Lexus NX 350h a jeho plug-in hybridný súrodenec s číselným označením 450h sa na našich stránkach už niekoľkokrát objavil. Teraz však japonský výrobca prichádza na trh s novinkou v podobe modelu Overtrail. Čo to znamená?
Zmien je niekoľko a väčšinou si ich aj na prvý pohľad všimnete, však táto verzia NX 350h je určená na to, aby ste sa s ňou v prípade potreby mohli vybrať aj mimo spevnenú cestu. Nečakajte však drsný offroad, aj keď sa tak Overtrail občas chce tváriť.
Rozdielov oproti bežnej „civilnej“ verzii Lexusu NX 350h je hneď niekoľko. Prvý, ktorý si všimnete určite je lak. Lexus ho nazýva mesačne púštny a musím povedať, že sa NX 350h naozaj hodí. Auto vďaka nemu vyzerá tak akosi odvážnejšie. To však stále nie je všetko. V novom čiernom farebnom prevedení sú aj niektoré iné doplnky na aute, ako napríklad kryty spätných zrkadiel, alebo časti predného nárazníka.
Už pri pohľade z vonku vidieť, že Lexus NX 350h Overtrail je akosi vyššie. Môže za to najmä úplne iný podvozok, ktorý je o 15 mm vyšší, ako v prípade štandardnej verzie. Celkovo tak môžete počítať so svetlou výškou 200 mm.
Zabudnúť pritom nesmiem ani na unikátne čierne 18“ kolesá, ktoré sú obuté do pneumatík Dunlop Grandtrek AT5 s výrazným vzorom. Je to najmä preto, aby si Lexus NX 350h Overtrail poradil aj s trošku horšími adhéznymi podmienkami. A navyše vďaka týmto pneumatikám aj vyzerá o niečo agresívnejšie.
Bohužiaľ sa práve tieto pneumatiky podpisujú aj na vlastnostiach, ktoré asi nebudete mať tak radi, ak sa budete pohybovať najmä po asfalte. Pri jazde totiž samozrejme o niečo hlasnejšie hučia a na určitých typoch asfaltu už počas mokrej vozovky veľmi ľahko zistíte, ako vie byť Overtrail nedotáčavý. To nepridáva moc dôvere v auto.
Inak však aj napriek týmto úpravám a vďaka použitiu adaptívneho podvozku AVS, ktorý bežne Lexus prenecháva verziám F Sport a F Sport Top ponúka Lexus NX 350h Overtrail veľmi pohodlné a najmä komfortné zvezenie. A to dokonca aj v prípade, ak sa pohybuje po nie príliš kvalitnej ceste.
Ak si však odmyslíte všetky tieto drobné úpravy, ktoré umožnia budúcemu majiteľovi sa odlíšiť, tak nový
Lexus NX 350h prináša všetko to, na čo ste v podobnom modeli zvyknutí. V prípade pohonnej jednotky nechýba známy atmosferický benzínový štvorvalec s objemom 2,5 litra, ktorý je v prípade novinky kombinovaný s dvojicou elektromotorov. Jeden je spojený priamo s prevodovkou a druhý nájdete na zadnej náprave.
Vďaka tomu nesie označenie E-Four, čo predstavuje práve pohon všetkých štyroch kolies. Zadný elektromotor pomáha samozrejme aj prí štarte. Celkový výkon je príjemných 179 kW. Nie je to síce nejako extrémne veľa, takže nečakajte zbytočne vysokú dynamiku pri vyšších rýchlostiach, ale zas zrýchlenie na stovku predstavuje 7,7 sekundy, čo je veľmi príjemná hodnota.
Vyšší podvozok a najmä pneumatiky s výrazným dezénom sa prejavujú aj na spotrebe. Tá nie je až tak nízka, ako by ste možno v prípade hybridného SUV podobných rozmerov čakali. Hodnota 7,1 l/100 km je však stále pomerne prijateľná. Samozrejme spotreba je najnižšia v prípade, ak sa pohybujete v meste.
V prípade interiéru prináša verzia Overtrail tiež drobné zmeny a to najmä v prípade farebných verzií sedadiel, či výplni dverí a podobne. Inak je to však známy model NX, ktorý sme už videli. Technologicky naozaj veľmi dobre vybavený model, ktorý ponúka niekoľko vychytávok, ktoré si zamilujete.
Určite k nim patrí poriadna plejáda asistenčných systémov, ktoré zahŕňajú adaptívny tempomat, sledovanie mŕtveho uhla, udržiavanie v jazdných pruhoch, head-up displej, či upozorňovanie na maximálnu povolenú rýchlosť. Potešením je však to, že najmä tie otravné asistenty, ktoré sa pripomínajú neustálym pípaním viete veľmi rýchlo vypnúť.
V prípade Lexusov som sa vždy tešil príkladnej ergonómii ovládania, avšak v tomto prípade budem trošku hundrať. Lexus NX v najnovšej verzii totiž ponúka na volante ovládanie prostredníctvom dotykových plôch, ktorých funkciu je možné prepínať jednoduchým tlačidlom. Osobne to nepovažujem za príliš šťastné. Nielenže nevidíte aká funkcia na danej ploche je a to až do momentu, kedy sa plochy nedotknete, ale aj navigácia s pamäti robí problém. Viac krát sa mi stalo pri parkovaní, že som si náhodne prepínal funkcie.
Inak však musím Lexus NX 350h len pochváliť, jeho multimediálny systém ponúka všetko potrebné a výrobca konečne upravil niektoré nastavenia a fonty v menu tak, aby nezaberali tak veľa miesta. Osobne som si pochvaľoval aj automatické nastavenie vyhrievania sedadiel a ich chladenia. Toto je funkcia, ktorú budete chcieť.
Ak si to tak zhrniem, tak rozmýšľam nad tým, pre koho je asi nový Lexus NX 350h Overtrail vhodný? Nie je to plnohodnotný offroad, aj keď oproti bežnej verzii ponúka niekoľko vychytávok navyše. Zas ako auto na chatu, ktorého cena presahuje 73 000 eur mi príde trochu veľa.
Každopádne asi platí, že Overtrail je určený pre človeka, ktorý by si tak, či tak išiel kúpiť model Lexus NX 350h, len sa mu jednoducho páči viac táto výrazná farebná kombinácia a zvýšený podvozok. Ak ste sa v tomto popise imaginárneho majiteľa tohto modelu našli, môžem vám povedať len toľko, že je to skvelý výber.