U Elona Muska sme na bombastické vyhlasovanie rôznych krkolomných termínov už zvyknutí, rovnako ako na ich „nestíhanie“. Jeho spoločnosti SpaceX však nemožno uprieť bezprecedentnú schopnosť napredovať takmer „nemožným“ tempom. Tím tejto spoločnosti od svojho vzniku v roku 2002 prepísal dejiny kozmonautiky hneď niekoľkokrát a prispel k tomu, že dnes je SpaceX svetovou jednotkou v kozmonautike. Je lídrom z hľadiska počtu štartov rakiet, veľkosti vlastnej satelitnej flotily Starlink, aj počtu astronautov dopravených na obežnú dráhu za rok, vrátane vesmírnych turistov. To všetko je však len úvod k hlavnému smerovaniu firmy a tým sú hromadné lety na Mars v kozmických lodiach Starship.
Firma úspechy dosiahla bojujúc s technologickými výzvami, konkurenciou, aj byrokraciou amerických úradov. Aj teraz vedenie SpaceX kritizuje Federálny úrad pre letectvo (FAA), že svojím laxným prístupom brzdí piaty testovací let integrovanej zostavy Super Heavy / Starship, ktorý SpaceX plánovala uskutočniť ešte do konca septembra. To sa však „vďaka“ úradníkom asi nepodarí. Pritom na vývoj lode Starship je naviazané aj pristátie astronautov NASA na Mesiaci v rámci programu Artemis.
S kozmickou loďou Starship má však SpaceX plány, ktoré ďaleko presahujú lety na Mesiac. Cieľovou destináciou lodí Starship má byť Mars a neskôr aj asteroidy a mesiace Jupitera a Saturna. Za týmto účelom SpaceX vyvinul najsilnejší booster v histórii (Super Heavy) a pracuje aj na technológii orbitálneho tankovania, bez ktorej by pilotovaný let na Mars nebol reálny.
Starship sa možno na Mars dostane už o dva roky, ak všetko pôjde podľa plánu. Elon Musk v príspevku na sieti X oznámil nové odvážne cieľové časové harmonogramy. Prvý let nepilotovanej lode Starship na Mars by sa mal uskutočniť už v roku 2026, aby sa otestovala spoľahlivosť bezpečného pristátia na Marse. Ak toto pristátie prebehne dobre, prvé lety s posádkou na Mars sa uskutočnia o 4 roky, uviedol zakladateľ a majiteľ SpaceX.
Zem a Mars sa ocitnú v konštelácii vhodnej pre medziplanetárne misie raz za 26 mesiacov.
„Kadencia letov bude rásť exponenciálne, s cieľom vybudovať sebestačné mesto (na Marse) za približne 20 rokov,“ dodal Musk v rovnakom príspevku. Urobiť našu civilizáciu multiplanetárnou je podľa Muska cesta, ako zvýšiť pravdepodobnosť jej prežitia z dlhodobého hľadiska, pretože už „nebudeme mať všetky vajcia na jednej planéte“.
Pred štyrmi rokmi na podujatí Axel Springer Awards 2020 v Nemecku Elon Musk uviedol, že je „silno presvedčený“, že SpaceX bude pripravená pokúsiť sa o svoj prvý pilotovaný let na Mars už v roku 2026. Jeho optimizmus sa zakladal na pokroku, ktorý dosahuje SpaceX pri vývoji ťažkej nosnej rakety Super Heavy a kozmickej lode Starship. Teraz tento cieľ trochu korigoval, keď v roku 2026 realistickejšie ráta „len“ s nepilotovaným letom na Mars a astronautov by tam rád videl v roku 2028.
Napriek tomu ide o šibeničné termíny, keďže Starship pri 4. testovacom lete síce na hyperbolickej dráhe chvíľu pobudla vo vesmíre, ale na obežnú dráhu sa nedostala a „mäkko“ pristála v oceáne, rovnako ako booster Super Heavy. Pri piatom testovacom lete sa chce SpaceX pokúsiť o zachytenie Super Heavy pri návrate na základni Starbase v Boca Chica v Texase pomocou robotických ramien Mechazilla. To je jednou z podmienok pri dosiahnutí jeho znovupoužiteľnosti.
SpaceX však kritizuje byrokratickú liknavosť FAA pri udeľovaní licencie na 5. štart Starship. Svedkami prieťahov sme boli už v minulosti a tak, ako vtedy, aj teraz sú za prieťahmi námietky a pripomienky environmentalistov. A tak, hoci Starship je pripravená na 5. testovací let už teraz a SpaceX ho chcela uskutočniť do konca septembra, FAA oznámila, že povolenie udelí až koncom novembra.
„Oproti predtým oznámenému termínu v polovici septembra ide zo strany FAA o viac ako dvojmesačný odklad. Toto oneskorenie nebolo založené na nových bezpečnostných obavách, ale na základe nadbytočnej environmentálnej analýzy. Štyri otvorené environmentálne problémy ilustrujú ťažkosti, ktorým čelia začínajúce spoločnosti v súčasnom regulačnom prostredí pri udeľovaní licencií na uvedenie na trh a opakovaných licenciách“, uvádza sa v stanovisku SpaceX.
SpaceX má naplánovaný pokus o prvú demonštráciu rozsiahleho presunu pohonných hmôt (okrem metánu sa musí tankovať aj kvapalný kyslík) medzi dvoma loďami Starship na obežnej dráhe na budúci rok. Toto tankovanie na orbite je kľúčové nielen pre lety na Mars, ale aj pre lunárny program Artemis. FAA a ďalší účastníci licenčného konania tak úspešne brzdia rozvoj kozmonautiky, pretože SpaceX je aktuálne jej predvojom.