Reklama

Peugeot 208 GT 1.2 Hybrid 136k - svižný, ale hladný [test]

Števo Porubský

Koncern Stellantis pod značkou Peugeot len nedávno faceliftoval jeden z najobľúbenejších modelov značky, model 208. Dostal viacero zmien, hlavne vizuálnych, no pribudol aj mildhybridný pohon pri trojvalcovom benzíne.

Okolo 136 koní výkonu v pomerne malom autíčku vie narobiť celkom slušnú dávku zábavy, no v teste sa ani náhodou nepriblížil k deklarovanej kombinovanej spotrebe. Snáď je to len novým, ešte nezabehnutým motorom.

Obsah pokračuje pod reklamou

Peugeot 208 vo faceliftovanej verzii prináša viacero dizajnových zmien. Prvou je celkom nová predná časť s drsnejším vzhľadom. Samozrejmosťou sú tri LED drápy na každej strane ako denné svietenie. Nad nimi sú LED svetlomety, no nie matrixové. Napriek tomu svietia veľmi dobre a kvalitne. LED svetlá nájdete aj vzadu, tri levie pazúry sú tu ale uložené horizontálne.

Predná maska, resp. mriežka chladiča je podstatne väčšia, pôsobí to dravejšie a malá 208-čka vyzerá akosi väčšie. V maske je aj obrovské nové logo Peugeot, nad ktorým je výrazný nápis 208, aby ste vedeli, aké máte auto.

Na poslednom, teda C stĺpiku je rovnako reliéfny nápis GT, teda označenie najvyššej verzie. Verzia GT sa od iných líši nielen tým, ale aj lesklými čiernymi lemami blatníkov. Prekvapením je, že 208-čka sa predáva bez príplatku iba v tejto šialene žltej farbe Agueda. Je to akási žlto-zelená metalíza. Ak by ste chceli inú, pripravte si minimálne 200 € za bielu, resp. 550 € a 750 € za iné farby ako čierna, sivá a strieborná metalíza, resp. červená a modrá metalíza.

Novinka vo verzii GT jazdí na veľmi pekných dvojfarebných 17″ diskoch YANAKA s gumami 205/45. Malému autíčku pridávajú na dravosti a 17″ s 45-kami gumami je ešte stále schodná kombinácia na naše rozbité cesty.

Výrobca udáva kombinovanú spotrebu maličkého 1,2-litrového trojvalca na 4,6 l na 100 km. S 208-čkou sme jazdili celkom bežne, občasné svižné tempo nebolo na dennom poriadku, no aj tak sme sa dostali po stovkách kilometrov až na 6,7 l/100 km. Viac ako 2-litrový rozdiel je okolo 45 % nárast oproti deklarovanej spotrebe.

Pevne verím, že je to len nezabehnutým trojvalcom a po pár tisíckach kilometrov spotreba bude klesať. Inak je mildhybrid celkom zbytočný. A pritom by v malom mestskom autíčku vedel veľmi pomôcť, hlavne na križovatkách a v kolónach, kedy by nemusel trojvalec robiť prakticky nič. Tak to v tomto prípade ale nefunguje, resp. malo by, ale zjavne (čo vidieť aj na spotrebe) nefunguje. Malý elektromotor s výkonom 21 kW má pomáhať hlavne pri rozbiehaní, v kolónach či parkovaní. O jeho chod sa stará maličká 48 V batéria s celkovou kapacitou 900 Wh pod sedadlom spolujazdca. Dobíja sa rekuperáciou pri brzdení či jazde z kopca.

Samotný motor je možno trošku hlučnejší, ale agilný. 100 kW je pri 1 300-kilogramovom aute cítiť. Maximálna rýchlosť je podľa výrobcu 204 km/h, tú sme však na našich cestách neskúšali. Zrýchlenie 8,4 sekundy ale áno. Zaujímavejšie je však zrýchlenie na 50 km/h.

Hoci cena novej 208-čky štartuje na sume pod 16 390 €, za testovanú verziu GT s 1,2 benzínom a hybridným pohonom zaplatíte takmer dvojnásobok. Prečo? Pretože najvyššia verzia GT je naložená pasívnymi i aktívnymi bezpečnostnými prvkami a tech vymoženosťami, ktoré v najnižších verziách nenájdete.

Obsah pokračuje pod reklamou

Samozrejmosťou je automatická prevodovka, ale aj tempomat s obmedzovačom rýchlosti (štandard v každej verzii). Pri parkovaní poteší prítomnosť parkovacích senzorov. Zároveň má ale verzia GT v základe aj Pack Safety (štandard v každej inej verzii), ktorý obsahuje systém varovania vybočenia z jazdného pruhu, Active Safety Brake, teda núdzové brzdenie, sledovanie únavy vodiča a rozpoznávanie dopravných značiek, vrátane odporúčaných rýchlostí, pričom všetky systémy si viete samostatne vypnúť cez ADAS menu. Toto je práve tá výbava, ktorá je povinná už zo zákona.

Miernym sklamaním je viacero nedostatkov, od prudkého brzdenia kvôli zlému zaznamenaniu prekážky na ceste, cez nepresné čítanie značiek až po „nevidenie“ pruhov na ceste a tým pádom i nedržanie vozidla v jazdných pruhoch. V bežnej premávke je to jedno, no práve vtedy, kedy sa musíte na asistentov spoľahnúť (mikrospánok či iné vyrušenie pozornosti), to môže byť veľký problém. Doriešiť by to ale mohol update firmvéru.

Verzia GT má navyše aj drobnosti ako športovejšie predné sedadlá s lepším bočným vedením, ambientné osvetlenie v 8 farbách, čierny strop, nerezový dekor prahov i pedálov, elektrickú parkovaciu brzdu s ktorou je vo výbave aj vyvýšený stredový tunel lakťovou opierkou. Nájdete tu aj dažďový senzor, automatickú klimatizáciu, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča (štandard v každej verzii), mutlifunkčný kožený volant z perforovanej usne s logom GT, 4 USB-C porty, bezdrôtové nabíjanie smartfónu či tónované zadné sklá. 208-čka je štandardne aj so šesticou airbagov.

V našom prípade sme mali navyše strechu v čiernej farbe (400 €), ale aj tzv. Pack Vision (350 €), ktorý obsahuje prednú a zadnú kameru, systém sledovanie mŕtveho uhla (boli sme v tom, že to už má mať auto v základe), ale aj spätné zrkadlá s bočným osvetlením.

Za vydarený 3D navigačný systém s 3-ročnými TomTom Services a aktualizáciou máp si výrobca vypýta 650 €. Zároveň sme si za 500 € priplatili za Pack Drive Assist Plus, ktorý obsahuje systém pre udržiavanie v jazdnom pruhu, ale zároveň vylepšuje klasický tempomat na adaptívny tempomat, ktorý vie zastať a sám sa aj rozbehnúť. Ideál na zápchy.

Inou lahôdkou je čalúnenie v tmavej Alcantare. Je to veľmi príjemný materiál, síce trošku drsný oproti takej koži, no sedí sa na ňom hlavne v lete podstatne lepšie. Problém je, že Peugeot si za čalúnenie vypýta extra 1 500 €. Aj s príplatkami sme sa dostali za Peugeot 208 GT 1.2 Hybrid 136k na cenu 28 690 €.

V pomerne malom autíčku (4 055 x 1 745 x 1 430 mm) sa mi na počudovanie sedelo veľmi dobre a príjemne. Určite za to môže spomínaná Alcantara, ale aj výborne tvarované predné sedadlá. Na až miniatúrny volant si človek musí zvyknúť, no po pár dňoch je to už viac zábava ako šomranie.

Žiaľ, za mňa (186 cm) som sa už veľmi posadiť nevedel. Zmestil som sa, no neviem si predstaviť dlhšiu, niekoľko hodinovú cestu. Deťom však menej miesta na zadných sedadlách nevadí. Až kým nevyrastú.

Obsah pokračuje pod reklamou

Zásadným rozdielom oproti základu je však 3D digitálny i-Cockpit s 10″ displejom a s druhým 10″ displejom v stredovej konzole. Tie je, samozrejme, možné upravovať a nastavovať si ako sa vám páči. 3D kokpit je lahôdka pre oči a pritom je to tak jednoduché riešenie, že by to mohol ponúkať každý výrobca. Zjavne je to ale patentované.

Infotainment je celkom nový, s možnosťou profilov a personalizácie, no obsahuje napríklad aj jednoduché hry ako piškvorky, 2048 alebo obesenca. Poteší možnosť pripojenia dvoch smartfónov cez Bluetooth súčasne.

Veľkým plusom v súčasnosti je aj podpora bezdrôtového Apple CarPlay a Android Auto. Stačí si len spárovať smartfón a pri každom nasadnutí do auta sa 208-čka prepne do vám blízkeho rozhrania. Sklamaním je ale to, že navigovanie napríklad cez Google Mapy sa neprejaví v i-Cockpite. Tam sa po zvolení mapy akoby nič nedialo. Na zobrazenie navigácie v i-Cockpite si tak musíte zapnúť integrovanú GPS navigáciu. Škoda.

Nový Peugeot 208 je zároveň jeden z prvých modelov, ktorý má v sebe integrovanú umelú inteligenciu ChatGPT. Tá žiaľ s hlasovým asistentom veľmi nefungovala a tak ju hodnotiť radšej nebudeme. Predsalen je ešte v plienkach a nejaký update ju určite vylepší. Keď sa tak stane, ChatGPT v 208-čke vyskúšame samostatne. Má totiž zvládať veľké veci.

Batožinový priestor má objem 352, resp. 387 litrov až po strop, po sklopení zadných sedadiel sa viete dostať až na 1 163 litrov. Slušné, na auto s dĺžkou len čosi vyše 4 metrov.

Pre mňa osobne je sklamaním falošný karbón. V interiéri totiž nájdete plast, alebo iba polep, ktorý má imitovať uhlíkové vlákna. Toto si mohli dizajnéri odpustiť a navrhnúť nejakú vlastnú štruktúru, ktorá by sa nehrala na niečo extra. Falošným karbónom je potiahnutá časť v stredovej konzole, ale aj obrovský výrez v palubovke. Taký matný alebo brúsený hliník by spravil výrazne krajší efekt ako táto napodobenina. Oceňujem ale, že tento „karbón“ si nenašiel miesto v exteriéri, farbu Agueda dopĺňa čierna lesklá farba. A navyše, koncovky výfuku sú reálne.

Zhrnuté a podčiarknuté, nový Peugeot 208 je zaujímavé malé, hlavne mestské, autíčko, ktoré dokáže vyčariť úsmev zo svižnej jazdy, no zároveň vie sklamať drobnými neduhmi, no asi najviac pomerne vysokou spotrebou. Softvérové nedostatky by mohol napraviť update, nepekný „karbón“ vlastná fólia.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.