Dôvodom nie je to, že už nebudú, naopak, Čína a jej fabriky chŕlia jeden nový model za druhým. Problém je ten, že Európska únia chystá zaviesť poriadne vysoké dovozné clá a tým sa rapídne zvýši už aj tak pomerne vysoká cena čínskych elektromobilov.
Nové clá pred pár dňami schválili krajiny Európskej únie, pričom do platnosti by mohli vstúpiť už budúci mesiac. Prekvapením je ako hlasovali zástupcovia jednotlivých krajín.
Za návrh totiž bolo len 10 krajín EÚ. Hlasovanie bolo neverejné, no do médií napriek tomu unikli informácie o tom, kto ako hlasoval. Za návrh boli krajiny ako Poľsko, Dánsko, Estónsko, Francúzsko, Írsko, Taliansko, Litva, Lotyšsko či Holandsko, ktoré však predstavujú menšinu EÚ.
Proti návrhu bolo nielen Slovensko či Maďarsko, ale Nemecko ako najväčší producent automobilov v EÚ, ale aj Malta či Slovinsko. Ostatné krajiny sa zdržali hlasovania. Problémom je politika, pretože zavedením dovozných ciel sa môže začať obchodná vojna s Čínou, do ktorej prakticky všetky krajiny EÚ vyvážajú svoj tovar, zväčša ten luxusný, keďže Čína je prakticky sebestačná.
Na druhej strane je potrebné ochrániť európskych výrobcov automobilov, ktorí nemajú šancu konkurovať tak nízkym cenám, za aké čínski výrobcovia ponúkajú svoje elektromobily. V USA a Kanade pritom nedávno schválili clá vo výške až 100 % na dovezené čínske elektromobily (a nielen tých).
U nás, v Európe, sa hovorí o clách až do výšky 45 %. V súčasnosti je clo 10 %, pričom od 31. októbra by mohlo pre mnohé značky výrazne stúpnuť. Zaujímavé je, že nie všetky značky by mali rovnaké dovozné clá. Také BYD by malo mať 17+10 %, Geely 18,8+10 % a SAIC až 35,3+10 %. Pre zaujímavosť, Tesla má mať clo 7,8+10 %. 10 percent je pritom spomínané súčasné clo.
Cieľom ciel je eliminovať obrovský cenový rozdiel medzi čínskymi a európskymi elektromobilmi z dôvodu obrovských štátnych dotácií zo strany čínskej vlády. Tá totiž dotuje každý jeden vyrobený elektromobil, vďaka čomu čínski výrobcovia dokážu aj napriek obrovským finančným nákladom doviezť do Európy stále cenovo dostupnejšie elektromobily, ako sú tie európske.
Ceny čínskych elektromobilov sú dumpované čo je nezákonná konkurenčná taktika. Čína podľa EuroNews hovorí o skreslených a umelo vytvorených obvineniach. Hoci je hlasovanie uzavreté, zatiaľ to neznamená, že bude automaticky platné. Európska komisia a diplomati EÚ majú naďalej rokovať s predstaviteľmi Číny na tom, aby clá nemuseli žiadne krajiny zavádzať. Do 30. októbra by mali napríklad čínski výrobcovia Komisii predstaviť svoje minimálne ceny za jednotlivé modely. Či to pomôže, je dnes ešte otázne.
Nie je tiež isté ako sa EK postaví voči čínskych elektromobilom vyrábaným na pôde EÚ. Čínski výrobcovia tak budú schopní v priebehu niekoľkých rokov zaplaviť trh svojimi modelmi Made in EU iba vďaka tomu, že si postavia na území Únie svoje vlastné fabriky, alebo rovno kúpia už tie existujúce, čo sa deje už v súčasnosti. A svoje gigantické lode na prepravu vozidiel nasmeruje na iné kontinenty, kde clá voči ich automobilom (zatiaľ) nie sú.
Ešte väčšou zaujímavosťou je, že nové clá sa týkajú iba elektromobilov. Čínske vozidlá so spaľovacím motorom, a teda ja hybridy či plug-in hybridy, nové clá by mohli kompletne obísť.
Po prípadnom zavedení ciel pritom nie je isté ako sa voči nim postaví Čína, kde mnohé európske štáty vyvážajú napríklad mäso či alkohol. Nehovoriac o samotných európskych automobilkách, ktoré do Číny vyvážajú luxusné automobily, hlavne tie nemecké. Na výsledok možného zavedenia ciel na čínsky elektromobily si teda musíme ešte počkať. Ak sa ich obávate, popozerajte sa po čínskych elektromobiloch u nás či v Európe radšej už teraz.