas jednej búrky, až sa zrazu strhnete a zistíte, že na univerzitu niekto vtrhol (rozbité okno). Chvíľu bádate v tme, čaká vás konfrontácia s viac ako dvojmetrovým obrom s medailónom na krku. Ten vás však porazí, zdrhne cez okno a vy začínate zisťovať, čo sa mu podarilo ukradnúť. Takže ďalší puzzle: zistiť, čo narušiteľ ukradol a rozhádzané artefakty uložiť na správne miesto. A ten čo chýba, to je vlastne stopa, o čo mu ide. A keďže na miesto činu nechal stopu, vytušíte, že ďalšou zástavkou bude… Vatikán.
A šup na lietadlo do ďalšieho levelu. Podobne ako filmy, aj hra takto strieda svetoznáme i tajomné lokality a má to perfektný zmysel. Veľký kruh z názvu hry totiž odkazuje na akýsi perfektný kruh zložený z miest s určitým duchovným významom z histórie. Miesta sú rozložené po celom svete, preto postupne navštívite aj chrámy v Thajsku, egyptské pyramídy, Šanhghaj, Himaláje či ďalší bájny chrám.
Pre hru to znamená jediné: zmena lokalít znamená šancu servírovať vám rozmanité miesta a levely. Niektoré sú relatívne lineárne, čo pochodíte z výpravy v Peru, iné sa už trošku otvárajú (možno preliezť dve poschodia univerzity) a tie najväčšie veľmi členité, takže v nich môžete nachádzať aj rozličné cestičky ako ísť ďalej. To platí hneď pre veľký level vo Vatikáne, kde postupujete istou cestou, ale začnete hľadať rozličné kľúče, ktorými otvárate dvere a sprístupnite si rôzne skratky alebo odbočíte na zdanlivo nedôležitú rímsu a dostanete sa na začiatok levelu… Možností je veľa. A autori nájdu pre vás motiváciu ako aj odbočiť z hlavnej línie na vedľajšie.
Žiadna kópia Tomb Raider!
Na tomto mieste by sa patrilo ešte podotknúť, že Indiana Jones and the Great Circle nie je asi vytúžená hra pre fanúšikov Tomb Raidera v štýle, že Indy dostane konečne vlastnú hru a bude mužskou verziou známej akčnej adventúry. Dôvody sú viaceré. Už pohľad nazerania na svet je odlišný: Tomb Raider je third- person hra, zatiaľ čo Indiana Jones využíva pohľad z prvej osoby ako Call of Duty.
To výrazne mení situáciu a hrateľnosť: všetko vidíte z očí hrdinu, takže sa hlbšie ponárate do lokalít a puzzle, aj tempo hry je málinko pomalšie. Jedinou výnimkou sú momenty, keď používa Indy ikonický bič a prichytí sa o rôzne zábrany – vtedy sa hra prepne do third-person uhla, aby ste mohli vidieť, o aké rímsy či predmety sa Indy môže oprieť a traverzovať na isté miesta. Funguje to presvedčivo, lebo pri týchto pasážach je dobré vidieť kam smerujete.
Zásadný poznatok: nečakajte akčnú hru, kde postrieľate desiatky nepriateľov. Naopak, v jadre je to najmä adventúra: hľadanie predmetov, artefaktov, skladanie či riešenie puzzle, o to tu ide v prvom rade. Premyslene sa dostávate vpred, hľadáte kľúče na otváranie dverí, cestu ako sa dostať niekam dole (jaskyne, katakomby) či hore (štverať sa vo Vatikáne má svoje čaro). Kľúče vám môžu pomôcť, ale hra ráta s tým, že nenájdete všetko a aj tak by ste sa mali dostať v príbehu ďalej. Vatikán je úžasná prvá lokalita, čo ukáže rozličné cesty – môžete vybehnúť po schodoch, zvoliť jednu či druhú skratku, chodiť po rímsach.
Daj mu po hube a vyrieš hlavolam
Nepriateľov v hre býva neúrekom, ale hoci sa dostanete k desiatkam rôznych zbraní (tyče, lopaty, metly, obušky alebo aj rôzne kvéry), hra primárne ráta s vaším stealth postupom, t.j. treba sa niekam dostať bez toho, aby vás nepriatelia spozorovali. A osobne som si na stealth celkom zvykol, najradšej buchnem niekomu po hlave a odtiahnem ho za nejaký sud či tmavej uličky. Lebo tento postup je tichý, nevzbudí takú pozornosť ako streľba a nemusíte rátať náboje. Ak sú iba 1-2 nepriatelia, dá sa to zvládať, no pri väčších počtoch už musíte rozmanito kombinovať. Ale k Indymu mi tento spôsob sedí – nie je to žiadny akčný borec.
Keď sa strhne boj, zväčša ide o pästné súboje, ktoré sú solídne spracované – využívate bloky, snažíte sa o údery do tváre, keď je nepriateľ odkrytý a má to jemne surový nádych s trochou krvi. Opäť to patrí ku štýlu. Do akcie nasadíte aj ikonický bič, hoci sám som ho využíval skôr na ten pohyb v priestore.
Veľká pozornosť sa však sústredí na hádanky. V teréne sa snažíte hľadať aktívne časti, všetko podozrivé, rôzne predmety alebo keď ste v pyramídach či katakombách, dávate pozor, kam kráčate, aby ste nepadli do pasce alebo nespustili smrteľný mechanizmus. Niekedy vám pomáhajú ikony, kde sa čo deje – a podľa obtiažnosti si môžete zvoliť aj či sa vám budú napríklad ukazovať aktívne predmety v priestore. Hádanky sú povinná súčasť v príbehu, takže sa im nevyhnete a treba ich riešiť, aby sa pustila ďalšia animácia alebo dialóg. Zbierate kopu predmetov, ústrižkov, takže indícií nebýva vôbec málo.
Z puzzle vás čakajú rôzne typy: najprv ľahšie, sledovať podozrivé ikony či obrázky v záplave iných. Inokedy už musíte zapojiť rozum a tematicky prepájať čo kam patrí (expozície v múzeu podľa regiónu) alebo voliť správne poradie. Budete presúvať časti objektu, skladať viaceré kúsky do jedného, hľadať kľúče, prepínať páky, hľadať či šifrovať kódy na trezor. A v teréne sa dočkáte už aj fyzikálnych puzzle ako natáčať zrkadlá na odrážanie svetla, skladanie rôznych kolies alebo prepájať potrubia.
Pomáhať vám bude aj fotoaparát, ktorý naznačí niektoré spojitosti. Z pekných záberov nebudete mať iba pár bodov, ale aj šancu nájsť kľúčový objekt, záhadný nápis a iné formy stôp.
Takže šanca na hru roka?
Indiana Jones and the Great Circle má ešte kopu ďalších devíz. Napríklad výbornú štruktúru úloh – môžete ísť 15 hodín po hlavnom príbehu, ale aj vedľajšie úlohy dávajú zmysel a pekne rozšíria potenciál lokalít. Alebo výborná audiovizuálna stránka, ktorá presvedčí detailnou grafikou, skvelou hudbou i zvukom alebo možnosťou prispôsobovať si obtiažnosť. Skrátka, už dlho tu nebola taká hra, ktorá slúži nielen ako pocta originálu, ale ho dokáže aj umne rozšíriť a priniesť nové dobrodružstvá.
Indiana Jones and the Great Circle vyšiel 9. decembra 2024 na Xbox Series a PC. Na jar 2025 sa chystá vydanie aj na PS5.
Výhody
- výborné spracovanie verné filmovému originálu
- striedanie lineárnych a otvorených lokalít zvyšuje dynamiku
- rozličné miesta zo sveta v hrateľnej podobe
- spôsob objavovania levelov, množstvá indícií
- kvalitne spracovaný stealth i akcia
- rozmanité hlavolamy a riešenia
- použitie biča, fotoaparátu, mapy a iných pomôcok
- famózna hudba, dabing, aj animácie
Nevýhody
- občas zaseknutý nepriateľ