- #Autá
- 2 min.
- 11.8.2024
Polovicu predajov nových áut v Číne už tvoria elektromobily a plug-in hybridy
Čína dosiahla dôležitý míľnik na ceste za kompletnou elektrifikáciou jej osobnej dopravy. V priebehu júla po prvý krát v histórii tvorili nadpolovičnú väčšinu predajov nových vozidiel elektromobily a plug-in hybridné modely.
Pod tento rapídny nástup elektrifikovaných vozidiel na cesty sa podpísali viaceré vládne podporné programy, investície do infraštruktúry, aj cenové zvýhodnenia od miestnych automobiliek.
Plne elektrické a plug-in hybridné modely tvorili v priebehu júla v Číne 50,7 % z celkového predaja nových vozidiel. Oproti minulému roku predaj tzv. nových energetických vozidiel stúpol o 37 %. Pred tromi rokmi predaj týchto vozidiel pritom tvoril len 7 % podiel z predaja nových vozidiel v krajine.
Rastúci trend predaja elektrifikovaných modelov bude navyše s najväčšou pravdepodobnosťou pokračovať. Čína totiž súbežne s úspechom elektrifikovaných vozidiel zaznamenala celkový pokles predaja nových vozidiel v krajine o 3,1 %, na čo vláda okamžite zareagovala oznámením zdvojnásobenia peňažných stimulov pre elektromobily na 20 000 juanov (približne 2 555 eur) s retroaktívnou platnosťou do apríla tohto roka.
Predaj elektrifikovaných vozidiel je v krajine taktiež oslobodený od dane z obratu do výšky 30 000 juanov (približne 3 830 eur) s možnosťou získania ďalšieho bonusu pri výmene starého auta so spaľovacím motorom na nové s elektrifikovaným pohonom vo výške 20 000 juanov vo forme tzv. šrotovného. Podporiť predaje nových elektrifikovaných vozidiel sa napokon rozhodla aj správa Pekingu, ktorá rozšírila registračný limit o ďalších 20-tisíc vozidiel. Je to vôbec po prvý krát od roku 2011, kedy došlo k navýšeniu tohto limitu pôvodne stanoveného pre odľahčenie dopravy a zníženie miestnych emisií.
Ďalším faktorom, ktorý sa v uplynulých mesiacoch podpísal pod rast predaja NEV, najmä plne elektrických vozidiel, je cenová vojna čínskych automobiliek s americkou a európskou konkurenciou. Súboj o zákazníkov sa v Číne vedie na úrovni vlády, ktorá kontinuálne investuje nemalé prostriedky okrem infraštruktúry a stimulov aj do samotných automobiliek a výrobcov batérií. Odhaduje sa, že súčasné vedenie Číny v oblasti elektromobility stálo krajinu doposiaľ v prepočte zhruba 215 miliárd eur.