- #E-mobilita
- 5 min.
- 24.10.2024
Na Slovensku nekupujeme elektromobily, za kvartál sa ich predalo len 500!
Sme na chvoste predajnosti elektromobilov v EÚ, no akosi to nikoho z predstaviteľov štátu netrápi. Naopak, absolútne to ignorujú a tak skoro sa nedočkáme ani stimulov, ktoré by to mohli zmeniť.
Zabudnúť môžeme aj na také drobné úľavy ako diaľnice pre elektromobily zadarmo, čo je bežná prax v mnohých krajinách EÚ. Namiesto toho budeme mať najdrahšie diaľnice v prepočte na kilometer.
Pritom by to ročne (budúci rok) „slovenskú kasu“ pripravilo len o 1,2 milióna eur. Ide o prepočet podľa počtu elektromobilov jazdiacich po našich cestách voči cene novej ročnej diaľničnej známky, no nie všetky elektromobily ju nutne potrebujú.
Tých je totiž podľa asociácie SEVA 13 395 kusov. K tým môžeme pripočítať ešte 802 elektrických dodávok, malých a veľkých nákladných vozidiel. Celkovo tak po našich cestách jazdí len 14 197 elektromobilov. Tu sa plug-in hybridy nepočítajú.
Podľa SEVA a medzinárodnej agentúry ACEA bolo u nás za posledný kvartál (Q3/2024) predaných len 497 nových elektromobilov, čo má byť medziročný pokles o 14 %. Ako SEVA dodáva, do tohto počtu sa nepočítajú elektromobily Tesla, pretože tu nemajú oficiálne zastúpenie. Rovnako tak aj niekoľko kusov dovezených iných elektromobilov zo zastúpení čínskych automobiliek v Európe.
Toto číslo pritom potvrdzujú aj štatistiky ZAP SR, podľa ktorých bolo v júli na Slovensku predaných 174, v auguste 155 a v septembri 159 elektromobilov. Dokopy ide o číslo 488, pričom predstavuje čisto osobné vozidlá, nie dodávky či nákladné elektromobily.
SEVA dodáva, že v takom Belgicku, Švédsku, Portugalsku či Fínsku dokonca batériové elektromobily predbehli benzínové spaľovacie pohony a kým čisté elektromobily tvorili v Európe už 19,1 % nových predajov, na Slovensku to bolo stále len 2,2 %.
„Podiel na Slovensku predaných batériových elektromobilov za tretí kvartál 2024 dosiahol 2,2 %, avšak na základe našich prepočtov, po započítaní nových vozidiel značky Tesla, môžeme hovoriť o podiele elektromobilov na úrovni 3 %,“ tvrdí Martin Jelenek, analytik Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA). Inak povedané, z každej predanej stovky nových automobilov na Slovensku sú len 3 elektromobily!
Uvidíme teda čo sa udeje po príchode cenovo dostupnejších elektromobilov na náš trh, či sa niekedy dostaneme aj na úroveň možno 5 elektromobilov na každých 100 nových predaných áut. Pozitívne ale je, že na Slovensko sa stále vozí pomerne značné množstvo jazdených elektromobilov, ktoré v týchto štatistikách nenájdeme.
„Začína sa predaj modelov v nižších triedach ako Citroën ë-C3, Kia EV3 či Škoda Elroq a na trh čoskoro prídu aj ďalšie elektromobily v nižšej strednej triede. To sú cenovo dostupnejšie vozidlá, ktoré budú vhodné aj ako bežnejšie služobné autá vo firmách,“ povedal Patrik Križanský, riaditeľ SEVA.
SEVA však stále verí vo vládne stimuly. „Dúfame, že avizovaná podpora zo strany vlády aj prostredníctvom opatrení z Akčného plánu pre rozvoj elektromobility pomôžu tento trend zvrátiť. Výrazný nárast v predajoch bol zaznamenaný v Českej republike aj v Maďarsku, a to aj vďaka podporným mechanizmom. Adopcia v oboch krajinách presiahla 8 %,“ dodal Križanský.
SEVA tiež očakáva silnejúcu snahu výrobcov automobilov, ktorí musia už v budúcom roku znížiť emisie svojej flotily novoregistrovaných vozidiel o 15 % oproti roku 2021 na cieľových 93,6 g CO2/km. „Výrobcovia majú viacero možností, ako to dosiahnuť, napríklad aj zvýšením predaja menších vozidiel. Každý predaný elektromobil však zásadne zlepšuje celkový priemer predanej flotily a preto sa budú výrobcovia snažiť ich predávať čo najviac,“ uzatvára riaditeľ SEVA Patrik Križanský.
Dočkáme sa teda lacných elektromobilov, resp. výpredajov, len aby automobilky dosiahli svoje ciele? To nie je vôbec isté, skôr naopak. V iných krajinách Európy, vrátane našich susedov, sa totiž ich cenovo dostupnejšie modely spomínané vyššie budú predávať výrazne lepšie ako na Slovensku, kde chýbajú akékoľvek stimuly zo strany štátu. U nás tak zľavy len aby výrobcovia predali viac elektromobilov vôbec nie sú potrebné. Tých pár desiatok kusov im nijako nepomôžu. Veď to čo u nás predajú za rok inde predajú za týždeň či mesiac.