Elektrifikácia postupne prichádza aj do odboru stavebníctva. Skvelým príkladom toho je spoločnosť Komatsu, ktorá na podujatí MINExpo predstavila 400-tonové elektrické banské rýpadlo PC4000-11E.
Spája tak silu dieselových agregátov spolu s nižšou uhlíkovou stopou. Je navrhnutý tak, aby vydržal aj tie najnáročnejšie ťažobné operácie. Navyše eliminácia má za následok až 50-percentnú úsporu celkových nákladov.
Toto číslo nie je rozhodne vymyslené. Japonská spoločnosť totižto tvrdí, že ich zákazníci, ktorí používajú práve rýpadlo PC4000-11E, tak v pilotných programoch dosiahli 47-percentnú úsporu celkových nákladov na vlastníctvo.
„MINExpo je pre nás ideálna platforma na spojenie s našimi globálnymi zákazníkmi a tými, ktorí sa k nám chcú pripojiť. Považujeme sa za partnerov našich zákazníkov, ktorí ich podporujeme a spolupracujeme s nimi na ich ceste k udržateľnejšej a efektívnejšej ťažobnej prevádzke.“ Peter Buhles, viceprezident pre predaj a servis, Komatsu Germany GmbH – Mining Division.
Takže toto elektrické banské rýpadlo má vo všetkom zlepšiť prácu a zefektívniť samotnú činnosť rýpania. To je ale zhruba všetko, čo o tomto zariadení vieme.
Je teda viac vecí, ktoré nepoznáme. Medzi tie patrí napríklad výkon samotného elektromotora alebo sady elektromotorov, prípadne kapacitu batérie a jeho výdrž pri náročných banských úkonoch. Je ale zrejmé, že aj tieto informácie sa dozvieme neskôr.
Samotná spoločnosť Komatsu je aktuálne veľmi spokojná, pretože priniesla zákazníkom niečo, čo výrazne znižuje ich náklady a tieto ušetrené financie môžu použiť niekde inde.
Taktiež nie je vylúčené, že ide len o prvé elektrifikované vozidlo z celej flotily tohto výrobcu. Musíme si zrejme len počkať, kedy sa dočkáme aj tých ďalších.