Reklama

Suzuki Vitara zostáva aj po facelifte SUV, s ktorým sa nemusíte maznať [test]

Stanislav Vinc

Možno sa to nezdá, no je to už desať rokov, čo bola predstavená produkčná verzia 4. generácie modelu Suzuki Vitara. Iste, väčšina z tých, ktoré stretávame na cestách, už bude verziou po facelifte z rokov 2018/2020, ale predsa. Stále sa jedná o tú istú generáciu, ktorú Suzuki nie a nie poslať do dôchodku.

Čo funguje, však možno netreba meniť. Stačia dizajnové úpravy, upgrade výbavy a stará Vitara je rázom nová. Keďže ten najnovší facelift prináša novinky najmä v oblasti technológií, nemohli sme si ju nechať ujsť.

Automobilový svet aktuálne prechádza výraznou premenou v podobe prechodu na alternatívne pohony, čo nakoplo múzu mnohých dizajnérov, ktorým sa darí na cesty dostávať pomerne extravagantné kúsky. Potom sú tu ale modely, ktoré sa pri novinkách i faceliftoch držia pri zemi a tak si nielen udržiavajú priazeň tých, ktorí mali v obľube doterajší vzhľad, ale získavajú aj priazeň tých, ktorým futurizmus nevonia. Suzuki Vitara po poslednom facelifte patrí do tej druhej skupiny a najnovším faceliftom ideálne balansuje na hrane sviežosti a ikononickej klasiky.

Obsah pokračuje pod reklamou

V rámci faceliftu dostala Vitara do výbavy prepracovanú prednú masku vrátane nárazníka a chladiča, ktorý dopĺňajú LED svetlomety cez prekreslené línie karosérie a upravené blatníky až po drobné úpravy vzadu. Facelift je to skutočne mierny, no prevrátenie dizajnu na hlavu tu od Suzuki zrejme nikto ani nečakal. Bez zmeny zostali aj pohony, vrátane 1,4-litrového motora Boosterjet s mild-hybridným systémom a pohonom 4×4, ktorý sme mali v kombinácii so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou k dispozícii na test.

Kde nastali najdôležitejšie zmeny, sú technológie, ktorými Suzuki poskytlo Vitare ešte niekoľko rokov v partii najnovších modelov k dobru. Po nastúpení do interiéru si hneď všimnete nový 9-palcový infotainment displej v stredovej konzole, ktorý podporuje aj bezdrôtový prenos obsahu zo smartfónu prostredníctvom platforiem Android Auto a Apple CarPlay.

Prostredie infotainment obrazovky je jednoduché a strohé, čo znamená, že je aj celkom svižné a prehľadné. Na hlavnej obrazovke môžete mať pod palcom multimédiá, stav vozidla a navigáciu, alebo sa môžete rýchlo prepnúť do zobrazenia obsahu zo smartfónu, ktorý už dnes mnoho vodičov preferuje pred tým vstavaným. Ak by ste predsa len preferovali prostredie od Suzuki, takto hravo si môžete prispôsobiť jeho vzhľad.

Niektorým tu môže chýbať bezdrôtová nabíjačka, no vzhľadom ja jej nízku efektivitu v mnohých autách a bežné prehrievanie väčšiny smartfónov, si mnoho vodičov aj tak na dlhších cestách volí radšej k batérii šetrnejšie káblové pripojenie. Oceniť tu na druhej strane treba, že tento priestor na smartfón je dostatočne veľký a vďaka strmemu sklonu sa vám nestane, že by vám z nej pri prudšej jazde alebo jazde v teréne smartfón vyletel von.

Verné tu Suzuki zostalo aj fyzickému ovládaniu klimatizácie, čo v aute tak zameranom na jazdu aj mimo hladkých dialnic a pokojných mestských uličiek zaručene oceníte. Mimoriadne praktické sú tu aj veľké fyzické ovládače vyhrievania sedadiel, ktoré zapnete aj v rukaviciach a napokon aj príjemné, plne fyzické tlačidlá na volante, ktoré už čo-to napovedajú z technologickej výbavy vozidla.

Veľká pozornosť Suzuki sa pri facelifte orientovala najmä na bezpečnosť, preto v kľúčových novinkách začala pri vylepšení systém Dual Sensor Brake Support, ktorý v druhej generácii poskytuje presnejšiu detekciu na dlhšiu vzdialenosť. Predná kamera zabudovaná pod čelné sklo a radarový senzor, tak dokážu potreby rozpoznať možnú prekážku skôr a tak v prípade potreby zabrzdiť vozidlo v bezpečnejšej vzdialenosti.

V kombánicii s adaptívnym tepomomatom a systémom udržiavania v jazdnom pruhu, by mala byť vynovená Vitara lepším parťákom aj na dlhšie trasy. Zatiaľ čo v popise predkolízneho systému sme radšej dôverovali tvrdeniam výrobcu, asistenčné systémy zamerané na komfort sme si vyskúšali aj v praxi. Dnes už 10-ročná generácia by za normálnych okolností moderným autám nestačila, no po takomto technologickom facelifte by s nimi mohla držať krok.

Každý výrobca pristupuje k týmto asistenčným systémom trochu odlišne, niektoré ich stavajú do polohy autonómnej jazdy, kedy na auto stačí dávať pozor, iné ich berú len ako preventívne prvky v rámci bezpečnosti. Zo Suzuki som mal skôr ten druhý dojem. Vozidlo si dokázalo ustrážiť bezpečnú vzdialenosť od vozidiel pri využívaní tempomatu spoľahlivo, no držanie v pruhu tu nebolo žiaľ natoľko pevné, aby som mohol bez pochybností uvolniť svaly a na auto iba dozerať. Okrem benevolentnejšieho držania sa auto nechalo viackrát zmiasť starými dočasnými značeniami a dokonca aj zaliatimy rihami v asfalte.

Obsah pokračuje pod reklamou

Vitara si dokáže za pomoci prednej kamery prečítať aktuálnu predpísanú rýchlosť, čo funguje v rámci možnosti na väčšine ciest dobre. V rámci možnosti preto, že bezchybne tento systém nefunguje prakticky v žiadnom aute. Poviete si, že ak to nechcete využívať pri adaptívnom tempomate, nie je to žiaden problém, čo je fakt.

Problém to však je pri automatickej výstrahe na prekročenie aktuálnej predpísanej rýchlosti, ktorú po novom vyžaduje Európska únia pri každom vozidle. Vozidlo potichu pípa, dopravná značka bliká na displeji palubného počítača a vy viete, že sa auto mýli. Toto však nie je problém Suzuki, ale značne nedomyslenej bezpečnostnej funkcie z dielne EÚ, ktorá už žiaľ po novom nechýba ani v inak kompletne racionálnej Vitare.

Ak s niektorými automatickými systémami nebudete kamaráti, nie je problém ich kedykoľvek vypnúť. Nemusíte sa kvôli tomu ani hrabať v infotainment systéme, ten je predsa len určený primárne na zábavu. Celú paletu nastavení budete mať ako vodič vždy po ľavici, kde ich po pár týždňocj jazdenia už nahmatáte aj naslepo.

V takomto duchu sa nesie celá Vitara a to práve vďaka jej priebežnému vylepšovaniu prostredníctvom faceliftov, ktoré do nej nepriniesli žiadne nevyžiadané novinky úplne nových generácií a modelov. Vitara si tak zachovala charakter modelu, ktoré sa na SUV nehrá svojou svetlou výškou, ale ním skutočne je. Nemusíte sa mu prispôsobovať, meniť žiadne návyky, no zároveň si môžete v najnovšom facelifte užívať technologické a bezpečnostné prvky, ktoré by malo moderné auto ponúkať.

Nohy na zemi si Suzuki udržalo aj pri stanovovaní ceny, čo už dnes taktiež nie je štandardom. Nová Vitara začína na našom trhu na cene 21 990 € v základnej výbave, v nami testovanej výbave vychádza na 26 370 €. Tešíme sa na to, ako bude vyzerať prípadná nová generácia Vitary alebo jej duchovný nástupca, no tej súčasnej ešte určite umieračik nezvoní a aj v najnovšom facelifte si nepochybne nájde mnoho nových fanúšikov. Môžeme potvrdiť, že po týždni s ňou medzi nich patríme aj my.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.