Lexus RX v novej generácii púta pozornosť už od svojho uvedenia na trh. Vo verzii F SPORT ste si ho však mohli dopriať len v najvýkonnejšej verzii RX 500h.
Teraz však môžete mať aj cenovo najdostupnejšiu verziu RX 350h v prevedení F SPORT. Vyskúšal som si ju v redakcii a toto sú moje dojmy!
Lexus RX sme vám na našich stránkach predstavili už v slovenskej premiére, ale aj prostredníctvom RX seriálu s množstvom článkov a rýchlych správ. Teraz som ho mal možnosť jazdiť opäť a to v zaujímavej kombinácii. Do cenovo najdostupnejšej verzie RX 350h totiž prišli prvky výbavy F SPORT, a tak si aj pri tejto hybridnej motorizácii môžete vybrať RX-ko so skutočne pútavým dizajnom, ale aj výbavou. Tá nami testovaná má označenie F SPORT DESIGN TOP a v zásade vám tu nič podstatné chýbať nebude.
Už na prvý pohľad upútajú exteriérové prvky výbavy F SPORT DESIGN, kde spredu dominuje najmä čierna maska chladiča a čierne prívody vzduchu. Menil sa aj predný a zadný nárazník do verzie F SPORT DESIGN, rovnako nechýbajú čierne strešné lyžiny. Pri detailnejšom pohľade na bočnú siluetu modelu zbadáte aj čierne spodné lišty a samozrejme nemôžu chýbať čierne lakované zrkadlá avšak s výraznejším chrómovým dekorom. Aby ste aj okoliu dali vedieť, že máte „športový vzhľad“ vášho RX-ka, nechýbajú plakety F SPORT DESIGN na predných blatníkoch a dôležitou súčasťou športovej vizáže sú aj čierne lakované disky o veľkosti 21″.
Pridajte k tomu príplatkovú farbu (+ 1200 €) s označením Modrá hlbinná a máte RX-ko, za ktorým sa otočí mnoho vodičov. Celkovo aj v druhom roku na trhu tohto najväčšieho SUV výrobcu treba uznať, že ide jednoznačne o najkrajšie SUV Lexus, aké na ceste môžete vidieť… F SPORT DESIGN vyhotovenie je akousi čerešničkou na torte, kde sú detaily jednoducho zvládnuté. Za dizajn ide jednoducho palec hore.
Dobrou správou je, že pocit výnimočnosti a luxusu, aj keď už s menej odlišnými „F SPORT DESIGN“ prvkami, nájdete aj v interiéri. V našom prípade je kožené čalúnenie bledé, čo pôsobí atraktívne, no samozrejme na údržbu ide o horšiu voľbu. Každopádne interiér je tak presvetlenejší. A to aj vďaka tomu, že čalúnenie stropu nie je čierne, ako by ste možno očakávali, ale bledé. Čo si však musíte vyskúšať je, dotknúť sa A-stĺpika či stropu, keď v RX-ku budete sedieť. Jemnosť čalúnenia je totiž na najvyššej úrovni prémiových modelov, takto sa to má robiť!
Pocit luxusu je tu cítiť všade, kam sa pozriete a čoho sa dotknete. Nápis F SPORT DESIGN však nenájdete ani na volante, škoda. Palubnej doske doslova dominuje obrovský 14-palcový dotykový displej Lexus Media Display. Ten je vám určite dobre známy aj z ostatných modelov Lexus a rovnako určite aj prostredie. Tu treba pochváliť kvalitu rozlíšenia, avšak ako zvyknem v testoch modelov Lexus spomenúť, uvítal by som tu akési hlavné menu prispôsobiteľné pomocou widgetov. Nič také tu nenájdete, jednoducho vidíte len 6 ikoniek pre vstup do jednotlivých častí systému vertikálne pod sebou bližšie k vodičovi. Najkrajšia ja na displeji mapa navigácie, tá jeho potenciál využíva najviac a najlepšie.
V Lexuse RX 350h F SPORT DESIGN TOP ma prekvapilo, že síce cenníková cena nami testovaného modelu sa vyšplhala na 85 900 € (dnes kúpite RX-ko vo vybraných verziách aj s výraznými zľavami), no Android smartfón sme pripojili cez Android Auto len cez kábel, škoda.
Naopak, napriek tomu, že sme tu nemali najvyšší audio systém Mark Levinson, treba Lexus pochváliť za kvalitu zvuku, akú dostanete od vstavaného audiosystému s 12 reproduktormi. V cenníku výrobcu pri audiosystéme nájdete aj slovíčko „prémiový“ a teda, on ozaj poriadne prémiový je. Dovolím si tvrdiť, že takto dobre vám nebude produkovať vaše obľúbené skladby väčšina áut so zvučnými menami na krytoch reproduktorov. Jednoducho zvuk je tu špičkový, basy extrémne, radosť počúvať.
K dobrému pocitu z audia rozhodne pomáha aj špičkové odhlučenenie. Ja neviem, ako to v RX-ku urobili, ale vždy keď s ním jazdím hovorím si, toto je snáď najtichšie SUV, aké som kedy testoval. Hlučnosť nemeriam, pocitovo je však RX-ko extrémne dobre odhlučnené, nehovoriac o podvozku, ktorý si aj na našich cestách doslova pláva a filtruje nerovnosti, akoby ste pred ním práve položili nový asfalt. A to platí aj pre športový režim jazdy, naozaj klobúk dole pred pocitom z každého prejdeného kilometra. Navyše máte pocit, akoby všetko bolo extrémne pevné a vyrobené na roky pohodovej jazdy.
A ona je aj úsporná. Hybridná motorizácia 350h poskytuje výkon 245 koní, čo je síce od 500h verzie slušne vzdialené, avšak na bežnú jazdu absolútne postačujúce. Odmenou za menší výkon vám bude spotreba. Síce som papierovú spotrebu na úrovni 6,4 – 6,7 l/100 km dlhodobo nedosiahol, ale celkový priemer 7,2 l/100 km je na takto veľké rodinné SUV so stále veľmi slušným výkonom skvelá hodnota. Prešiel som s ním takmer 600 kilometrov, pričom väčšinu tvorili diaľnice. Aby som nezabudol, je tu pohon 4×4!
Hybridná technológia vám umožní aj jazdu čisto na elektrický pohon a to jednoducho Lexus vie. EV režim si môžete zvoliť aj samostatným tlačidlom na stredovej konzole.
Musím však uznať, že po takmer roku som si spomenul, ako má Lexus dobre zvládnutú aj kameru s pohľadom na 360° okolie. Dobré je, že napríklad pri cúvaní vidíte aj „pod auto“, keďže obraz sa vám postupne premieta z údajov zadnej kamery. To je vhodné napríklad ak pod sebou máte nejaké výrazné nerovnosti, jamy či veľké kamene. Obraz z kamier je pritom veľmi detailný.
Poteší vás aj farebný head-up displej, ten dokonca využíva ovládanie na volante. Totiž viete si meniť funkcie jednotlivých tlačidiel. Čo však nepoteší, že ak máte aktívny adaptívny tempomat, neviete si zmeniť rozloženie digitálneho prístrojového panela.
Asistenčné systémy a ich naladenie si budete tiež pochvaľovať. Tu Lexus ťahá za ten lepší koniec. Síce nefunguje automatické preberanie rýchlosti, ale stlačením tlačidla pre úpravu rýchlosti NAHOR/NADOL si viete načítanú resp. z navigácie poskytnutú rýchlosť prebrať a dokonca automaticky nastaviť ako sa má rýchlosť upraviť, a to o 1 km/h, o 5 km/h alebo o 10 km/h.
Dokonca si môžete nastaviť rôzne hodnoty pre podržanie a stlačenie tlačidla. Toto neponúka veľa modelov na trhu, v tom Lexus chválim. RX-ko dokáže aj pribrzďovať do zákrut, berie si údaje z navigácie. Mnohé asistenty si môžete aktivovať aj cez rýchle voľby. Jediné, kde ma Lexus mierne otravoval, bolo až príliš časté upozornenie, aby som sedel vzpriamene. Jednoducho s mojou polohou za volantom sme si s aktívnou kontrolou vodiča nerozumeli.
Celkovo je Lexus RX 350h práve vo výbave F SPORT DESIGN TOP mimoriadne vydarené SUV, za ktorým sa radi obzriete. Právom si zaslúži označenie prémiové, totiž prémiovosť pocítite ihneď po sadnutí za volant a pri prejazde každého kilometra. Jednoducho si vás vie rozmaznávať, a to aj takými detailmi, ako napríklad automatické zapnutie vyhrievania či ventilovania sedadiel, podľa vonkajšej teploty.